Tulpen en chips onder genomineerden voor krimpflatieverkiezing
Onder meer tulpen van Albert Heijn, Lay’s Paprika Chips en HEMA koffiepads zijn genomineerd voor ‘De kleinste’-verkiezing van Radar. Het AVROTROS-consumentenprogramma maakte de tien genomineerden voor de verkiezing rond krimpflatie maandagavond bekend.
Krimpflatie is het verschijnsel dat producten in bijvoorbeeld supermarkten hetzelfde kosten, maar minder bevatten. Ook zijn er voorbeelden waarbij de prijs wel iets omhoog gaat, maar de inhoud gelijktijdig ook wordt verkleind.
Twee bosjes tulpen van 5 euro bij Albert Heijn bestonden voorheen uit negen tulpen per bosje, maar door de krimpflatie krijgen consumenten voor dezelfde prijs nog slechts acht tulpen in een bosje, een prijsstijging van 13 procent. En waar consumenten bij de HEMA voorheen 3 euro betaalden voor 46 koffiepads, betalen ze nu 3,75 euro voor 40 pads. Het product is zodoende 44 procent duurder geworden.
Ook Karvan Cevitam, Whiskas, Verkade, Harlekijntjes, Maaslander, Bieze knoflooksaus en Koopmans zijn met een van hun producten genomineerd. Kijkers van Radar konden afgelopen week producten aanmelden via de website van het programma. De tien genomineerde producten werden het vaakst genoemd.
„Met deze verkiezing rond krimpflatie willen we inzichtelijk maken hoe fabrikanten op stiekeme wijze hun klanten steeds minder waar voor hun geld geven, en hoe ze dit soort volksverlakkerij bijna tot kunst verheven hebben”, zegt presentatrice Antoinette Hertsenberg.
Hertsenberg maakt in de Radar-uitzending van maandag 20 maart bekend welk product de verkiezing heeft gewonnen.