Binnenland

Vijf doden, zes vermisten door aanvaring op Noordzee

DEN HELDER – Reddingswerkers hebben donderdag aan het eind van de ochtend het lichaam van een van de zeven vermisten van de Baltic Ace uit het water gehaald. Daarmee komt het aantal doden door de aanvaring van woensdagavond op vijf. Zes opvarenden worden nog vermist, meldde het Kustwachtcentrum in Den Helder donderdag.

Redactie digitale media
5 December 2012 20:03Gewijzigd op 15 November 2020 00:39

Een helikopter van de Belgische luchtmacht heeft het stoffelijk overschot van het slachtoffer naar Rotterdam The Hague Airport gebracht.

„De zoektocht op de Noordzee wordt voortgezet met twee schepen van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM), twee vliegtuigen en twee helikopters. De zoekactie gaat indien nodig door totdat het donker wordt”, meldde een woordvoerder.

Woensdagavond botste het schip op 65 kilometer ten westen van Goeree-Overflakkee (Zuid-Holland) op het containerschip Corvus J en zonk binnen een kwartier.

De Corvus J bevindt zich nog steeds op de Noordzee. Het schip is de hele nacht betrokken geweest bij de reddingsoperatie van de Baltic Ace, zo liet de Duitse rederij Jüngerhans, eigenaar van de Corvus J, donderdag weten.

„De Corvus J heeft slechts kleinschalige schade overgehouden aan de scheepsbotsing. De bemanning van het schip bestaat uit 12 mensen. Geen daarvan is gewond geraakt”, is alles wat Stefan Jüngerhans, één van de directeuren van de rederij, voorlopig wilde zeggen.

Rijkswaterstaat ondersteunt de zoekactie van de Kustwacht op de Noordzee en is verantwoordelijk voor de veiligheid van het overige scheepvaartverkeer.

De zoektocht naar drenkelingen van de Baltic Ace, die onder de vlag van de Bahama’s voer, werd in de nacht van woensdag op donderdag gestaakt. Het was donker en de weersomstandigheden waren te slecht. De kans dat de vermisten nu nog in leven zijn is volgens een woordvoerder van de Kustwacht zo goed als nihil. „Ze liggen sinds woensdagavond halfacht in het koude zeewater.”

Polen

Van vier slachtoffers konden de lichamen kort na de aanvaring wel worden geborgen en 13 opvarenden zijn gered. Bijna de helft van de 24 bemanningsleden zijn Polen. Dat meldde de Poolse ambassade in Den Haag.

„11 van de 24 mensen aan boord zijn Polen. De kapitein en vijf andere Polen zijn in veiligheid gebracht”, aldus Janusz Wolosz van de ambassade donderdag. „Een van hen, een matroos, is naar het Erasmus MC gebracht. Hij maakt het volgens de artsen goed en mag mogelijk vandaag het ziekenhuis verlaten.”

De bemanning van de Baltic Ace bestond naast Polen uit Bulgaren, Oekraïners en Filipino’s. Het schip voer onder de vlag van de Bahama’s.

Volgens Peter Verburg van de Kustwacht zijn de personen die nog wel konden worden gered, overgebracht naar Rotterdam en Oostende in België. Een aantal van hen lijdt aan onderkoeling en is overgebracht naar een ziekenhuis.

Kwartier

De Baltic Ace zonk binnen een kwartier, meldt visserijbedrijf Sperling uit Ouddorp aan RTV Rijnmond. Een schip van dat bedrijf was als één van de eerste schepen ter plaatste na de aanvaring op de Noordzee.

Er werd direct een grote reddingsactie op touw gezet, waarbij onder meer schepen van de Koninklijke Marine zijn ingezet en ook boten van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij en meerdere helikopters.

De schepen botsten bij een belangrijk knooppunt. De haven van Rotterdam ondervindt geen hinder, omdat de vaargeul niet belemmerd is, meldde een woordvoerder van het havenbedrijf. Het Nederlandse deel van de Noordzee is een van de drukste zeeroutes ter wereld.

Menselijke fout

Het dodelijke scheepsongeluk woensdag op de Noordzee was waarschijnlijk het gevolg van een menselijke fout. Dat heeft een manager van de rederij van het gezonken vrachtschip Baltic Ace donderdag gezegd tegen persbureau Reuters.

De Baltic Ace had volgens de operationeel manager van Stamco Ship Management ruim 1400 auto’s aan boord. Het ging voornamelijk om Mitsubishi’s, afkomstig uit Japan en Thailand.


Enkele feiten en cijfers over de beide schepen, gebaseerd op scheepvaartwebsites

BALTIC ACE: Vervoert auto’s. Vaart onder de vlag van de Bahama’s. Is 148 meter lang en weegt 7787 ton. Het schip is in 2007 opgeleverd. Werd gebouwd op een werf in Polen. Was bij de aanvaring onderweg van Zeebrugge naar Finland. Eigenaar is de Griekse rederij Baltic Highway.

CORVUS J: Vervoert containers. Vaart onder de vlag van Cyprus. Is 135 meter lang en weegt ruim 6000 ton. Het schip is in 2003 opgeleverd. Werd gebouwd op een werf in Duitsland. Was onderweg van Schotland naar Antwerpen. Eigenaar is de Duitse rederij Jüngerhans.


Lees hier een uitgebreid artikel over de berging van het Noorse autoschip Tricolor dat in 2002 na een vergelijkbaar incident voor de kust van Duinkerken zonk.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer