Wetenschap | 13 februari 2001 |
Toekomst van routeplanners ligt op internetBij de watertoren rechtsafDoor Janneke Hak Staand voor het schap met routeplanners in de winkel is het moeilijk kiezen uit tientallen cd-roms die sterk uiteenlopend in mogelijkheden en prijzen. De vraag is of het product het aankoopbedrag, een paar tientjes of een veelvoud daarvan, wel waard is. Het aantal routeplanners op internet overtreft dat op cd-rom vele malen. En raadplegen is, buiten de kosten van internet, gratis. Cartograaf Eddie Poppe uit Utrecht bestudeerde voor zijn afstudeerscriptie zestien routeplanners op cd-rom en 83 van internet. De ideale routeplanner zal er nooit komen, daarover kan Poppe kort zijn: Ze verouderen continu. Het komt voor dat een weg al een jaar of vijf bestaat, terwijl die nog niet is opgenomen in de database. Dat geldt zowel voor cd-rom als voor internet. Mensen denken vaak dat routeplanners op het web veel actueler zijn, maar de meeste programma's krijgen slechts één keer per jaar een update. Wensen Sommige automobilisten hebben meer wensen. Vooraf voeren ze in hoe laat ze aan willen komen en hoe hard ze rijden. Ze plannen een tussenstop en willen weten of zich op die plaats een restaurant bevindt waar ze de lunch kunnen gebruiken. Poppe: Het mooiste is een routeplanner die de keuze tussen zowel een snelle als een gedegen aanpak biedt. Voor elk wat wils dus. Een routeplanner is niets anders dan een enorme database en een rekeneenheid, legt Poppe uit. Het programma bepaalt de coördinaten van het vertrekpunt en de bestemming. Vervolgens zoekt het de optimale weg door voor alle plaatsen rond een beginlocatie de afstanden tot het startpunt met elkaar te vergelijken. Met de beste gaat hij verder en trekt daar dan weer een cirkel om heen. Nog sneller gaat het als vanaf begin- en eindpunt naar elkaar toe wordt gerekend. Postzegel Een groot voordeel van routeplanners op internet, naast het feit dat ze gratis zijn, is de eenvoud. Twee adressen intikken en een klik op de zoekknop is bij veel programma's voldoende. Bij een cd is het vaak noodzakelijk eerst een aantal vensters te doorlopen voordat de zoekactie daadwerkelijk van start gaat. Daar komt volgens Poppe verandering in. Steeds vaker bevatten cd-roms extra programmatjes, zogenaamde wizards, die zonder dat de gebruiker het merkt de stappen doorloopt die eerder met de hand moesten worden ingesteld. De keuze aan routeplanners op internet is overweldigend. Een toeristische rondreis door Australië, de snelste route naar Barcelona of de Kasteelhoekstraat in Hoedekenskerke is op internet vaak binnen een paar minuten gevonden. Internet heeft de toekomst, beweert de cartograaf stellig. De opslagcapaciteit van een cd is al haast te beperkt. Dan blijf je wisselen. Dvd de opvolger van de cd-rom, die veel meer informatie kan bevatten brengt daar verandering in, maar dat is niet meer dan het capaciteitsprobleem opschuiven. Op internet geldt geen beperking. Oogopslag Gemak dient de mens. De geënquêteerden waarderen routeplanners die 'meedenken'. Zo'n programma verandert Amesfoort automatisch in Amersfoort, vraagt bij Scherpenzeel of het gaat om de plaats in Gelderland of het gelijknamige dorpje in Friesland en Hendrik-Ido-Ambacht kan de ideale routeplanner ook zonder streepjes moeiteloos herkennen. Declareren De weg naar de ideale routeplanner ligt open, meent Poppe, maar die is er nog niet. Routeplanners werken nog veel met straatnamen die niemand iets zeggen. Wegen- en afslagnummers zijn belangrijker. Nog beter is het als de gebruiker daaruit kan kiezen. Herkenningspunten onderweg, een watertoren of een stadion dat overal bovenuit steekt, zouden moeten worden vermeld in de beschrijving. Automobilisten zien dan in een flits dat zij op de goede weg zitten. Hoewel het navigatiesysteem in de auto, dat als een gids de bestuurder de weg wijst, steeds meer oprukt, denkt de cartograaf niet dat dit het einde betekent van de routeplanner. Ze kunnen naast elkaar bestaan. De routeplanner kan van tevoren worden geraadpleegd, maar met een ander doel, bijvoorbeeld om te kijken hoelang de reis duurt. Het aantal auto's dat een navigatiesysteem heeft, zal wel toenemen, maar de routeplanner niet verdringen. |
Zie ook: De weg kwijt op het web |