Net als in 2019 geven politieke partijen nauwelijks geld uit aan een campagne voor de verkiezingen voor het Europees Parlement. De bedragen voor advertenties lagen de laatste weken wel iets hoger dan tijdens de campagne in 2019, zo blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau Nielsen die zijn opgevraagd door de Volkskrant.
In de vierde, derde en tweede week voorafgaande aan de verkiezingen gaven de partijen tot nog toe bruto 215.000 euro uit, waar de teller in 2019 in die weken bleek steken op bruto 72.000 euro. De campagne-uitgaven van de laatste week voor de verkiezingen en de uitgaven van de komende dagen zijn nog niet bekend.
In de regel stijgen de uitgaven in de laatste weken flink, waarbij meestal de trend van de eerdere weken aanhoudt. Als het huidige tempo doorzet zullen de politieke partijen voor de Europese verkiezingen enkele miljoenen euro’s uitgeven.
Deze bedragen vallen in het niet bij de uitgaven voor andere verkiezingen.
De SGP heeft tot nog toe het meeste geld uitgegeven. Dit is geen uitzondering, want ook in 2019 stond de partij aan de kop wat betreft hun uitgaven voor de Europese Verkiezingen. Na de SGP volgen dit jaar D66 en de VVD.