Leren van een leerling
Tijd is kostbaar. Waar zijn we druk mee tussen 7.00 en 19.00 uur? Otto Zwolsman is leerkracht in het voortgezet speciaal onderwijs (vso) op de Obadjaschool in Zwolle.
„Als kind wist ik al dat ik meester wilde worden. Ik heb veertien jaar in het regulier basisonderwijs gewerkt. Sinds 2021 werk in een cluster 3 van het voortgezet speciaal onderwijs. Kinderen hebben mijn hart. Ik wil wat voor hen betekenen. Onder andere door hun uit te leggen hoe je met elkaar omgaat.
Hier ben ik vooral praktijkgericht bezig. In mijn klas zitten elf leerlingen van 12 tot 15 jaar oud. De meesten hebben een IQ onder de 75. Ze kunnen moeilijk leren en hebben veelal ook andere problematiek, zoals autisme of een hechtingsstoornis. Ik ben voor de leerlingen vooral een houvast, een baken. Je leert hier ook onthaasten. Alles gaat heel rustig. Heel mooi is de dankbaarheid van de leerlingen. Ze zijn al blij als iets lukt en wanneer ze zichzelf mogen zijn. Ik leid de klas samen met een assistente en er is ook een stagiair bij. De nadruk ligt nu nog op rekenen, taal, schrijven en wereldoriëntatie.
Om kwart voor zeven ben ik op school. Ik maak een Power Point over hoe de dag verloopt. Een uur later is de assistente er. We overleggen over de leerlingen en bespreken de lessen. Om vijf voor half negen stroomt de klas vol. Een kwartiertje mogen ze tot rust komen, bijvoorbeeld door te kleuren. Daarna vertel ik het Bijbelverhaal dat ik thuis heb voorbereid. Dan volgen vakken als rekenen, wat mijn favoriete vak is, en taal. Ik leg uit wat er allemaal gaat gebeuren. Sommige kinderen willen het echt op de vijf minuten af weten. Visualiseren is belangrijk. Alles gaat gestructureerd en stap voor stap. Het is mooi om te zien dat ze soms na een paar weken een rekensom nog steeds snappen.
Belangrijk is dat ze eerst zelfvertrouwen krijgen. Daarna pas komt het leren. Het is ook mooi om met de leerlingen te spreken over de Bijbel. Ik probeer uit te leggen wat de Heere van ons vraagt. Soms merk je dat ze iets uit de kinderbijbel hebben onthouden. En ze geven weleens een psalm op die ze in de kerk hebben gezongen. Het Bijbelverhaal dat mij het meeste raakt is als de Heere Jezus de kinderen bij Zich laat komen. Niemand mag dat verhinderen. Ik wil mijn leerlingen wijzen op het leven met de Heere. Hem lief te hebben boven alles. Dat is wat Hij van ons vraagt.”
Zelf ook enthousiast over je werk? Meld je dan aan via vrijdag@refdag.nl