Leesvaardigheid Nederlands kind hard gedaald
De leesvaardigheid van Nederlandse kinderen is de afgelopen jaren harder omlaaggegaan dan in andere westerse landen. Dat meldde het Expertisecentrum Nederlands dinsdag op basis van onderzoek.
Voor het eerst in vijftien jaar zijn kinderen hier niet beter in lezen dan gemiddeld in de andere 21 landen die zijn onderzocht. Onderzoekers concluderen hieruit dat de uitbraak van het coronavirus en de daardoor gemiste lesuren niet de enige oorzaak kan zijn.
Bij de vorige meting in 2016 scoorden Nederlandse leerlingen in groep 6 nog beter dan het internationale gemiddelde. In de laatste meting van 2021 presteren ze gemiddeld.
Op Nederlandse scholen wordt vaak met kortere teksten gewerkt. Daardoor hebben leerlingen waarschijnlijk meer moeite met de langere teksten van tussen de vijfhonderd en duizend woorden die ze voor dit onderzoek moesten lezen. Het lijkt erop dat ze moeite hebben om lang de concentratie te behouden.
Ook waren ze niet gewend aan de open vragen die ze moesten beantwoorden over de teksten.
Onderwijsminister Dennis Wiersma zegt in reactie op het rapport dat zijn ministerie miljarden heeft uitgetrokken om door corona veroorzaakte achterstanden in te halen. De bewindsman hoopt dat een recent aangekondigd plan om de basisvaardigheden te verbeteren hierbij zal helpen.
Heldere doelen
Op het bewuste plan klonk eerder kritiek uit de Tweede Kamer. Ook de Algemene Rekenkamer plaatste kanttekeningen. Kern van het verwijt: het masterplan bevat geen heldere doelen.
Dat is wel degelijk het geval, stelde Wiersma dinsdag. Leerlingen moeten bij het verlaten van de basisschool bijvoorbeeld het niveau 1F beheersen. Dat is een „fundamenteel niveau” dat geldt als tussenstap richting het niveau 2F, dat nodig is om mee te kunnen doen in de maatschappij.
Aan leerlingen die doorstromen naar vmbo-t, havo of vwo worden hogere eisen gesteld.
Over vijf jaar moeten alle leerlingen in het basis- en voortgezet onderwijs voldoende kunnen rekenen, lezen en schrijven, .