Economie

Een Blokker in de buurt blijft handig

De verkoop van winkelformule Blokker moet geld in het laatje brengen van eigenaar Mirage. Een mogelijke nieuwe eigenaar heeft veel werk aan de winkels.

Joost van Velzen, Trouw
23 February 2024 11:34
Een klant winkelt bij huishoudwinkel in de Blokker-vestiging in de Amsterdamse Bilderdijkstraat. De winkelketen staat nu zelf te koop. beeld ANP, Sander Koning
Een klant winkelt bij huishoudwinkel in de Blokker-vestiging in de Amsterdamse Bilderdijkstraat. De winkelketen staat nu zelf te koop. beeld ANP, Sander Koning

Deze week in de aanbieding bij Blokker: een boodschappentas, afvalbakken, een waterkoker en de winkelketen zelf. Want Blokker staat te koop, bevestigde moederbedrijf Mirage Retail Group donderdag aan Het Financieele Dagblad.

De bekende winkels in huishoudartikelen hebben het al jaren moeilijk. Ook in het afgelopen jaar boekte Blokker weer een verlies van minstens 2 miljoen euro. In 2022 dook het bedrijf ook al 11 miljoen euro in het rood. Maar dat de formule met zo’n 400 winkels nu in de etalage wordt gezet, heeft vooral ook te maken met de zwakke financiële positie van moederbedrijf Mirage, waar ook Intertoys onder valt.

Mirage probeerde de speelgoedketen onlangs te verkopen, maar dat lukte niet. Er lukte sowieso veel niet bij het bedrijf, dat tot voor kort werd geleid door ondernemer Michiel Witteveen. Mirage moest eerder al afscheid nemen van koopjesketen Big Bazar en de elektronicawinkels van BCC. Beide formules sneuvelden kort na de verkoop door Mirage, allebei gingen ze vorig jaar failliet. Met Intertoys en Blokker heeft de nieuwe topman Ynse Stapert nog twee bekende maar dus ook kwetsbare merken over.

Corona

„Door uitgestelde belastingen die nog moeten worden betaald als erfenis van corona, kampt Mirage nu met tientallen miljoenen schuld”, zegt Kitty Koelemeijer, hoogleraar marketing en retailing aan Nyenrode Business Universiteit. Mirage nam Blokker in 2019 over van de familie Blokker. „Het is nu vijf jaar geprobeerd, maar er moet geld bij en dan is verkoop een manier.” De fors gestegen kosten voor winkelhuur, personeel en energie helpen ook niet erg mee voor Blokker, weet Koelemeijer.

Toch draaiden de winkels van Blokker (opgericht als ijzer- en houtwinkel in Hoorn in 1896) al voor de pandemie niet goed. De in het oranje gestoken winkels hebben altijd een degelijk imago gehad en nog altijd kun je er goed terecht voor een fatsoenlijk strijkijzer of een steelpan. Maar Blokker roept als merk niet hetzelfde sentiment op als destijds warenhuisketen Vroom & Dreesmann (dat eind 2015 over de kop ging) of het oer-Hollandse Hema.

Koelemeijer: „Hema heeft ook altijd duidelijker ingezet op eigen merkproducten. En Action is een concurrent voor niet alleen Blokker, maar eigenlijk voor alle winkels, door dat wisselende assortiment.”

Dat Blokker een herkenbaar en meer vaststaand assortiment heeft, is aan de andere kant ook een voordeel voor de huishoudformule, vindt Koelemeijer. „Je gaat dan weliswaar niet meer zo snel met een strijkplank over straat in het online tijdperk, maar een Blokker in de buurt blijft handig. Voor geplande aankopen blijft Blokker een rol spelen. Het gaat mij dan ook te ver om te stellen dat het over en uit is met Blokker.”

Een woordvoerder van Blokker laat desgevraagd weten de winkels de komende tijd meer te gebruiken als verlengstuk voor de online verkoop. „Via de winkel biedt Blokker de online klant advies, kunnen ze producten retouren, ruilen, laten repareren of recyclen. We zien in de markt dat klanten dit waarderen.”

Door web-retouren via de winkel te laten verlopen en artikelen te bezorgen per fiets, denkt het bedrijf de concurrentie ook op duurzaamheid te verslaan. „Daar kunnen en gaan wij een verschil maken ten opzichte van de partijen waaraan wij marktaandeel hebben verloren.”

Het bedrijf geeft toe dat er in het verleden veel misging. Waar Blokker als huishoudwinkel leidend was voor mensen die graag naar fysieke winkels gingen, miste het de boot bij de tweede generatie, die online winkelde, zegt de woordvoerder. „Nu wordt Blokker weer relevant in de huidige tijd waarin on- en offline samen komen.”

Of die strategie door een eventuele nieuwe eigenaar wordt voortgezet, moet worden afgewacht. Volgens Mirage-topman Stapert lopen er constructieve gesprekken met diverse stakeholders. „Ik zit me suf te denken wie dat zouden moeten zijn”, zegt retaildeskundige Koelemeijer. „Het is bijna een gewetensvraag. In ieder geval een partij die ziet dat Blokker echt nog wel een toegevoegde waarde is.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer