Vliegverbod Onur Air treft duizenden reizigers
Het vliegverbod voor de Turkse luchtvaartmaatschappij Onur Air heeft vele duizenden passagiers getroffen. Hun terugreis vanuit Turkije is onzeker geworden nu Onur Air niet meer in Nederland mag landen.
Er zitten ongeveer 8000 reizigers in Turkije die de komende dagen met de vervoerder terug naar huis zouden vliegen. Bovendien zouden er de komende dagen vanuit Nederland veel mensen met Onur Air naar Turkije vertrekken. De Nederlandse touroperators worden nu geconfronteerd met een gigantische klus. Op korte termijn moeten ze vervangend vervoer vinden.
De grote Turkije–specialist Corendon is er in geslaagd 2500 klanten over te boeken. Voor een paar honderd passagiers is de touroperator nog op zoek naar onderdak. Corendon verwacht vrijdag iedereen te hebben geholpen. Het gaat om ruim 1950 terugkerende en 610 vertrekkende passagiers.
Donderdagavond meldde ook touroperator Oad dat voor circa achthonderd terugkerende en vertrekkende reizigers vervangend vervoer is geregeld na spoedoverleg met luchtvaartmaatschappijen Martinair en Transavia. „Tot en met zondag hebben we alles opgelost. We zijn nu nog bezig met de passagiers voor de komende weken", aldus directievoorzitter L. Frankenhuis van de Oad Groep.
Directeur D. van den Hoogen van D–Reizen verkeerde in de veronderstelling dat er ongeveer 7000 mensen zouden worden opgehaald, maar dat aantal is volgens een woordvoerder van Martinair veel te hoog. KLM kijkt of het nog vliegtuigen kan inzetten.
Onder de gestrande vakantiegangers in Turkije bevindt zich een jong stel uit Den Haag, dat in een hotel in Side op een uurtje van Antalya verblijft en zaterdag zou terugvliegen met Onur Air. Ze hadden de afgelopen dagen na verontrustende berichten over Onur Air al met andere toeristen hun licht opgestoken of ze konden omboeken.
Donderdagavond rond zes uur kon een vertegenwoordiger van de reisorganisatie Sunrise hen nog niets vertellen over een eventuele vervangende terugvlucht. „We waren met een man of tien die via een sms’je of een telefoontje van het thuisfront op de hoogte waren van het vliegverbod. Maar er zijn er veel meer hier die met Onur vliegen en kennelijk nog van niets weten", aldus L. Tavecchio.
Het vliegverbod voor Onur Air geldt voor een maand. In die tijd moet het bedrijf de interne organisatie en het onderhoud van de vliegtuigen verbeteren, eist de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW). Ook in Duitsland is Onur Air voorlopig uit veiligheidsoverwegingen niet meer welkom.
Onur Air had van de IVW al een laatste waarschuwing gekregen na een aantal incidenten. De druppel die de emmer deed overlopen, is een nieuw incident twee dagen geleden in Turkije op het vliegveld van Antalya. Een Airbus van Onur Air stond op het punt naar Schiphol te vertrekken. Tijdens het starten kreeg de piloot een foutmelding, over een probleem met het zogenoemde straalomkeersysteem dat kan worden gebruikt om extra te remmen. Het toestel kwam in de nacht van dinsdag op woensdag op Schiphol aan.
Onur Air is het niet eens met het vliegverbod en beraadt zich op te nemen stappen. „We doen er alles aan om onze vliegtuigen in goede technische staat te houden", zei Esat Aksak, algemeen manager van de maatschappij in Nederland. De maatschappij houdt zich volgens hem aan internationale richtlijnen voor het onderhoud van vliegtuigen en motoren.
Het Algemeen Nederlands Verbond van Reisondernemingen (ANVR) noemt het vliegverbod een „gigantische klap" voor de touroperators. Van den Hoogen van D–Reizen vindt dat de kosten van het vervangend vervoer op Onur Air moeten worden verhaald.
Directeur R. Engeman van het ANVR uitte scherpe kritiek op de IVW. De inspectie heeft de reisorganisaties te lang in het duister laten tasten over Onur Air. „Een aantal touroperators heeft woensdag gebeld met de inspectie en te horen gekregen dat het veilig was om met Onur Air te vliegen".
Engeman liet zelfs doorschemeren dat ze het beter had gevonden als alleen de verouderde toestellen van de vervoerder een verbod hadden gekregen in plaats van de hele vloot.