Diesel uit de gratie, terecht of niet?
Tweeënhalf jaar geleden kocht ik een jonge dieselauto omdat dat prijstechnisch het meest gunstig was. Zou ik met de huidige hoge dieselprijzen nu dezelfde keuze maken?
Een liter diesel kost vandaag de dag 2,113 euro. Benzine is ruim tien cent duurder: 2,219.
Toen ik de Renault Clio Estate Energy dCi 90 in november 2019 ophaalde bij de dealer, kostte diesel 1,47 euro per liter. De benzine was 30 cent duurder: 1,77 euro per liter.
Het omslagpunt tussen diesel en benzine lag in 2019 zo rond de 20.000 kilometer per jaar. Met gemiddeld zo’n 25.000 jaarlijks gereden kilometers zat deze redacteur daar niet heel ver boven. Maar de vorige auto’s waren ook diesels en wie daar eenmaal aan gewend is, doet er niet zo heel gemakkelijk afstand van. Bovendien begon in 2019 de aanschafprijs van dieselauto’s al af te nemen. Een benzineauto van hetzelfde merk en bouwjaar was al aanzienlijk duurder.
Dat verschil in aanschafprijs tussen diesel- en benzineauto’s is alleen maar toegenomen. De diesel lijkt de gebeten hond van de automarkt te zijn. De tendens is: wie wil er nu nog in zo’n milieuvervuiler rondrijden? Oude diesels worden zelfs in steeds meer stadscentra geweigerd. Stel dat ik op dit moment weer voor dezelfde keus zou staan: diesel of benzine, wat zou dan wijsheid zijn?
Tool
Bij het aanschaffen van een andere auto heb ik in 2019 veelvuldig gebruik gemaakt van een tool van de ANWB die berekent hoeveel je per maand kwijt bent aan onderhoud, verzekering, belasting en afschrijving. Vul ik die nu weer in, dan kost een Renault Clio in de benzineuitvoering mij 25,6 eurocent per gereden kilometer, terwijl de dieseluitvoering 24,8 eurocent per kilometer kost.
Het addertje onder het gras is de brandstofprijs waar deze tool vanuit gaat. Die staat nog op 2,05 euro per liter benzine, voor diesel op 1,75 euro per liter. Zou dit aangepast worden naar de huidige brandstofprijzen, ben ik met de dieselvariant duurder uit dan met de benzineauto.
De ANWB rekent bij deze tool niet met dagprijzen maar met een te verwachten gemiddelde over het komende jaar. Woordvoerder Markus van Tol: „De prijsverschillen tussen benzineprijs en dieselprijs zijn momenteel inderdaad kleiner. We verwachten dat dit vooral een tijdelijk effect is en dat deze verschillen weer wat zullen toenemen.” De tool geeft daarmee nog steeds een redelijke indicatie van de te verwachten kosten voor iemand die op zoek is naar een andere auto.
Milieu
En als de diesel- en benzineprijs elkaar weinig ontlopen? Wie voor het milieu wil gaan, kan bij een occasion dan het beste voor benzine kiezen. Van Tol: „De generatie 2015 diesels is vervuilender dan de benzineauto’s van deze leeftijd. Dat zit hem vooral in de uitstoot van stikstofoxiden. De roetuitstoot is ook wel iets hoger, maar deze generatie diesels beschikt over zeer effectieve roetfilters waarmee dat probleem gemarginaliseerd is. Bij de stikstofuitstoot is dat niet het geval, die is veel hoger dan van vergelijkbare benzineauto’s. De CO2 uitstoot is weer gunstiger.”
Wie een beperkt budget heeft en van plan is de auto helemaal op te rijden, kan weer beter voor een jonge diesel kiezen. Van Tol: „Met hetzelfde budget kun je een veel nieuwere dieselauto kopen. Dat kan zeker aantrekkelijk zijn. We verwachten echter dat diesel in de nabije toekomst nog minder populair wordt. De auto is dan dus lastig te verkopen en brengt bij inruil of wederverkoop weinig op.” Dat probleem is er niet als je zo lang met de auto blijft rijden tot er geen afschrijving meer over is.
Wie genoeg budget heeft en graag een brandstofmotor onder de motorkap wil horen, kan zonder milieuschaamte een nieuwe dieselauto aanschaffen. Van Tol: „De nieuwste generatie dieselmotoren hebben in de praktijk bewezen effectief te zijn in het reduceren van de stikstofuitstoot. Hiermee is de achterstand op de vergelijkbare benzineauto vrijwel ingelopen.”
Onderzoek
Dat zegt ook Floris Liebrand van de RAI Vereniging. „Het gerenommeerde Duitse autoblad Auto Motor und Sport heeft uitgebreid onderzoek gedaan naar de modernste diesels. In bepaalde stedelijke gebieden bleek de lucht die de motor werd ingezogen viezer te zijn dan die door de auto werd uitgestoten. Dat komt omdat deze nieuwste dieselmotoren zo vol zitten met filters en uitlaattechnologie.” Deze proef zal in een natuurgebied met veel schonere lucht natuurlijk compleet anders uitpakken.
Liebrand zegt wel dat deze nieuwste generatie dieselmotoren door de grote hoeveelheid techniek behoorlijk aan de prijs is. „Daarom worden ze alleen maar in auto’s uit het duurdere segment geplaatst en zul je ze dus niet zo snel in een kleine, relatief goedkope, nieuwe auto aantreffen.”
Deze schone diesels komen in Nederland maar spaarzamelijk voor omdat ze maar heel weinig verkocht worden. Van de ongeveer 2,4 miljoen auto’s die vorig jaar in Nederland werden verkocht, waren er 322.314 nieuw. (Nederlanders zijn verzot op occasions). En van die nieuwe auto’s reden er slechts 6.921 (2 procent) op diesel.
Belangstelling
Autoverkoper Jeroen Hartgers van Jilis van Mourik Auto’s te Geldermalsen herkent de verminderde belangstelling voor tweedehands diesels in de showroom. „Zeker als het gaat om wat oudere dieselauto’s met een hoge kilometerstand uit het midden- en goedkopere segment. Klanten zien in dat ze daarmee sommige binnensteden niet meer inkomen en kiezen dan toch liever wat anders.”
In het wat duurdere segment ligt het anders, vertelt Hartgers. „Als mensen wat meer te besteden hebben, kijken ze wat meer naar het gemak. Een mooie Range Rover of BMW X5 op diesel rijdt heerlijk en je kunt met één tank diesel een behoorlijk eind komen. De hogere wegenbelasting nemen klanten dan op de koop toe.”