OpinieCommentaar
Goedkope webshop heeft zo zijn prijs
Van de politie mag creativiteit worden verwacht, evenals inventiviteit en slimheid. Dat ze bij de sterke arm ook verstand hebben van onlineshoppen en marketing is minder voor de hand liggend. Toch werd het bewijs hiervoor deze week geleverd. De nepwebshop pakjedealsnu.nl is een groot succes. Met een donker randje, dat wel.
Hoofdredactie
Goedkoop en voordelig gaan erin als koek bij het grote publiek. Wie de aandacht van de consument wil, moet inzetten op opruiming, voordeelweken en kortingskrakers. Black Friday, Cyber Monday en Blue Monday zijn feestdagen voor koopjesjagers. Op de foto een vestiging van Amazon in Groot-Brittannië. beeld AFP, Chris J. Ratcliffe
Wat ze bij de politie hebben gedaan, is het nabootsen van oplichtingspraktijken die op internet aan de orde van de dag zijn. Daarvoor werd een website opgetuigd met aantrekkelijke producten die voor nóg aantrekkelijker prijzen in de virtuele etalage staan. Alles eromheen lijkt te kloppen: winkelnaam, adres, telefoonnummer, klantreviews, veilige betaalmogelijkheden. Een kniesoor die daar verder nog vragen bij stelt.
De nepwebshop trok zo’n 12.000 bezoekers van wie er rond de 600 ook daadwerkelijk hun winkelmandje vulden. Afrekenen bleek niet te kunnen. In plaats daarvan verscheen er een waarschuwing tegen frauduleuze praktijken van internetshops. Plus tips hoe die tijdig te herkennen.
Er zal heel wat besmuikt geglimlacht zijn: dat mensen dáár intrappen! Het zijn er inderdaad heel wat, ook los van de door de politie gerunde nepwebshop. Dit jaar is er al meer dan 15.000 keer aangifte gedaan en de lijn is stijgende. Argeloze consumenten gaan voor vele euro’s het schip in.
Duizenden bezoekers voor nepwebwinkel van politie
Dit soort oplichterij deugt van geen kanten. Mensen geld uit de zak troggelen mag niet. Diefstal is strafbaar en de bestrijding ervan verdient prioriteit. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat er voor misdrijven als deze helaas vaak onvoldoende capaciteit is bij het bevoegd gezag. Wat voor kwaadwillende ‘ondernemers’ weer een aansporing kan zijn.
Er is markt genoeg voor. Goedkoop en voordelig gaan erin als koek bij het grote publiek. Wie de aandacht van de consument wil, moet inzetten op opruiming, voordeelweken en kortingskrakers. Black Friday, Cyber Monday en Blue Monday zijn feestdagen voor koopjesjagers.
Boosheid over nepwebshops is te begrijpen. Maar de vinger mag ook best worden gelegd bij de eindeloze honger naar meer, naar groter, naar weer iets nieuws. En al helemaal als die behoefte het liefst zo weinig mogelijk mag kosten.
Kwaliteit voor een habbekrats bestaat niet. Om over duurzaamheid nog maar te zwijgen. Wie voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten, doet er goed aan zich ook eens grondig te verdiepen in uitbuiting van werknemers in lagelonenlanden, in de groei van afvalbergen, in de plasticsoep die de oceanen vervuilt, in de oorzaken van klimaatverandering.
Heel moeilijk is dat niet. Wie de weg weet te vinden in een webshop, is ook in staat wijzer te worden als het gaat om de gevolgen van ongebreideld consumentisme. Voeg daar –gratis– nog de zoekterm ”Bijbels rentmeesterschap” aan toe en de kans is groot dat Black Friday opeens veel minder aantrekkelijk is.