In 2023 kocht bijna een op de drie Nederlanders producten via sociale media. Dat is een stijging van 22 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Met name jongeren doen aankopen via platforms als Facebook en Instagram.
De stijging blijkt uit een onderzoek van het financiële platform Adyen. Daarin werden zowel duizenden consumenten als een grote groep verkopers geïnterviewd.
De zogenoemde generatie Z, jongeren van 16 tot en met 26 jaar, shopt het vaakst via sociale media. Niet toevallig is dit ook de groep die het vaakst gebruikmaakt van sites als Instagram en TikTok.
Maar ook in andere leeftijdscategorieën steeg het gebruik van de digitale platforms als het gaat om het doen van aankopen. Zestigplussers shoppen het minst (21 procent) op deze manier.
TikTok
Als er wordt gekeken naar de populariteit van de verschillende platformen, steekt Facebook Marketplace er met kop en schouders bovenuit. Van alle digitale shoppers geeft bijna de helft (48 procent) aan het afgelopen jaar via Facebook te hebben gekocht. Instagram Shop (40 procent) en TikTok (25 procent) vullen de top drie aan. Bij de jongeren blijkt Instagram (51 procent) een stuk populairder dan Facebook (28 procent) en TikTok (38 procent).
Verkopers
Ondanks de groeiende populariteit van shoppen op social media, biedt minder dan een derde van de Nederlandse verkopers (28 procent) zijn producten op deze kanalen aan. Dat terwijl het wel lucratief blijkt te zijn om op sites als Facebook en Instagram te verkopen. Van de retailers die deze kanalen gebruiken, geeft maar liefst 74 procent aan dat ze daardoor flink meer omzet behalen.
De sectoren die de digitale platforms het vaakst gebruiken als verkoopkanaal, zijn woninginrichting (47 procent), gezondheid en beauty (40 procent) en kleding en accessoires (39 procent).
AI
Julien Marlier, landenmanager bij Adyen Benelux, schrijft de toename van de verkoop via sociale media toe aan het feit dat die steeds gerichter kunnen werken, onder meer dankzij het toepassen van kunstmatige intelligentie (AI). Er wordt gebruikgemaakt van algoritmes, waardoor consumenten worden geattendeerd op producten die hen interesseren. Marlier: „Hierdoor krijgen gebruikers zeer gericht de meest relevante informatie aangeboden, op het juiste moment.”
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) waarschuwt al jaren voor de risico’s van impulsaankopen via social media. Het aanbod kan er volgens de toezichthouder in de advertentie aantrekkelijk uitzien, maar om problemen achteraf te voorkomen is het belangrijk om te checken wie de verkoper is en of die echt bereikbaar is vóórdat je iets koopt.