Recensie: Organist Willeke Smits vanuit Hooglandse Kerk Leiden
De Hooglandse Kerk in Leiden herbergt een prachtig De Swart/Van Hagerbeerorgel (1565/1637), dat hoog aan de westwand van de kerk hangt. Het instrument werd in 1980 door orgelmaker Ahrend gerestaureerd en hoort sindsdien bij de top van de vele fraaie orgels in de sleutelstad.
Willeke Smits, die sinds 2018 als organist verbonden is aan de Hooglandse Kerk, presenteert haar instrument op deze cd met werken die onze Hollandse traditie van Sweelinck en Anthoni van Noordt verbindt met de Noord-Duitse barok. Zo horen we werken van Johann Adam Reincken, Georg Böhm en Dietrich Buxtehude, die allen een connectie met Bach hadden.
Componist Johann Ulrich Steigleder is de uitzondering: deze vroegbarokke componist werkte in Zuid-Duitsland en werd bekend vanwege zijn vele ”Vater unser”-variaties, waarvan er enkele op deze cd te horen zijn.
Hoewel Bach al tamelijk ‘modern’ is voor dit orgel, werkt de Praeludium en Fuga C-dur (BWV 547) als afsluiter van het schijfje toch goed, met name door de toonsoort en de bescheiden rol van het pedaal.
Smits kiest overwegend rustige tempi, speelt zonder opsmuk en plaatst de orgelklank mooi in de ruimte. Ze laat de muziek voor zich spreken, ondersteund door fraaie registraties.
Het boekje is summier, maar het gaat dan ook om werken die bekend zijn en waarover al veel geschreven is. De opname is erg fraai: de details zijn goed te horen, maar de prachtige akoestiek van de kerk doet ook goed mee.
Sweelinck to Bach – Willeke Smits; Willeke Smits (WSR202201); € 18,-; bestellen: willekesmits.nl