Gevaarlijke N50 bij Kampen hoofdpijndossier voor politici
Met gezwinde spoed moet de overheid de N50 bij Kampen veiliger maken, zeggen politici uit de regio. Maandag kwamen twee automobilisten om bij een ongeval. Het zoveelste incident in een trieste reeks.
Onafgebroken rijdt dinsdagmiddag rond twee uur het verkeer af en aan op de N50. Vrachtwagens doen de grond trillen. Nu stroomt het verkeer vlot door, maar in de spitsuren is de kans op file groot. Over een lengte van 15 kilometer wisselt het aantal rijbanen telkens (zie hieronder).
Op parkeerplaats Zalkerbroek knappen vermoeide automobilisten een uiltje. Is de N50 onveilig? Weggebruiker Pieter van Houten: „Op plekken waar je kunt inhalen, rijdt het prima. Maar wegdelen met maar één rijstrook zijn waardeloos. Vrachtwagens houden het verkeer op. Dat leidt tot onveilige situaties. Soms proberen automobilisten nog snel een vrachtwagen in te halen, bijvoorbeeld over een doorgetrokken streep. Niet verstandig.” Verbreding van de N50, waardoor weggebruikers te allen tijde kunnen inhalen, zou mooi zijn, vindt hij. „Dan is het probleeem weg.”
Op een deel van de N50 worden rijstroken gescheiden door een betonnen muur. „Ik heb daar geen problemen mee. Maar sommigen gaan tijdens het inhalen zo ver mogelijk van die muur af rijden, waardoor anderen in het gedrang komen.”
Vrachtwagenchauffeur Stefan Marx noemt de N50 „een redelijk veilige” weg. Weggebruikers zélf maken de weg onveilig, benadrukt hij. „Regelmatig rijdt op de N50 achter mij een stoet auto’s. Ik kan hooguit 85 kilometer per uur rijden, terwijl er 100 kilometer per uur is toegestaan. Dat leidt tot irritatie onder automobilisten. Het is af en toe erg. Soms snijden chauffeurs je af.”
De N50 baart politici al tijden zorgen. Maandag lag de drukke weg tussen Zwolle en Emmeloord opnieuw onder het vergrootglas. Op de Eilandbrug bij Kampen botsten twee auto’s op elkaar. Een 61-jarige man uit Hattem en een 23-jarige man uit Giethoorn kwamen om het leven. Op de Eilandbrug is inhalen niet toegestaan. De twee rijstroken worden gescheiden door een doorgetrokken streep. De toedracht van ongeval wordt onderzocht.
In november, na een ernstig verkeersongeval, riep de lokale partij Gemeente Belang Kampen de autoriteiten op vaart te maken met verbreding van de N50. In december vorig jaar nam de Tweede Kamer een motie aan om 5 miljoen euro uit te trekken om het deel van de N50 tussen Kampen en Kampen-Zuid te verbreden van twee naar vier rijstroken.
Onwel
Wethouder Veldhoen (ChristenUnie) in Kampen luidde na het ongeval van maandag de noodklok. „Ik ben het zat. Geregeld gebeuren er op de N50 ongevallen. Eind vorig jaar nog kroop een jonge Urker vrouw door het oog van de naald, nadat ze was aangereden”, zei Veldhoen dinsdag desgevraagd. „Samen met gedeputeerden uit Overijssel en Flevoland wil ik snel om tafel met de minister van Verkeer.”
Het is Veldhoen een doorn in het oog dat de weg een soort lappendeken is. „Dat lijkt nergens op. Op bijvoorbeeld de Eilandbrug worden de twee rijstroken alleen gescheiden door een doorgetrokken streep. Als iemand daar een inhaalmanoeuvre maakt of onwel wordt en zo op de verkeerde weghelft terechtkomt, kunnen de gevolgen ernstig zijn.”
Ligt het probleem ook niet bij roekeloze automobilisten? „De mens is geneigd tot alle kwaad. In woonwijken klagen burgers dat daar te hard wordt gereden. In de praktijk blijkt dat die bewoners zélf dat foute gedrag vertonen. Daarom moet de overheid, ook op de N50, verkeersmaatregelen nemen, zodat automobilisten zich niet meer kúnnen misdragen. Bijvoorbeeld door een middengeleiderail aan te leggen, die inhalen onmogelijk maakt.”
Voordat de N50 eventueel daadwerkelijk wordt verbreed, zal er nog heel wat water door de IJssel stromen. „Dat duurt zeker nog tien jaar.”
Telkens stuivertje wisselen
De RD-verslaggever reed dinsdag een deel van de N50 vanuit zuidelijke richting.
Start op 0 kilometer: de A50 over de Veluwe gaat bij Zwolle over in de N50. Je hebt één rijstrook. Links, ‘midden op de weg’, een betonnen muurtje. Inhalen is onmogelijk.
Na 3 kilometer vanaf start: de weg, nog steeds met muur, verbreed tot tweebaans, inhalen is mogelijk.
Na 5 kilometer: verkeerslichten, benzinestation, weg versmald tot eenbaans, even geen betonnen muur, na een paar honderd meter weer wel.
Na 7 kilometer: weg wordt tweebaans.
Na 9 kilometer: weg wordt eenbaans.
Na 11 kilometer: bij Kampen-Zuid is de weg nog steeds eenbaans. Vangrail scheidt verkeersstromen.
Na 12 kilometer: eenbaans, stromen gescheiden door doorgetrokken streep, betonnen muur van paar honderd meter, daarna weer de streep.
Na 14 kilometer: na de Ramspolbrug bij Ens tweebaans, inhalen weer mogelijk.