|
|
|
||||||||||||||||||||
deel 1: Eisenach
(1685-1695) Mijmeren bij de doopvont Eisenach, 23 maart 1685. Stadsmusicus
Johann Ambrosius Bach houdt in de Georgenkirche zijn twee dagen oude zoon
Johann Sebastian ten doop.
|
||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Het
nazaat vernieuwt Omdat het in de achttiende eeuw geen enkel nut heeft iets met de muzikale gaven van de dochters te doen, weten we alleen iets over Bach´s zonen: Wilhelm Friedemann (1710-1784), Carl Philipp (1714-1788), Johann Christoph Friedrich (1732-1795) en Johann Christian (1735-1782). |
||||||||||||||||||||||
IJkpunt
voor latere generaties Het aanzien van Bach is spoedig na zijn dood zo groot dat het onbestaanbaar is dat een zichzelf respecterend musicus zijn werk niet kent. Bach wordt het ijkpunt voor veel latere componisten. |
Dit
is om te huilen, zo mooi Het was wel even durven, zegt Jaap Zwart jr. over zijn laatste cd. In de Domkerk te Utrecht speelt hij Bach, maar anders... |
De
Matthäus versus De Heer Bach is het begin en einde van alle muziek. Die uitspraak willen de koordirigenten Cor de Haan en Johan van Oeveren onderstrepen. |
||||||
Carillonmuziek
Regelmatig zet beiaardier Boudewijn Zwart een hele stad onder de paraplu van Bach. Dat lijkt vreemd, want Bach schreef geen carillonmuziek. Er moet dus gearrangeerd worden. |
Eerherstel
voor een ambacht
Op de tafel voor arrangeur Bierling ligt het manuscript van de Sinfonia in e, een bewerking van het Preludium in e BWV 855 van Johann Sebastian Bach. Het muzikale handschrift verraadt een gedreven iemand. |
||||||
|
Besmet met het orgelvirus Na Bram Beekman, Ewald Kooiman, Ton Koopman en Jacques van Oortmerssen stort ook Piet Wiersma zich op Bach. De Groninger hoopt in 2002 de opnamen van al diens orgelwerken te hebben afgerond. |
Niet leren met een koorstuk aan Veel jongeren vallen volgens Wyanda Verhage alleen al bij het horen van de naam Bach in slaap. Zij niet. Juist niet. Als ik tijdens het leren een koorstuk aanzet, kom ik niet meer aan studeren toe. |
Soli
Deo Gloria Bach wil niets anders dan met de gaven die God hem geeft zijn Schepper eren. Dat blijkt uit heel zijn oeuvre. Op veel van zijn composities schrijft hij de letters S.D.G. (Soli Deo Gloria). |
Theologische
bibliotheek Johann Sebastian Bachs bibliotheek bevatte veel composities van collegae. Een groot deel werd gevormd door geestelijke literatuur, liedbundels, bijbeluitgaven en commentaren. |
||||||
Gezongen
preken
|
Clavierübung III Tot drie uur ´s nachts was en is dr. A. A. Clement (1962) bezig met Bach. Na acht jaar noeste arbeid ligt het resultaat op tafel: een lijvige Duitstalige studie over Bachs belangrijkste verzameling composities voor orgel. |