Talloze huishoudens hebben ze in de keukenkast of -lade staan: de producten van Tupperware. Het moederbedrijf in de VS heeft faillissement aangevraagd.
Broodtrommels, ovenschalen, koelkast- en diepvriesbakjes, flessen, bekers en voorraadbussen. Allemaal producten van Tupperware. Maar ook keukenhulpjes zoals een spatel, sinaasappelpeller, vergiet, snijplank en potopener. Allemaal van schijnbaar onverwoestbare kunststof. En als het toch kapot gaat, biedt Tupperware levenslange garantie.
Bovendien zijn de producten goed schoon te maken, blijven er geen luchtjes aan zitten en sluiten de deksels stevig. Geen wonder dat het gros van de consumenten er dik tevreden over is.
Maar de verkoop van nieuwe producten hapert. Het bedrijf Tupperware Brands heeft woensdag faillissement aangevraagd. Het concern kampt al jarenlang met teruglopende verkoopcijfers en toenemende concurrentie, en wist uiteindelijk het tij niet te keren
Succesverhaal
Het succesverhaal van Tupperware begint in 1940 in Amerika. Chemicus Earl S. Tupper richt de Tupper Plastic Company op. Als een van de eerste producten brengt hij in 1946 zijn ‘wonderschaal’ op de markt. Aanvankelijk worden de Tupperwareproducten verkocht in warenhuizen en andere winkels. Maar er is behoefte aan een goede mondelinge uitleg van de lucht- en waterdichte veiligheidssluitingen.
Dit is het begin van de Tupperwareparty: een (huis)vrouw die thuis laat zien hoe handig de Tupperwareproducten zijn en hoe je ze gebruikt. Ene Brownie Wise start daar in 1948 mee. De populariteit van Tupperware groeit, en daarmee ook het aantal Tupperwareparty’s. Daardoor krijgen vele demonstratrices de kans om een zekere mate van financiële en persoonlijke onafhankelijkheid te verwerven, want hoe meer ze verkopen hoe meer ze verdienen.
Tientallen jaren is Tupperware succesvol. Maar het imperium begint zo’n tien jaar geleden te wankelen. Steeds minder mensen koken of bakken nog uitgebreid thuis. Kant-en-klare maaltijden zijn in opkomst. Pizzakoeriers en andere thuisbezorgers krijgen het drukker.
Opleving
Tijdens de coronapandemie kent het bedrijf nog een opleving, omdat mensen niet uit eten kunnen gaan en dus toch weer vaker thuis koken. Daardoor neemt de vraag naar keukenartikelen tijdelijk toe. Het bedrijf weet de traditionele huisfeestjes succesvol te vervangen door online bijeenkomsten. Maar na de pandemie zakt de verkoop fors in.
In Nederland staakt het bedrijf in 2021 zijn activiteiten. Het beursgenoteerde bedrijf zegt een jaar later te twijfelen aan zijn voortbestaan vanwege de hoge schulden. Nu, twee jaar, later lijkt het einde daar. Het concern zal de rechtbank in de Verenigde Staten om goedkeuring vragen om de verkoop van het bedrijf in gang te zetten en om door te blijven gaan met de activiteiten tijdens de faillissementsprocedure.