EconomieVerkoop aan huis
Tineke Metz uit Urk blijft Tupperware verkopen: „Geen faillissement, maar reorganisatie”

Het einde van Tupperware? Zo ver is het nog lang niet, zegt consulente Tineke Metz-Hakvoort (50) uit Urk. „Het is een reorganisatie. Ik ga gewoon door met verkopen.”

„Moeders in Urk helpen hun dochters bij het sparen van hun uitzet”, zegt Tupperwareconsulente Tineke Metz. beeld RD
„Moeders in Urk helpen hun dochters bij het sparen van hun uitzet”, zegt Tupperwareconsulente Tineke Metz. beeld RD

Deze week werd bekend dat het Amerikaanse moederbedrijf Tupperware Brands faillissement zou hebben aangevraagd. Het concern kampt al jaren met teruglopende verkoopcijfers en toenemende concurrentie.

Tineke Metz spreekt het faillissement echter tegen. Ze laat een bericht zien dat de Duitse tak van Tupperware, van wie zij haar artikelen betrekt, onder de Nederlandse relaties heeft verspreid (zie kader ”Chapter 11 betekent nieuwe start”). Volgens die mededeling betreft het een reorganisatie. Tupperware gaat zich met een nieuwe strategie meer richten op jongeren, de artikelen zullen vaker in winkels te koop zijn en het bedrijf blijft doorgaan met de directe verkoop via consulentes en de ontwikkeling van nieuwe producten.

Metz is al 17 jaar consulente voor de bekende producent van plastic vershoudbakjes, ovenschalen, bekers en kookaccessoires. En een succesvolle ook. Veertien jaar stond ze met haar jaaromzet boven aan de lijst van Nederlandse verkoopsters, samen met een collega uit Oud-Beijerland.

Reformatorisch

„Dat zegt al iets over waar Tupperware het meest wordt verkocht: in streken met een reformatorische bevolking”, stelt Metz. Ook veel van haar eigen klanten komen, naast Urk, uit dorpen als Genemuiden, IJsselmuiden en Grafhorst.

Volgens haar heeft dat te maken met de vaak nog relatief traditionele opvoeding. „Moeders in Urk helpen hun dochters bij het sparen van hun uitzet. Ze vertellen ze precies welke spullen ze nodig hebben. Als ze zelf Tupperware gebruiken, raden ze dat ook hun dochters aan. Dat merk ik meteen als ik een demonstratie geef.”

De tijd van de huisparty’s waar Tupperware bekend om was, is voorbij. „Klanten weten mij tegenwoordig vooral via sociale media te vinden: Instagram, Facebook, Whatsapp. Verder sta ik met een stand op fairs en op markten voor goede doelen. Maar als een groep jonge meiden een party wil, dan vul ik mijn tassen en kom ik een demonstratie geven.”

De producten van Tupperware staan bekend als relatief duur maar schier onverwoestbaar. Tot 2021, toen het bedrijf nog een Nederlandse dochter had, gold volgens Metz zelfs een levenslange garantie. Ging er iets stuk bij normaal gebruik, dan kon je het gratis omruilen. Tegenwoordig verschilt de garantie per product. „Op dure artikelen is het meestal nog 20 jaar, op de gewone bakjes en dergelijke 3 tot 5 jaar.”

„Vroeger kochten mensen degelijke spullen; nu leven we in een weggooicultuur” - Tineke Metz, consulente voor Tupperware

Metz denkt te weten waardoor Tupperware in financiële problemen terechtgekomen is. „Vroeger kochten mensen degelijke spullen. Nu leven we in een weggooicultuur. Waarom zou je dure spullen kopen als je bij de Action voor een habbekrats terechtkunt? Als een product je niet meer bevalt of kapot is, dan gooi je het weg en koop je weer nieuw. Dat wordt jongeren met de paplepel ingegoten.”

Tupperware is wel degelijk met zijn tijd meegegaan, vindt ze. Het assortiment wordt voortdurend vernieuwd en uitgebreid. „Ze spelen in op het moderne koken, met snijtechnieken en speciale schalen waarmee tweeverdieners snel een maaltijd kunnen klaarmaken.”

Toen in februari 2021 bekend werd dat Tupperware zou stoppen met de verkopen in Nederland, liep het bij Metz weken achtereen storm. „Ik heb toen zelfs een vrachtwagen vol artikelen laten komen. Die sloeg ik op in de schuur van het visserijbedrijf van mijn vader.”

Daarna is de Urker consulente een tijdje gestopt. Totdat ze door de Duitse afdeling van Tupperware, waar de handel gewoon doorliep, werd benaderd. „Toen heb ik het weer opgepakt. Een paar andere Nederlandse consulentes hebben dat ook gedaan.” Het contact met de distributeur verloopt via Zoom, in het Duits. „Dat was wel even lastig, maar ik ben er nu wel aan gewend.”

Deze dagen wordt Metz weer door ongeruste klanten gebeld. „Ze willen weten of Tupperware stopt. Dan zeg ik dat het niet klopt. Het is meer een reorganisatie. Ik ga gewoon door met verkopen.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer