Inzending nr. |
Naam kunstwerk |
Feedback |
Inzending 01 |
Persoonlijk zegel van Calvijn |
De inhoud van jullie drieluik is misschien niet zo origineel, maar wel heel duidelijk. Jullie weten in 3 ‘pictogrammen’ de betekenis van Calvijn weer te geven. Het contrast tussen de achtergrond met pagina’s uit een oude psalmbijbel en de hedendaagse uitstraling van de beelden is mooi. Het portret van Calvijn is erg mooi geworden. Goed gevonden: om mensenhaar te gebruiken. Veel schilderijen die vroeger van Calvijn gemaakt zijn, zijn minder goed gelukt. Daarop is het soms een doffe, zieke man. Maar Calvijn is bij jullie een levendige persoonlijkheid. |
Inzending 02 |
Portret Johannes Calvijn |
Zie 01. |
Inzending 03 |
Drie sola's van de Reformatie |
Zie 01. |
Inzending 04 |
Symbolische kamer uit het leven van Luther |
Wat dachten jullie toen jullie de opdracht kregen om een symbolische kamer over het leven van Luther te maken? Best een lastige opdracht denk ik. Maar wel leuk om over na te denken. De kamers op de foto zien er allemaal sober ingericht uit, donker en vaak met stenen of houten muren. In bijna elke ruimte staat een tafel met een stoel en soms ook een kast met boeken. Hebben jullie rechtsonder de zwaan en een getralied raam afgebeeld? Met een duidelijker toelichting had jullie werkstuk aan kracht gewonnen. |
Inzending 05 |
Sjoelspel 'Vriend en vijand van Luther' |
Door de sjoelbak aan de maquette toe te voegen krijgt het werkstuk letterlijk een extra dimensie. Erg origineel. Vooral omdat het spel ook echt werkt. Ik ben bang dat ik zelf met slechts vijftien stenen om te gooien, maar weinig (min)punten zou scoren. Het zit er zo doortimmerd technisch uit dat jullie vast ook een oplossing hebben bedacht om de stenen weer uit de vakken te kunnen halen. De afwerking had wat netter gekund. |
Inzending 06 |
Slotkapel Wittenberg |
Vier stoere jongens met een wit kerkgebouw in de hand: "Dat klusje hebben we gefikst!" En hoe! De stellingen van Luther hangen zelfs op de deuren. En de torenspits? We zijn benieuwd naar jullie uitleg. Was die er nog niet in 1517? Of hadden jullie er geen tijd meer voor? Waarop hebben jullie het ontwerp van de kerk gebaseerd? Hebben jullie daar oude prenten voor opgezocht die lieten zien hoe de kerk er toen uitzag? Heel anders dan nu in ieder geval. Jullie hebben vast ook de informatie over de Slotkerk van Wittenberg op Wikipedia gelezen. Maarten Luther en Philipp Melanchton zijn er begraven. En de kerk staat op de werelderfgoedlijst van Unesco. |
Inzending 07 |
Video over de Reformatie |
Eén ding kan ik jullie zeggen: soms was het zo grappig om dit filmpje te bekijken, dat ik het thuis aan mijn kinderen heb laten zien. Ik vind het vooral knap dat jullie jezelf zo durven te laten filmen, midden op het schoolplein, in de klas en in het trappenhuis. Wel hadden jullie nog meer kunnen werken aan een verhaallijn. Het filmpje hangt van losse grappige, leerzame anekdotes aan elkaar. En dan stopt het filmpje ineens als de bruid boos het lokaal verlaat. Als kijker is niet duidelijk waarom jullie op dit moment eindigen. Dit hadden jullie heel goed kunnen stroomlijnen aan de hand van de levensloop van Luther, die als (voormalig) monnik trouwde met een weggelopen non. We weten dat Luther hartelijk kon lachen om grappen. Stiekem denk ik dat hij dat ook zou doen als hij anno 2017 jullie inzending had bekeken. |
Inzending 08 |
Raamschilderijen Thema Luther |
Het vliegerpapier geeft een mooie uitstraling aan de beelden. De keuze voor twee symbolen met hun betekenis – de Lutherroos en de zwaan – is interessant. Vooral omdat jullie de betekenis ervan helemaal hebben uitgezocht. En omdat mensen in de tijd van Luther nog sterk symbolisch dachten. Jullie vierluik had sterker geworden als de stijl van de roos en de zwaan consequent was doorgezet. Dus ook in het portret van Luther. Het beeld was waarschijnlijk sterker geweest als jullie het kruis met de drie sola’s achterwege hadden gelaten. Dan zou je echt in de symbolische beeldtaal van de Middeleeuwen iets verteld hebben over Luther. Zonder woorden. |
Inzending 09 |
Paneel over mensen van nu (2017) die kijken naar wat de Reformatie heeft gebracht (1517) |
Het kunstzinnige idee achter jullie werkstuk is interessant. Hoe kijken we als hedendaagse reformatorische christenen naar de tijd van de reformatie? Dat doen we met onze eigen bril op. Verheerlijken we hen? Of is die waardering terecht? Hoe moeten we al die dingen plaatsen die we niet begrijpen omdat hun tijd zoveel verschilt van onze tijd? Goed! De uitwerking had nog sterker gekund. Bijvoorbeeld in het zwarte lege vlak tussen de mensen van nu en de reformatoren in. De plaatjes van de reformatoren zien er een beetje rommelig uit. Die hadden jullie bijvoorbeeld als portretten in van die goudkleurige schilderijlijstjes kunnen plaatsen, zodat het effect versterkt werd dat je te maken hebt met heden en verleden. Het meegestuurde gedicht geeft het werkstuk meerwaarde! Jullie hebben van andere scholieren vast veel vragen en reacties gekregen. |
Inzending 10 |
Taart van de slotkapel in Wittenberg + Maarten Luther |
Weet je waar ik bij jullie taart aan moest denken? Aan de souvenirs die je in winkeltjes rondom toeristische pleisterplaatsen vindt. Dat heeft nog het meest te maken met het ‘schattige’ karakter van jullie taart. De ronde vorm van de kerk, die bovendien omgeven wordt door weelderig groeiende rozenstruiken. De plaats van de harde werkelijkheid is omgetoverd tot een idyllisch tafereeltje. Originele materiaalkeuze. |
Inzending 11 |
Oost-Indische inkt- en- aquareltekening Refo500 (allegorische elementen) |
Sterke invalshoek die op een indrukwekkende manier is uitgewerkt. Jouw tekening doet me een klein beetje denken aan de werken van Marc Mulders. Hij plaatst ook eindeloos veel symbolen, afbeeldingen en kleuren in een beeld. Zijn kunstwerken zitten vol symbolische betekenissen, die wortelen in zijn persoonlijk leven, het christendom en de kunstgeschiedenis. Ook in jouw tekening lopen er allerlei lijnen door elkaar heen: Bijbelteksten, symbolen en betekenisvolle afbeeldingen uit de reformatie, bevindelijke preken in onze tijd en je eigen indrukken. Vaak zijn allerlei symbolen zo overbekend dat het moeilijk is om ze op een originele manier te gebruiken. Doordat jij ze in een groot, bijna mythisch geheel plaatst krijgen ze weer betekenis. Maar het mooiste aan jouw tekening vind ik uiteindelijk dat je Bijbel, reformatie en preken uit onze tijd inhoudelijk met elkaar verbindt. De afwisseling van zwarte penstreken (met soms ragfijne patronen) en kleurpotlood maken het tot een tekening waar je lange tijd naar kunt kijken zonder dat het gaat vervelen. |
Inzending 12 |
Schilderij slotkapel te Wittenberg |
Sterk, die dieptewerking in je kunstwerk. Het werkstuk lijkt me op zijn mooist als je de deuren half openzet, zodat je als het ware naar binnen kunt gluren. En je als kijker van alle drie de beelden tegelijk een glimp opvangt. Het moet een enorm werk geweest zijn om deze schilderijen te maken. Maar je hebt voor jezelf de kern van de reformatie nu letterlijk in één beeld gevangen. Het lijkt erop alsof je voor de oude vrouw met de Bijbel een schilderij van Rembrandt als uitgangspunt hebt genomen. Maar dat is niet erg. Het was een overweging geweest om achter de deuren een kerkinterieur (met een Bijbellezende vrouw erin) te schilderen. Het glasvenster bovenin is indrukwekkend. Heb je het zelf ontworpen? Of heb je het gebaseerd op een bestaand glasvenster? Mooi, is-ie in ieder geval. |
Inzending 13 |
Stopmotion video Maarten Luther (95 stellingen) |
Ik heb me laten vertellen dat het maken van een stopmotion-filmpje veel werk is. Eerst een decor en verhaal bedenken, decor maken, heel veel foto's schieten en filmpje monteren met alles erop en eraan. Jullie hebben een mooie eenheid tussen beeld, de muziek van 'Een vaste burcht' en het toevoegen van een aantal stellingen. Had iets meer verhaal in gemogen, nu best opsommerig. |
Inzending 14 |
Een stripverhaal over Petrus Datheen |
Je bent de enige die ervoor gekozen heeft om iets over Petrus Datheen te maken. Dus dat is origineel. Een prentenboek met maar liefst twaalf tekeningen en een voorpagina. Voor jou is het interessant om eens te bekijken hoe prentenboeken als Mary Jones, Sukey Harley, Barendjes verlangen en de Bijbel van Dina gemaakt worden. Hun levens worden niet zozeer verteld aan de hand van de droge feiten, maar aan de hand van betekenisvolle gebeurtenissen. Over Petrus Datheen is vast nog wel het een en ander aan informatie bekend. De inzending had aan kracht gewonnen als je het wat beter in beeld had gebracht aan de hand van (detail)foto's. |
Inzending 15 |
Glas-in-lood 'Martelaar en Beeldenstorm' |
Jullie zijn de enigen die uitgebreid aandacht besteden aan de beeldenstorm en de ketterverbrandingen. En jullie hebben er goed over nagedacht hoe je in een beeld samenhang kunt laten zien (dus niet allerlei afbeeldingen die uiteindelijk weinig met elkaar te maken hebben). Eigenlijk laten jullie in dit beeld niet zozeer de theologische betekenis van de reformatie zien, maar meer het daadwerkelijke effect ervan in de samenleving. Lange tijd werd er gedacht dat er duizenden mensen zijn verbrand. Ik hoorde eens een lezing van een historicus die beweerde dat het er mogelijk ‘maar’ tweehonderd waren. Het filmpje dat jullie meestuurden liet heel duidelijk jullie werkproces zien. Leuk! |
Inzending 16 |
20 actuele stellingen voor de tegenwoordige kerk |
Wat mooi dat jullie er over nagedacht hebben wat in onze tijd belangrijke stellingen zouden zijn. Inhoudelijk zeer sterk en origineel. Jullie hebben het project uitgevoerd met gevoel voor materialen. Een mooie foto van een kerkdeur met een venster erboven. En het papier met de stellingen past helemaal bij de stijl van het gebouw. Hebben jullie er ook over nagedacht om de 20 nieuwe stellingen te presenteren op een manier die past bij onze tijd. Bijvoorbeeld op het prikbord in een nieuw kerkgebouw of op Facebook? ;-) |
Inzending 17 |
Schilderij van kathedraal met brandende kaars |
Deze tekening vind ik zo mooi en origineel dat ik een beetje bang bent dat je het hebt nagetekend van een andere afbeelding/kunstwerk. Maar ik hoop natuurlijk dat je hem echt zelf hebt bedacht en gemaakt! Ook als je door je wimpers heen (een truc die ik op de lerarenopleiding beeldende vorming kreeg om in te schatten of de licht-donker verdeling in je tekening of schilderij in balans was) naar de aquarel kijkt, blijft het een mooi beeld. Het enige waar ik nog een beetje over aarzel of ik het zelf zo gedaan zou hebben is de vondst om Luther met de stellingen op de kaars af te beelden. Je legt zo natuurlijk perfect de link naar het thema Refo 500. Maar de kaars zonder tafereeltje had ook niet verkeerd geweest. Luther lijkt er een beetje bijgezocht te zijn. |
Inzending 18 |
Paneel met glas-in-loodraam |
Begrijpen we het goed dat jullie echt met glas en met lood aan de slag zijn gegaan? Wat leuk! Het is op de foto helaas niet helemaal goed te zien. En als je het ons dan niet vertelt, dan weten we het ook niet ;-) Maar het lijkt erop dat het onderste deel glazen platen zijn die voor een raam zijn geplaatst en dat het bovenste gedeelte tegen de muur is geplaatst. Vooral het stuk met de Lutherroos is mooi geworden. En de tekening krijgt ook het lichteffect dat zo kenmerkend is voor glas-in-loodvensters. De boot valt helaas wat donkerder uit. Voor het glas-in-lood effect hadden jullie de kleuren van de vierkantjes wat meer kunnen laten verspringen. Dus geen kleurstroken van blauw-rood en ernaast van lichtgroen en donkergroen. Maar helemaal door elkaar. |
Inzending 19 |
Het levenspad van Maarten Luther |
Jullie idee zou van een ‘maquette’ over de levensloop van Luther zou prachtig passen in een tentoonstelling over Refo 500. Op sommige punten zien we al dat jullie delen van zijn leven concreter uitbeelden, zoals de kerk van Wittenberg met de 95 stellingen. En als we het goed zien even verderop een vuur. Dit hadden jullie verder uit kunnen bouwen door op veel meer momenten in zijn leven concrete dingen te laten zien. Zoals zijn geboorte, zijn bekering tijdens het onweer, het klooster, zijn huwelijk, de ontvoering van zijn vrienden en zijn verdediging op de Rijksdag in Worms. We vinden het jammer dat jullie geen foto’s hebben gestuurd van de binnenkant van de boekjes. Want dat verrassingseffect (wat zal er in dit boekje te zien en te beleven zijn?) is wel belangrijk voor dit werkstuk. Het mooiste zou zijn als daarin niet alleen van alles te lezen, maar ook te bekijken en te beleven is. |
Inzending 20 |
Kunstwerk 95 stellingen "compromis" |
Het is wel een beetje humor dat jullie het Pax Christi teken gebruiken als symbool voor de reformatie. Omdat dit symbool juist vooral in katholieke kringen gebruikt wordt. Het stamt af van het zogenaamde ‘Christusmonogram’. Dat is opgebouwd uit de Griekse letters chi (X) en rho (P). Dit symbool werd door de vroege christenen gebruikt, vaak vergezeld van de letters alpha (A) en omega (Ω). Het idee om met gebruiksvoorwerpen zoals een hamer iets uit te beelden over de reformatie, is een interessante basis om een goed werkstuk te maken. Jammer dat jullie veel compromissen moesten sluiten. Dat moet je in de kunst juist niet hebben. Hierdoor kwam het misschien ook dat jullie een allegaartje aan beelden en symbolen (waaronder de baard van Calvijn) in één beeld gestopt hebben. |
Inzending 21 |
Filmpje Luther 95 stellingen |
In 1,5 minuut geven jullie heel duidelijk zinvolle informatie over de Reformatie. Jullie zorgen voor een duidelijke inleiding en slot zodat je als kijker niet het gevoel krijgt dat het filmpje abrupt stopt. Het alpinopetje van Luther had ik denk ik weggelaten. Of de rest van je kleding er ook op aangepast hebben. De spotprenten erbij is een goede vondst. Ze hadden nog iets duidelijker in beeld mogen komen. |
Inzending 22 |
Foto' van spijkeren van 95 stellingen |
Jullie beeld is boeiend om naar te kijken. Je wordt als kijker nieuwsgierig naar de betekenis ervan. Jullie zijn zo vrij geweest om niet precies de deuren van Wittenberg als uitgangspunt te nemen. Daardoor konden jullie een andere foto uitkiezen. In de tweede plaats is de mix tussen oud en nieuw interessant. Jullie beelden prachtig de relatie tussen jongeren anno 2017 in 1517 uit. Verder is de compositie best wel mooi geworden. Dat heeft te maken met de kleuren van de kerk/stellingen/aflaten en de kleuren van jullie kleding. Misschien hebben jullie daarop gelet. Misschien niet. Het bruine jasje van het meisje links, het rood op het shirt van ‘Luther’ komen terug in de schildering boven de deur. Het zwart van het meisje links sluit aan bij de zware, zwarte kerkdeuren. |
Inzending 23 |
Lino en Luther |
In een paar lijnen hebben jullie het kenmerkende portret van Luther overgezet naar linoleum. Dat stuk is –in zijn eenvoud– erg mooi gelukt. Het was voor het beeld denk ik mooier geweest als de naam van Luther weggelaten was. Of in dezelfde fijne, dunne lijnen als het portret waren neergezet. Nu zijn ze te grof vergeleken bij de rest van het beeld. Als jullie de letters weggelaten hadden, hadden jullie het portret nog een eenvoudige rand of lijst kunnen geven. |
Inzending 24 |
Luther bij de slotkapel in Wittenberg - toen en nu |
We vinden het idee dat aan dit werkstuk ten grondslag, inclusief de totale uitwerking ervan heel boeiend. Juist door die stukjes die niet altijd perfect in kleur op elkaar aansluiten wordt is dit schilderij geen standaardkopie van een schilderij geworden. De uitstekende spijkers geven het werkstuk iets robuusts. Je blijft er naar kijken. Hoe hebben jullie de (onder)tekening trouwens aangebracht op de stukken karton? In historiestukken (zoals dit schilderij) worden vaak belangrijke momenten uit het verleden uitgebeeld die we niet moeten vergeten. Doordat jullie er met elkaar aan gewerkt hebben kregen jullie ook een persoonlijke verhouding tot het schilderij en Luther. Als Luther geweten had dat 500 jaar later een hele klas zou werken aan dit schilderij dan zou dat hem denk ik bemoedigd hebben. Zijn strijd is niet vergeefs geweest! Hebben jullie ook een toelichting bij het werkstuk opgehangen voor jullie medescholieren? Wij zien ook wel iets van symboliek in jullie kunstwerk: het hedendaagse kerk-zijn door het samen op een wand te spijkeren. |
Inzending 25 |
Tekening van Luther en de stellingen |
Hoe Luther de stellingen op de kerkdeur spijkerde, blijft altijd tot onze verbeelding spreken. En ook toen heeft het grote invloed gehad. Het is bijna een performance (optreden van een kunstenaar waarin hij een boodschap door wil geven). We vinden het papier met de stellingen het mooiste stukje van de tekening. De omkrullende hoek en de twee zwarte spijkers zijn trefzeker op papier gekomen. Jullie hadden wel iets meer kunnen experimenteren met bijvoorbeeld het gebruiken van verschillende kleuren papier. |
Inzending 26 |
Miniatuurkerk van Wittenberg |
Jullie kerk had als kunstwerk interessanter geworden als jullie het woord Wittenberg weg hadden gelaten. Dan zou de kijker door goed te kijken zelf ontdekken dat het waarschijnlijk om de 95 stellingen gaat. Bij het nemen van de foto was het mooi geweest als de ondergrond en achtergrond het beeld versterkten. Bijvoorbeeld door de kast met Bijbels (ze hebben veel met elkaar te maken toch?) veel bewuster als achtergrond te gebruiken en te zorgen dat de printer niet te zien was. Leuk dat jullie een filmpje toevoegden. Door zo intensief bezig te zijn met de plaats waar Luther leefde, is hijzelf waarschijnlijk voor jullie ook meer gaan leven. |
Inzending 27 |
Eurobiljet van Luther |
Als ik dit eurobiljet uit mijn portemonnee zou halen zou ik elke keer even glimlachen. Luther heeft het verdiend om een eervol plekje te krijgen. Waarschijnlijk zou Luther zelf met een brede glimlach het geld gebruiken om de arme mensen om hem heen van voedsel te voorzien. Het schijnt dat zijn vrouw af en toe ten einde raad was omdat er nauwelijks iets voor zijn eigen gezin overbleef. |
Inzending 28 |
Tikkende Reformatieklok |
Het idee om de tijd te verbeelden door een klok is goed bedacht. Ook de boodschap die jullie mee willen geven is mooi en belangrijk. Het is jammer dat jullie niet het bijbehorende gedicht (of een gedeelte ervan) meegestuurd hebben. Ook de verdere uitwerking had meer aandacht kunnen krijgen. Er waren misschien wel interessantere beelden dan vlaggen en een kruisteken te vinden? De afbeeldingen hadden ook getekend of geschilderd kunnen worden door jullie zelf. Dan had er meer eenheid gekomen, zodat de klok ook een mooi voorwerp zou zijn om daadwerkelijk in huis op te hangen. |
Inzending 29 |
Mobiel met duif |
Jullie werkstuk heeft een rommelige afwerking, maar op de een of andere manier staat dit wel mooi bij dit werkstuk. Wel vragen we ons af hoe kijkers naar het werkstuk zouden kijken als alle woorden en symbolen die jullie opschreven weggelaten waren. Zouden ze het dan begrijpen? Door de duif met het takje in zijn bek begrijp je dat het een christelijk thema heeft. We zijn benieuwd wat voor beeld jullie zouden maken als jullie je meer verdiept hadden in de Reformatie. Want zoveel vrede was er in de tijd niet om het Evangelie te verspreiden. Die werd waarschijnlijk meer gekenmerkt door het spreekwoord: ‘Het bloed van de martelaren is het zaad van de kerk.’ |
Inzending 30 |
Stopmotion over ontvoering Luther |
Wat een origineel filmpje hebben jullie gemaakt over de ontvoering van Maarten Luther. Het is alleen al boeiend om te zien omdat jullie een minder bekend moment uit zijn leven hebben uitgekozen. Het contrast tussen de gemaskerde ruiters en het schattige eekhoorntje en hertje is humoristisch. In jullie toelichting stond dat de vrienden zich bekendmaakten. Dat werd ons niet helemaal duidelijk. Maar dan is het nog steeds een boeiend filmpje. Knap gedaan! |
Inzending 31 |
Houten Bijbel én een vaste Burcht |
Het zal een hele klus geweest zijn om de vorm van het boek uit te zagen en de letters er netjes op te krijgen. Bij de handen moest ik eerder denken aan het vertrouwen van Luther op Gods Woord. Doordat ze niet gevouwen zijn denk je niet meteen aan het gebed. Ook denk je niet allereerst aan de zorgen van Luther. Daarvan hadden jullie toch iets meer en duidelijker iets van kunnen laten zien. Maar dat we Luther niet moeten vergeten… daar zijn we het natuurlijk helemaal mee eens. |
Inzending 32 |
Taart van fondant met Luther |
Het lijkt ons een hele uitdaging om met zijn drieën tegelijk van marsepein een ware Luther met zijn stellingen op de taart te krijgen. Door de letters Refo 500 erboven krijgt de taart iets feestelijks. Hij zou prachtig passen bij de officiële opening van het themajaar. We vragen ons wel af of jullie op het idee waren gekomen om deze taart te maken als Puntuit jullie niet op het idee hadden gebracht om iets met Luther en eten te doen. Een taart over Calvijn was al origineler geweest. |
Inzending 33 |
Film over Zwingli |
Het lijkt erop dat jullie al meer ervaring hebben met het monteren van filmpjes. Het zit doordacht in elkaar. Het verleden vertellen jullie in zwart-witbeelden, gekleed in ‘historische’ kostuums. Het heden in kleurenbeelden en eigentijdse kleding. Jullie spelen de rol van Zwingli, vijand en als verteller overtuigend. Zowel in de beelden als in de verteltekst zitten humoristische elementen. Bovendien is de film leerzaam. Je leert inderdaad in enkele minuten veel over Zwingli. Het sterke aan jullie film is dat jullie je daadwerkelijk in het leven en de tijd van Zwingli verdiept hebben. Al halen jullie verschillende keren de jaartallen 1448 en 1848 door elkaar. Wat ook sterk is aan jullie film is dat de beelden in zichzelf al interessant zijn om naar te kijken. Zoals het kruis van het zwaard dat boven Zwingli uitsteekt nadat hij gedood is. Officieel mochten de filmpjes maar een minuut duren. Maar eerlijk is eerlijk: 1 minuut is te weinig om werkelijk iets zinnigs over Zwingli te vertellen. Een kunstenaar zou – als hij in jullie schoenen stond – precies hetzelfde gedaan hebben: de regels aan zijn laars lappen om zo tot een goed eindresultaat te komen. Knap gedaan! |
Inzending 34 |
Kleurig bankbiljet met portret luther |
Leuk dat jullie het bankbiljet gebaseerd hebben op de Duitse bankbiljetten. Wat jullie goed gedaan hebben is dat jullie de achtergrond niet leeg gelaten hebben, maar opgevuld met kleurvlakken. Wat jullie biljet onderscheidt van de andere biljetten is het grote formaat waarop jullie gewerkt hadden. Daar hadden jullie nog meer mee kunnen doen. Bijvoorbeeld door de cheque te fotografen met jullie erbij. Zodat het deed denken aan de cheques die overhandigd worden voor goede doelen en die je dus regelmatig op krantenfoto’s voorbij ziet komen. |
Inzending 35 |
De 95 stellingen als lekkernij |
De taart is heel erg mooi geworden. Als je hem op tafel neer zou zetten, dan weet ik zeker dat er taarteters zijn die vragen wat de taart voorstelt. De taart is dus een mooie aanleiding over de betekenis van Refo 500. We zijn wel heel benieuwd hoe de taart smaakt? Heb je ingrediënten uit de tijd van Luther gebruikt? In het verleden heb ik weleens tentoonstellingen gemaakt waarbij we van die oude brieven met zegels eraan exposeerden. Daar doet de rode zegel en de bruinige tinten van de taart echt aan denken. Ik vind het leuk dat je je echt verdiept hebt in de documenten die ze in die tijd gebruikten. |
Inzending 36 |
Een raam met Luther en zijn vrouw Katharina |
Jullie hebben er veel werk van gemaakt. De kleuren zijn erg mooi bij elkaar. De Lutherroos is een juweeltje geworden. We zijn ontzettend benieuwd hoe jullie dit beeld precies hebben gemaakt. Hebben jullie afbeeldingen eerst overgetrokken op papier? En daarna ingeschilderd? Het beeld zou nog sterker zijn geworden als Luther en zijn vrouw een gelijke grootte hadden. Net zoals kunstenaars dat vroeger deden als ze een tweeluik van een echtpaar maakten. Dus allebei ongeveer een even groot hoofd/lichaam. Maar voor twee meiden uit de eerste klas vinden we dit werkstuk al een hele prestatie. |
Inzending 37 |
Reformatie op 50 eurobiljet |
Op het werkstuk zien we een landkaart van Nederland zoals het is in 2017, Luther die de stellingen op de kerkdeur spijkert en een kerkgebouw. Wat heeft de landkaart volgens jou precies met Refo 500 te maken? Waarom heb je die erbij getekend? Misschien kun je nog lijntjes of symbolen aan je bankbiljet toevoegen die de relatie tussen de tekeningetjes duidelijk maken. |
Inzending 38 |
Vijf sola's op één schilderij |
De poort die op een kier openstaat met de twee zwarte vormen erin (zijn dat de hand die Christus uitstrekt naar de zondaar?) spreekt me het meeste aan in je schilderij. Het zou in zichzelf al een interessant beeld kunnen zijn. Verder ben ik benieuwd hoe je werkstuk zou worden als je verder doormengt met de kleuren verf (zodat je veel meer verschillende tinten kunt gebruiken) en als je grove en dunnen kwasten door elkaar heen gebruikt. Dit zou je ook nog kunnen combineren met stempeltechnieken, stukken gescheurd papier waar je weer overheen schildert en allerlei andere materialen en technieken die je werkstuk letterlijk ‘schilderachtiger’ zouden maken. |
Inzending 39 |
Levensgrote Luther |
Hoe groot is het hoofd van Maarten precies. Dat wordt niet helemaal duidelijk van de foto. Jammer dat jullie dun papier gebruikt hebben. Nu is jullie mooie schilderij behoorlijk gaan bobbelen. |
Inzending 40 |
"Belangrijke dingen" |
Het is een origineel idee om een Powerpoint te maken. Helaas is de tekst in je presentatie belangrijker dan het beeld zelf. Hoe had je deze presentatie kunnen maken zonder (veel) woorden te gebruiken? Hoe zou je ervoor kunnen zorgen dat de beelden voor zich spreken? |
Inzending 41 |
De basis: Geloof hoop en liefde |
Je moet uren aan deze tekening gewerkt hebben. Wat een geduld! De zwarte, dikke lijnen geven de tekening het effect van een glas-in-loodraam. Ook de manier waarop je de vlakken ingekleurd hebt (soms dun alsof het licht er doorheen schijnt en soms dik alsof het dikke glas het licht tegenhoudt). Wat wel een beetje jammer is dat de symbolen ook sterk aan de vele gekleurde ramen in kerken doen denken. Hoe had je deze Bijbeltekst kunnen verbeelden zonder de standaardsymbolen van kruis, zon, hartje, anker te gebruiken? |
Inzending 42 |
Humoristisch prentenboek |
Het boek ziet er interessant uit. Ik krijg zin om het helemaal eens goed te bekijken. Helaas kan dat niet omdat jullie maar één foto hebben geplaatst. Leuk die halve pagina ertussen met een vormgeving die doet denken aan de Loesjes-posters. |
Inzending 43 |
Eigentijdse reformatie met selfie |
Een heerlijke kijkplaat waar je tijden naar zouden kunnen kijken. Met een knipoog naar onze eigen tijd. De kleuren zijn mooi. Het is knap dat je zo’n volle tekening kunt maken zonder dat het een chaos is geworden. Blijkbaar heb je daar gevoel voor. |
Inzending 44 |
Reformatie kan niet zonder boeken |
Intrigerend aan dit werkstuk is de boekenlegger. Het ziet er mooi uit en zou niet misstaan in een hedendaags kunstwerk. Het had boeiend geweest als je het thema van de boekenlegger veel duidelijker had laten terugkomen in het boek zelf. |
Inzending 45 |
Verbazing om stellingen |
Het originele van dit werkstuk is dat het niet zomaar de 95 stellingen weergeeft, maar dat je je ingeleefd hebt in de reactie van mensen. De gezichten van de twee kijkers spreken boekdelen. |
Inzending 46 |
Boekdrukkunst 3.0 |
Interessant dat jullie het ambacht van boekdrukkunst letterlijk onderzoeken. Jullie gebruiken de meest eigentijdse vorm van printen in combinatie met het oude monnikenwerk van handschriften schrijven. Hebben jullie expres met pen op wit papier geschreven? Of is hier niet specifiek over nagedacht? Een mooie papiersoort had het werkstuk waarschijnlijk nog iets extra’s gegeven. |
Inzending 47 |
3D geprinte Wartburg bij Eisenach |
Zonder toelichting zou je aan het beeld niet zien dat het om de Wartburg gaat. En dat het iets met de Reformatie te maken heeft. Alleen het kruisje op de kerk verwijst naar een religieuze betekenis. Wel heeft het printen in 3D in combinatie met de kleuren en de glanzende witte ondergrond een mooi effect. Het beeld heeft dus in zichzelf wel iets boeiends! |
Inzending 48 |
Bouwplaat Wartburg |
Leuk dat jullie als scholieren van de Wartburg een maquette van de Wartburg hebben gemaakt. Wel is het een beetje jammer dat jullie de maquette niet zelf hebben ontworpen. Toen ik nog in een museum werkte, waren we altijd reuzeblij met gepensioneerden die graag (met geduld en precisie) maquettes bouwden voor tentoonstellingen. Dus als jullie in de toekomst nog een leuke hobby zoeken… |
Inzending 49 |
Acryl verf geschilderd op doek |
Knap geschilderd en een boeiende uitstraling. Misschien was het beeld nog sterker geweest als je de tekst had weggelaten. Dan is de kijker nieuwsgieriger naar de inhoud van het schilderij. Je hebt in de toelichting niet aangegeven hoe je werkstuk zich verhoudt tot het thema Refo 500. Bedoel je een parallel tussen de reformatie en nu? Toen was het leven (in het licht van de eeuwigheid) kostbaar. En nu nog steeds? |
Inzending 50 |
Luther in zwarte inkt |
De kracht van jouw werkstuk zit in de consequentheid waarmee je je keuzes doorvoert. Alles in zwart-wit en alles met je eigen handen, ambachtelijk aan het papier toevertrouwd. Dit zorgt voor een eenheid. Tegelijk vormen de grote letters van Maarten Luther een mooi contrast met de handgeschreven stellingen. Het doet bijna aan strafregels schrijven denken. Hopelijk heb je er veel van opgestoken. |