Hoe komt het dat de diesel zo duur is?
Volgens directeur Paul van Selms van UnitedConsumers is de belangrijkste oorzaak dat de vraag naar diesel even groot is gebleven, terwijl de vraag naar benzine is afgenomen. „Door de pandemie bleven veel particulieren thuis. Dat zijn voornamelijk benzinerijders. Maar de transportsector moest ook tijdens de pandemie doorgaan. En daar wordt uitsluitend diesel gebruikt.”
Volgens directeur Paul van Selms van UnitedConsumers is de belangrijkste oorzaak dat de vraag naar diesel even groot is gebleven, terwijl de vraag naar benzine is afgenomen. „Door de pandemie bleven veel particulieren thuis. Dat zijn voornamelijk benzinerijders. Maar de transportsector moest ook tijdens de pandemie doorgaan. En daar wordt uitsluitend diesel gebruikt.”
Ook de opkomst van elektrische auto’s zorgt voor een verminderde vraag naar benzine.
Meer diesel produceren is niet zomaar mogelijk volgens Van Selms. „Als je een liter olie raffineert, levert dat 0,30 liter stookolie, 0,15 liter dieselolie, 0,25 liter benzine, 0,20 liter LPG en 0,10 liter lichtere fracties op. In die verhouding kun je niet sturen. Dus als er minder benzine nodig is, wordt er minder olie geraffineerd. Maar de vraag naar diesel blijft hetzelfde, waardoor die duurder wordt.”
Ook speelt mee dat de Russische olie in veel landen wordt geboycot. Terwijl die nu juist erg geschikt is voor de dieselproductie. Elke raffinaderij is gespecialiseerd om één bepaald type ruwe olie te verwerken. Een raffinaderij die altijd Russische olie verwerkt, kan niet van het ene op het andere moment overschakelen naar olie uit het Midden-Oosten.
Sinds begin april doet ook de accijnsverlaging een duit in het zakje. Bij benzine ging er 17 cent af, maar bij diesel slechts 11 cent.
Brandstoftekort dreigde in binnenvaart
Naast de hoge prijs van dieselolie dreigde er afgelopen weken ook een tekort aan de brandstof.
Helemaal zonder diesel heeft eigenaar Joop Blom van bunkerstation Delta in Dordrecht niet gezeten, maar de afgelopen periode was het wel lastig om de brandstof in te kopen. Bij zijn bedrijf aan de Dordtse Hooikade kunnen schippers dag en nacht tanken. Dat gebeurt vaak tijdens het varen op de rivier.
Het tanken gaat niet net zoals bij auto’s per liter, maar per 1000 liter. „Per kuub dus”, legt Blom uit. Ook de prijzen zijn anders. „Dat komt omdat er geen accijns wordt geheven. Zonder btw kost 1000 liter diesel bij ons op dit moment zo tussen de 900 en 1000 euro. In het eerste coronajaar was dat rond de 200 euro per kuub.”
Sommige binnenvaartschepen kunnen in hun tanks in totaal 60.000 liter diesel bergen. Meestal bunkeren schepen bij Delta zo’n 20.000 liter per keer. Maar vanwege de schaarste vroegen klanten de afgelopen periode om veel meer, bijvoorbeeld 50.000 liter. „Dan komen we in ieder geval niet zomaar stil te liggen, zeiden ze tegen mij.”
Blom wordt bevoorraad door een tanker die de brandstof bij een raffinaderij in Rotterdam haalt. „Meestal moet die één of twee dagen wachten om geladen te worden. Maar nu gebeurde het wel dat het schip 14 dagen moest wachten op nieuwe diesel. Daar werd ik wel zenuwachtig van, ik wil mijn klanten niet teleurstellen.”
De schaarste heeft alles met de oorlog in Oekraïne en met de boycot van Russische olie te maken, weet Blom. „Maar naar de preciese oorzaak moet ik ook raden.”
Blom heeft de indruk dat het langzaam weer iets beter gaan met de aanvoer van diesel. „We hebben vandaag gehoord dat er weer genoeg voorraad bij de raffinaderij aanwezig is.”