Wetenschap13 februari 2001

Tal van straten op een schijfje

Een routeplanner die actuele verkeersinformatie van internet haalt en die gegevens vervolgens meeneemt in de berekening van de snelste route en de reistijd. Het lijkt te mooi om waar te zijn. Toch is er in Nederland een programma dat dat kan: Route 66 Route Benelux 2000.

Voor de cd-rom van Route 66 moet de gebruiker 100 gulden neertellen. Maar daarmee krijgt hij dan ook waar voor zijn geld. Naast straten bevat de cd-rom 20.000 andere locaties zoals hotels, stations en ziekenhuizen. Voer als vertrekpunt ”station Dordrecht” in en als bestemming ”Franciscus Rotterdam” en de computer stippelt de route uit, van treinstation tot ziekenhuis.

Bij het starten van het programma wordt de gebruiker overladen met een stortvloed aan knoppen en schermpjes, maar een kleine verkenningstocht maakt al snel duidelijk hoe alles werkt. Zo'n speurtocht is niet nodig bij EasyRoute van Davilex. Een wizard helpt de gebruiker snel een route plannen, van straat tot straat waar ook in Nederland. Voor mensen die niet meer van hun routeplanner vragen, is EasyRoute een prijsbewuste optie. Het programma heeft weinig extra's. Wel biedt het de mogelijkheid de brandstofprijs, het benzineverbruik en de gemiddelde snelheid in te voeren.

Naast de snelste –al rijst de vraag of het echt altijd de snelste is– kan EasyRoute ook de kortste of de goedkoopste route berekenen, maar die optie is volkomen zinloos, zeker over lange afstanden. De computer laat de argeloze automobilist zonder blikken of blozen dwars door de binnenstad van Amersfoort rijden terwijl er een snelweg om heen ligt. Het veer over de Lek bij Schoonhoven wordt veelvuldig gebruikt om het aantal kilometers in te perken, hoewel de reis van Zuidwest- naar Oost-Nederland dan algauw drie kwartier langer duurt.

De werking van AND Route 2001 is enigszins vergelijkbaar met die van EasyRoute. De planner kent alle straten van Nederland en houdt rekening met eenrichtingsverkeer, EasyRoute stuurt je soms tegen het verkeer in. De kortsterouteoptie is bij AND wel bruikbaar, het programma kiest veel vaker voor de snelweg. Naast de optimale route heeft de routeplanner twee alternatieven paraat. Het nut daarvan is beperkt. Drie straten omrijden in het dorp en voor de rest dezelfde route rijden is geen bruikbaar alternatief.

Onwennig
Travelmanager Europa heeft zes cd-roms nodig om alle informatie een plaats te geven. Dat is nog steeds te weinig om zijn naam echt waar te maken. Oost-Europa komt in het geheel niet aan bod en ook in de kaart van Noord- en Zuid-Europa vallen gaten. De Benelux staat op één schijfje, dat scheelt een hoop gewissel.

De beginnende gebruiker kijkt eenmaal aangemeld wat onwennig om zich heen. Als na een zoektocht blijkt dat met een groen vlaggetje in de knoppenbalk het vertrekpunt is in te stellen en de rode vlag de bestemming aangeeft, is een route snel gepland. Bij typefouten laat de planner de straat zien die het meeste op het ingetikte woord lijkt, dat is vrijwel altijd de juiste optie. Naast straten kan Travelmanager in de route vliegvelden, treinstations, restaurants en bezienswaardigheden inpassen, te veel om op te noemen.

Travelmanager biedt veel mogelijkheden, maar het kost nogal wat tijd om die allemaal uit te pluizen. Wie de Europese versie te duur vindt, kan voor 59 gulden Travelmanager Nederland aanschaffen.

”EasyRoute”, uitg. Davilex, Den Haag, 1999; ISBN 90 5582 700 2; ƒ 19,95. Minimale systeemeisen: Pentium, 16 Mb RAM.

”Travelmanager Europa”, uitg. Andes, Eindhoven, 2000; ISBN 9076872 07 4; ƒ 159,00. Minimale systeemeisen: Pentium, 32 Mb RAM.

”Route 66 Route Benelux 2000”. uitg. Route 66, Ede, 2000; ISBN 90 434 0313 X; ƒ 99,95. Minimale systeemeisen: Pentium of Macintosh, 120 MHz, 64 Mb RAM.

”AND Route 2001 Nederland”, uitg. AND Publishers, Rotterdam, 2001; ISBN 90 5649 223 3; ƒ 49,95. Minimale systeemeisen: Pentium, 16 Mb RAM.