Consument

Variëteit aan kunstwerken in eindopdracht Korf

Ze hadden een zee van vrijheid, deze zomer. Twintig kunstenaars konden kiezen uit maar liefst zeven 
thema’s, zonder beperkingen in materiaal, techniek en formaat – met als doel: een sprankelende eindopdracht maken voor kunstenaarsvereniging Korf.

11 September 2021 13:05
Eindresultaat Groothedde. beeld Groothedde
Eindresultaat Groothedde. beeld Groothedde

De wedstrijd ”Talent van toen” leverde in juni twintig deelnemers aan een workshopdag op, waar alle deelnemers zich verdiepten in drie verschillende technieken. Daarna volgde de eindopdracht. In acht weken maakten de deelnemers een werkstuk dat op de volgende pagina’s –met toelichting van de maker– gepubliceerd wordt.

Ze hadden een zee van vrijheid, deze zomer. Twintig kunstenaars konden kiezen uit maar liefst zeven 
thema’s, zonder beperkingen in materiaal, techniek en formaat – met als doel: een sprankelende eindopdracht maken voor kunstenaarsvereniging Korf.
De wedstrijd ”Talent van toen” leverde in juni twintig deelnemers aan een workshopdag op, waar alle deelnemers zich verdiepten in drie verschillende technieken. Daarna volgde de eindopdracht. In acht weken maakten de deelnemers een werkstuk dat op de volgende pagina’s –met toelichting van de maker– gepubliceerd wordt.

Ada Groothedde-ten Brinke, 63 jaar
„Mijn drieluik is gemaakt naar aanleiding van Psalm 102: 10-16. Het beeld moest eenvoudig blijven, zodat de kijker een eigen invulling of gedachte erbij kan hebben. Het eerste deel beeldt uit hoe we gevangen in ellende in de duisternis zitten, het tweede hoe wij roepen tot de Heere om verlossing en het laatste hoe we Hem hiervoor loven en prijzen, zodat anderen het horen en zien. De ijzeren ketting loopt door alle beelden om er één geheel van te maken. Het kruis mocht niet ontbreken bij het verlossingswerk, en staat dan ook centraal.
De eerste opzet was met houtskool op A4-papier. Daarna heb ik met pastelkrijt en aquarelverf geoefend maar uiteindelijk besloten om met acrylverf aan de gang te gaan. Met deze verf kun je gemakkelijk fouten herstellen door eroverheen te schilderen.”

Carly van der Meij, 72 jaar
„Ik hou van de zee én van Rembrandt, In zijn stijl wilde ik de oude man en de zee schilderen met een knipoog naar vandaag.
”Storm op zee” is Rembrandts enige schilderij van de zee. Dat heb ik als achtergrond gebruikt en geschilderd met acrylverf. Als persoon voor het portret nam ik de voorzitter van Korf.

Verleden en heden heb ik ingekaderd in een bronzen lijst van Fimoklei, dat door het drogen een beetje scheurt en daardoor oud lijkt. Dit is uiteraard bij lange na geen Rembrandt, daarom ligt het geruite kraagje prominent over het kader. Hoewel hij het misschien wel had kunnen waarderen, omdat iets dwars en eigenzinnigs hem niet vreemd was.”

Klazina Smitsman-Zondag, 30 jaar
„Tijdens de workshop boetseren heb ik tot mijn verrassing zo genoten dat ik besloot iets met deze techniek te doen.
Ik heb een beeld gemaakt bij Psalm 39 omdat ik eens iemand –van wie een familielid ernstig ziek was– deze psalm hoorde voorlezen. Dat heb ik nooit meer kunnen vergeten. ”En nu, wat verwacht ik, o Heere! Mijn hoop, die is op U.”
In elke figuur zijn teksten verwerkt, het is mooi als de kijker zelf ontdekt wat elke figuur uitbeeldt. Zo is er ruimte voor eigen verbeelding. De figuur is bewust tenger, op het magere af, geboetseerd met het oog op de nietigheid van ons leven.”

Corine Verweij-Louter, 39 jaar
„Het begon met veel schetsen: oude mannen, boten, de zee en ook mijn kinderen. Ik vond het leuk maar niet geweldig. Nadat ik een workshop speksteen had gedaan, begon het wél te kriebelen. Ik heb een brok Keniaanse speksteen besteld van ongeveer 
4 kilo. Van boetseerwas maakte ik eerst een figuur om de verhoudingen goed te bezien en daarna ben ik aan de slag gegaan. Het kostte heel wat uurtjes, bloed, zweet en tranen. Het is geen volmaakt werkstuk, er zitten foutjes in, maar met dit materiaal kun je niet opnieuw beginnen. Wat weg is, is weg. Ondanks de onvolkomenheden ben ik blij met mijn werkstuk.”

Arie Visser, 69 jaar
„Het begon in een vakantie in Zwitserland in het jaar 2007. Met een foto van een bordje aan de stenen wand van een berg waarlangs het wandelpad liep. De inhoud gaf precies weer wat wij voelden tussen die majesteit van bergen en bergkammen.
Met de schepping van de natuur op het hart 
gebonden, heb ik die bewuste gebruikt voor deze wedstrijd. De hoeveelheid lagen en wijzigingen heb ik niet bijgehouden. Maar het gewicht van mijn board is wel meer geworden. Het begin van het maakproces was erg lastig. En er blijft een hoop op af te dingen.
De boodschap die hierin is verscholen stond op dat bordje in de Alpen: Alles wat adem heeft looft de Heere.
Mijn vrouw vindt het mooi en mijn dochter wil het schilderij hebben. Dat zijn er gelukkig al twee die positief zijn.”

Petronelle Baarda, 41 jaar
„In ons leven kunnen we met situaties en omstandigheden te maken krijgen die je zo terneerdrukken, beangstigen of ontmoedigen dat je je afvraagt hoe het verder moet. In Psalm 27 beschrijft de dichter zijn weg met God tijdens moeilijke momenten in zijn leven. Deze psalm laat zien dat het uiteindelijk niet de omstandigheden zijn die het laatste woord hebben. De psalm sluit af met de woorden ”wacht op de HEERE”. Dat wachten is als een komma, er staat nog iets uit. Hoewel de situatie soms aanvoelt als een punt, is er de komma van Gods belofte. Wie op Hem wacht wordt gesterkt door Zijn genade.
De komma is van goud omdat ik daarmee hoop, kracht en perspectief wil uitdrukken. In de komma zijn de Hebreeuwse letters van de Godsnaam, JHWH, op de spiegel zichtbaar. Wie JHWH verwacht, zal niet beschaamd uitkomen. Wie op JHWH hoopt, krijgt een ander perspectief op het leven.”

Salina van der Hoeven-Wisse, 48 jaar
„Als snel kwam Psalm 87 in mijn gedachten, daar wilde ik een beeld bij maken. In de psalm ligt een diepere betekenis, namelijk dat de heidenen mogen delen in het heil dat Christus heeft aangebracht. Mijn man en ik hebben een pleegdochter. Zij is geboren uit niet-christelijke ouders en niet gedoopt. Maar dat houdt God niet tegen om ook haar te kunnen trekken. Misschien dat ik ook daarom voor Psalm 87 gekozen heb.
Het werk is gemaakt met de collagetechniek waarover ik op de workshopdag veel heb bijgeleerd.
In het werkstuk is de hele psalm verwerkt in allerlei kleine details. Neem de tijd om te kijken en te mediteren.”

Janneke Vonk-Lindhout, 65 jaar
„Wat was het leuk om voor de eerste keer met aquarelverf aan de slag te gaan. Maar ook wel spannend, omdat het zo lang geleden was dat ik iets tekende.
Na wat oefenen heb ik eerst een tekening gemaakt naar aanleiding van het onderwerp ”Het is al laat, de nacht wacht”. Leuk om te doen, maar het bevredigde me toch niet helemaal.
Omdat ik erg van kleur en bloemen houd, heb ik voor een ander onderwerp uit de wedstrijd gekozen: een foto van een aantal felgekleurde sluiervissen tegen een zwarte achtergrond.
De opdracht was om je door deze foto te laten inspireren tot iets nieuws. In eerste instantie deden de vissen me denken aan een rij kleutermeisjes in tulen rokjes, maar daar heb ik me toch maar niet aan gewaagd. Uiteindelijk kwam ik dus op bloemen uit. De achtergrondkleur heb ik aangepast, omdat ik bloemen mooier vind in een groene omgeving.”

17447922.JPG
Eindresultaat Weerheim. beeld Weerheim

Jolanda Weerheim-Rozendaal, 24 jaar
„Met behulp van mindmaps heb ik dit thema gekozen. Ik heb verschillende psalmen gelezen en er schetsjes bij gemaakt. Uiteindelijk koos ik voor Psalm 116. Eerst heb ik zelf foto’s gemaakt van handen. Het lukte goed om een werkstuk te maken, maar ik merkte wel dat ik ideeën bleef hebben voor iets groters, iets mooiers misschien? Ik heb drie pentekeningen gemaakt met fineliner op papier. De drie tekeningen beelden verschillende delen van de psalm uit: De banden des doods hadden mij omvangen en de angsten van het graf hadden mij getroffen. Als tweede: ik riep de Naam des HEEREN aan, zeggende: Och HEERE, bevrijd mijn ziel. En tot slot: Hij heeft mij verlost en de HEERE heeft aan mijn ziel welgedaan.”

Annette van der Neut, 46 jaar
„De psalmen zijn me dierbaar, daarom koos ik voor een psalm die de essentie van Gods opzoekende zondaarsliefde diep verwoordt. Voor mij is dat Psalm 8. Links in de tekening zien we een spiegel, als beeld van ons leven. Bedoeld om onze Schepper te weerspiegelen. Maar, de spiegel is gebroken. We beantwoorden in geen enkel opzicht meer aan Gods beeld. Met onze scherpe kanten beschadigen we bovendien onszelf en anderen. Een verloren bestaan.
„Maar God…” Dat heb ik geprobeerd te vatten in het beeld aan de rechterkant. In deze hopeloze situatie van onze kant, zoekt God ons op. Strekt in Zijn grote goedheid Zijn hand naar ons uit. Hij maakt dat we Hem weer gaan weerspiegelen. Dat laatste is te zien in het doopwater. Nu nog ten dele, ooit volmaakt.”

Jan Boogert, 58 jaar
„Als ik schilder heeft het altijd te maken met de natuur en met name met dieren in hun natuurlijke omgeving. Daarom was de keuze voor het thema ”Vissen” snel gemaakt.
Ik heb weleens verzucht: „Waar ben ik aan begonnen”, maar toen de ijsvogel eenmaal begon te leven, ging het steeds beter.
Het liefst gebruik ik penselen met marterhaar. Die geven het beste resultaat.
Een extra uitdaging vind ik om met een aantal basiskleuren de juiste kleur te mengen. Ik heb geprobeerd de angst in de ogen van het visje weer te geven, dat aanvoelt dat z’n einde nabij is, en anderzijds de trotse blik van de ijsvogel, die een lekker hapje heeft gevangen. Het visje was waarschijnlijk ook graag een volwassen vis geworden.”

17447941.JPG
Eindresultaat Buitendijk. beeld Buitendijk

Adri Buitendijk, 66 jaar
„De keuze voor deze tekening kwam door de voorgestelde thema’s: ”Vermoeide reiziger ”of een ”De oude man bij de zee”.
Ter inspiratie heb ik bij die onderwerpen wat plaatjes gezocht.
Ik heb tijdens de workshopdag voor het eerst houtskool gebruikt en vond het erg mooi materiaal om mee te werken.
De thema’s en het houtskool samen maakten dat ik tot deze tekening kwam als eindresultaat voor de wedstrijd.”

Elsbeth Swijnenburg, 33 jaar
„In gedachten heb ik als achtergrond Psalm 105:5 (berijmd) gebruikt voor dit schilderij in aquarel.
In het voorjaar mochten onze pleegkinderen worden gedoopt. Ik heb ons hier als silhouetten afgebeeld. De dominee sprenkelt het doopwater.
Als achtergrond koos ik voor de sterrenhemel, waar Abraham Gods belofte in mocht zien.
Onlangs werd er gepreekt uit Psalm 8. Die psalm had ik niet in gedachten toen ik een plan maakte voor dit schilderij, maar hij is ook heel passend.”

Ido Tasma, 46 jaar
„Door de workshop aquarelleren was ik gemotiveerd om deze techniek te leren ontwikkelen. Ik heb na de workshopdag aquarelverf besteld. Helaas ging er een en ander mis met de levering: op een gegeven moment kreeg ik bericht dat het in Zürich was bezorgd! Uiteindelijk kwam het begin augustus binnen. Jammer dat ik zodoende nog niet zo veel heb kunnen oefenen met de materialen. Ter inspiratie heb ik me verdiept in de schilderijen van Ton Schulten.
Als thema koos ik een psalm die als het goed is ons dagelijks gebed is: Leer mij, o HEER’, den weg, door U bepaald, dan zal ik die ten einde toe bewaren. Geef mij verstand, met Godd’lijk licht bestraald, Psalm 119:17.”

Janneke Nieuwenhuyzen-Tanis, 54 jaar
„Technisch gezien was de tekening die ik inzond voor de selectie aardig gelukt, maar inhoudelijk vind ik hem braaf. Nu wilde ik een meer tegendraadse versie tekenen. Het drieluik symboliseert de verschillende levensfasen: jeugd, volwassenheid en ouderdom. In het tweede beeld is het breiwerkje omgedraaid, daardoor worden de averechtse steken in het breiwerk zichtbaar. Het laatste deel toont een onvoltooid breiwerk en een afgebroken draad, als verwijzing naar de hartstilstand waardoor ik vorig jaar getroffen werd. En voor wie er oog voor heeft: de verticale naald bedekt de fouten zoals het kruis de zonden bedekt.”

Matthea Kok-Baarda, 39 jaar
„Ik heb gekozen voor het uitbeelden van een psalm omdat ik het mooi vind om iets met een Bijbelse symboliek weer te geven.
Bij de totstandkoming van het werk heb ik best veel geëxperimenteerd. Allereerst om een passende techniek te kiezen. Daarnaast heb ik me verdiept in de inhoud van de tekst van de psalm.
In Psalm 91 wordt weergegeven dat er bescherming te vinden is onder de vleugels van de Heere. Dit vind ik een ontzettend mooi beeld. Verder wordt ook gesproken over een schuilplaats, hier weergegeven als een rots. De centrale figuur verbeeldt een biddende vrouw. Door het gebed vind je bescherming bij de Allerhoogste.”

Marlinde Nagel, 19 jaar
„Het thema ”De oude man en de zee” inspireerde mij door de mogelijkheid een vrije invulling te geven aan de uitwerking van een kunstwerk.
De basis van het beeld heb ik gemaakt van lijm die geschikt is voor een lijmpistool. Om het gezicht een oudere huid te geven heb ik het hoofd geschuurd en gevijld. Voor het zeewatereffect gebruikte ik de acrylic-pouring-techniek: ik maakte acyrlverf tot een verdunde massa en de verschillende kleuren blauw heb ik laag voor laag gegoten in een beker. Daarna heb ik deze over het hoofd van de man gegoten.
”De oude man en de zee” vertelt mij iets over hoe zijn leven verweven is met de zee. De zee weerspiegelt het leven, zo zijn er hoge en lage golven, eb en vloed.”

Willie Boer, 46 jaar
„Ik was van plan met aquarel aan de slag te gaan, maar het lukte me niet om iets in kleur te doen.
Het was lastig beginnen met een vol hoofd aan het einde van het schooljaar. Maar ik moest starten anders haalde ik de datum niet. Al tekenend ordende ik mijn gedachten en koesterde de herinnering aan onze oudste broer Kees. Hij stierf op 55-jarige leeftijd aan een hersenbloeding. Zo uit het leven gehaald en toch was het Gods tijd (rechterkant van de tekening). Maar hij was een stratenmaker met nog heel veel plannen (linkerkant van de tekening). Daarom heb ik gekozen voor Psalm 103 met de geweldige belofte: het leven is tijdelijk, maar Gods goedheid is eeuwig.”

17447942.JPG
Eindresultaat Waaijenberg. beeld Waaijenberg

Jacoline Waaijenberg, 22 jaar
„De keuze voor een thema vond ik moeilijk. Ik wilde graag uitkomen bij het boetseren van een kop, daarin had ik mezelf vastgezet. Ik kwam uit bij het thema ”Geef de reiziger een stoel”. Dit verbond ik zelf aan het gedicht ”Nevelheim” van Gerrit Achterberg, over een reis naar huis. De stoel uit het thema staat dan abstract gezien voor hoop. Het werk van de beeldhouwster Lotta Blokker vind ik erg mooi. Ik heb geprobeerd emotie in het beeld te leggen, zoals ook in haar werk te zien is. Het gedicht heeft zowel een positieve als een meer melancholische kant. Het beeld, dat een vrouw voorstelt met een ouderwetse kap, moest de sfeer van dat gedicht gaan uitstralen. Het proces gaat aardig snel, dit maakt dat het juiste moment van stoppen lastig is.

Jenneke Wolvers, 55 jaar
Het thema dat ik koos komt uit de Psalmen: ”Uit de diepten roep ik tot U!” Vorig jaar april, tijdens de eerste lockdown, zag ik de YouTube-uitvoering van Psalm 130 met deze titel door het jongerenkoor Jigdaljahu. Dat raakte mij.
Dit overdenkende koos ik ervoor om de nood van ons bestaan uit te beelden. Want naar Wie kunnen we anders gaan dan naar God? De jonge vrouw knielt neer en roept, smeekt: Ach, hoor naar mij! De krantenberichten op haar lichaam gaan over oorlog, ziekte, epidemie, stoornissen, antisemitisme en dergelijke. De vrouw wacht op de Heere; zij wacht op het morgenlicht.
Het schilderij is ontstaan op vakantie in Noord-Limburg, bij het Reichswald. Ik maakte een foto van mijn dochter, die in een diep dal in dit bos deze pose aannam. Zo kon ik de verhoudingen goed neerzetten.”

Op 25 september worden de drie winnaars gepubliceerd die door de vakjury van Korf zijn gekozen. Maar van welk kunstwerk gaat uw hart sneller kloppen? Mail naar talentvantoen@korfinfo.nl en stuur de naam van de maker in. Stemmen kan één keer per mailadres en tot en met 15 september. De publieksfavoriet wordt de vierde winnaar van de wedstrijd.

rd.nl/korfwedstrijd voor eerdere artikelen over deze wedstrijd

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl
Meer over
Korf

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer