Wetenschap | 6 juni 2000 |
Thema Mens, natuur, en techniek onderbelichtExpo 2000: show overheerst inhoudDoor C. van der Wind Niet alleen in Hannover, maar wereldwijd zijn er meer dan 600 projecten die deel uitmaken van de wereldtentoonstelling. Zo leren dove kinderen spreken met behulp van een elektronische binnenoorprothese, helpen toeristen indianen bij de oogst en stimuleert een bank schoon ondernemerschap door het verstrekken van voordelige kredieten voor milieubeschermende maatregelen. Meer dan 190 landen en internationale organisaties nemen deel aan de wervelende wereldtentoonstelling op het grootste beursterrein ter wereld. Daarvan zijn er 52, waaronder Nederland, met een eigen paviljoen. De internationale pers en de eerste bezoekers hebben op de openingsdag het Nederlandse paviljoen nu al tot het opmerkelijkste uitgeroepen. Duitse kranten staan vol met foto's van het paviljoen. Op de openingsdag zagen ongeveer 160.000 bezoekers verschillende exposities van landen en themaparken. Het algemene, centrale thema van Expo 2000 is: Mens, natuur en techniek. De vraag is echter of dit toekomstgerichte thema bij elke expositie van een land of organisatie duidelijk naar voren komt. Enerzijds zijn het veelal de niet-geïndustrialiseerde landen uit Azië en Afrika die de laatste jaren in wereldtentoonstellingen een afzetmarkt zien voor hun lokale producten. Anderzijds bestaat het gevaar dat landen zoals Nederland, Duitsland en Japan die vele miljoenen in hun paviljoens hebben geïnvesteerd bij hun eigen geformuleerde thema stil blijven staan. Nederland Het 40 meter hoge, futuristische bouwwerk bestaat uit zes gestapelde etages die gemaakt zijn naar het voorbeeld van voor ons land typische landschappen. Het is het verhaal van Nederland als 'maakbaar' product. Op de verschillende verdiepingen ervaren de bezoekers hoe de Nederlanders ruimte hebben gemaakt voor nieuwe een nieuwe leefomgeving, voor nieuw land en nieuwe natuur, voor nieuwe oplossingen en voor ideeën. Bij binnenkomst onder het paviljoen zijn de bekende gele ANWB-praatpalen te zien, die voor deze gelegenheid uit het plafond komen. In een 25 seconden durende film krijgt de bezoeker, als introductie op de verdere reis door het bouwwerk, enkele oer-Hollandse beelden voor ogen die flink zijn verdraaid. Dit om de stereotypering van Nederland te benadrukken. Een viertal liften brengt de bezoekers allereerst naar de bovenste etage, waar zes windturbines van 12 meter hoog draaien als symbool voor alternatieve vormen van energiewinning. Het is een nieuw soort windmolen die geluidsarm is en nauwelijks trillingen veroorzaakt, waardoor plaatsing op kantoren en flatgebouwen mogelijk is. De turbines zorgen ook daadwerkelijk voor de benodigde energie. Bezoekers zien hier ook de waterpartij waarmee Nederland zijn omgang met zee en rivieren uitbeeldt. De etage onder de dakverdieping is omgeven door een watergordijn, waarlangs het water zich geleidelijk een weg van boven naar beneden baant. Daarbinnen zien de bezoekers twee projectieschermen waarop Nederlands landschap en cultuur is te zien, wat lijkt op een bewegend Panorama Mesdag. Bomenlaag In de verdieping onder het bos, de wortellaag, komt de bezoeker in een wereld 'onder de grond'. Reusachtige betonnen bloempotten die gezien moeten worden als wortels van bomen bepalen hier het 'landschap'. Bewegende teksten en beelden op de bloempotten laten ook hier zien dat Nederland ruimte schept voor een nieuwe omgeving. Op de tweede verdieping is een landschap van bloemen in een kas ingericht. De 'Westlandse' kas staat in het teken van groei en bloei, letterlijk en figuurlijk. Op de hele etage zijn maar twee soorten kasbloemen te vinden. Hier krijgt de bezoeker al gauw het idee in een tuincentrum te lopen met aanbod van slechts twee plantensoorten. Toch zit er meer achter. De kas is namelijk een metafoor voor het kweken van technische ontwikkelingen. De begane grond bestaat uit kunstmatige duinen. Geluiden van de branding en het strand zijn op de achtergrond hoorbaar. Als de bezoeker zich uiteindelijk naar buiten begeeft, zal het Nederlands paviljoen het beeld oproepen van een land dat continu ontworpen en herontworpen wordt: Nederland schept ruimte voor de toekomst. De vraag blijft echter wel of de figuurlijke betekenis van het paviljoen, waar Nederland het van moet hebben, duidelijk is voor de bezoeker. Het paviljoen biedt namelijk weinig nieuwe, concrete oplossingen. Michelinmannetje Luther Het IJslandse paviljoen is een hoge blauwe kubus van 20 meter. De kunstmatige geiser de geiser is het boegbeeld van IJsland spuit binnen in de kubus het water naar boven. Het vocht wordt door vier pompen naar het dak getransporteerd, om zich vervolgens langs de buitenwanden naar beneden te laten voeren. Verder laat IJsland binnen op projectieschermen in vogelvlucht zijn landschap zien. Paradijs Een aanrader is het themapaviljoen van het Groene Punt. De Duitse firma Duales System Deutschland (DSD) laat zien hoe kunstig hergebruik van afval kan worden geregeld. In drie stadia een onberoerde aarde, de aarde waar de mens zijn invloed op heeft en toekomstige oplossingen voor afval is te zien hoe de kringloop van afvalverwerking gaat. Bij het nieuwe systeem van DSD behoeft afval niet meer bij de bron te worden aangepakt voor hergebruik, maar selecteren speciale apparaten de materialen. Wie wil zien hoe mens, natuur en techniek samen de 21e eeuw ingaan, zal zeker Hannover moeten bezoeken. |
Zie ook: Kerk op de wereldtentoonstelling |