Predikantenberaad Sebaldeburen: Inspelen op verlangen niet-christenen
Hoe kunnen niet-christenen bereikt worden met het Evangelie? Is ”verlangen” een sleutelwoord of juist ”angst”? „Al ons verlangen wordt in Christus vervuld, maar er is angst.”
Dinsdag had het halfjaarlijkse overleg plaats van het hoofdbestuur van de Gereformeerde Bond in de Protestantse Kerk met voorgangers uit Groningen, Friesland en Drenthe. Thema was dit keer het begrip verlangen.
Het predikantenberaad in gebouw Irene in Sebaldeburen trok negentien bezoekers. Volgens P.J. Vergunst, algemeen secretaris van de Gereformeerde Bond, was er sprake van een goede opkomst. „Er is veel behoefte om elkaar vast te houden in het noorden.”
Ds. T. Beekman uit Tiendeveen sprak over de Narniakronieken van de Britse apologeet C.S. Lewis. Hij constateerde dat de belangstelling voor religie nog steeds minder wordt in ons land. Ook spiritueel ingestelde mensen zoeken de zingeving bij zichzelf. „Secularisatie is vooral dat andere verlangens dan die naar God op de eerste plaats zijn gekomen.”
De predikant heeft het idee dat Lewis christenen kan helpen om mensen te bereiken die niet naar God verlangen. De Kronieken van Narnia bestaan uit een serie van zeven kinderboeken. Ze vertellen het verhaal van kinderen die een centrale rol spelen in het denkbeeldige land Narnia, waar dieren kunnen praten en waar de leeuw Aslan staat voor Christus.
Ds. Beekman zei dat de lezers van de Kronieken worden „meegenomen in een wereld die trilt van verlangen. In de kamer was alleen een kleerkast met een dode bromvlieg, maar er valt voor nieuwsgierigen veel te ontdekken. Lewis weet van een wereld waarin gebrek aan betekenis wordt ervaren. Hij wil het sluimerende verlangen naar betekenis wakker maken en brengt een scheurtje van twijfel aan in het gesloten wereldbeeld.”
Dorst
Het boek is niet zoet en lievig, aldus ds. Beekman. „Als je de wereld van het christendom binnengaat, wordt het niet opeens eenvoudig. Er wordt een beroep gedaan op je verantwoordelijkheid.” De predikant tekende Eustaas, een draak van een jongen, die door Aslan werd bevrijd van zijn drakenhuid. „Het lukte hem niet ervan af te komen. Toen deed Aslan het en dat deed pijn.”
Ds. Beekman noemde de leeuw Aslan gevaarlijk en goed. „Niemand blijft dezelfde in het contact met Aslan. Ons verlangen wordt in Christus vervuld, maar er is angst. Aslan maakt de dorst wakker naar iemand die de dingen ten goede kan doen keren, het kwade tegen kan staan. Hij roept het verlangen wakker naar genade, iemand die je wegwijs maakt in de wereld en die je leven samenhang geeft.”
Vergunst noemde tijdens de bespreking ”verlangen” een sleutelwoord. „Als iemand afhaakt en kritiek heeft op de kerk, kan het een goede ingang zijn om te vragen waar de ander wel naar verlangt.”
Vraagtekens
Emeritus predikant dr. H.J.C.C.J. Wilschut zette vraagtekens bij het aansluiten bij het verlangen van niet-christelijke mensen. „Als je daarbij aansluit, zoek je een aanknopingspunt bij de mens. Het verlangen van de mens van zichzelf is boos. Het is eng om dat als uitgangspunt te nemen. De Heilige Geest moet eraan te pas komen voordat ik psalmen van verlangen ga zingen. Een beter aanknopingspunt is angst. Maar ook dan kom je met het Evangelie met een boodschap die niet naar de mens is. Laten we Jezus verkondigen, maar dan wel op een manier die niet tijdloos is.”
De bijeenkomst werd geopend door ds. N.F.L. de Leeuw, predikant van de hervormde gemeente (Julianakapel) in Oude Pekela en van de Sionskerk in Assen. Hij sprak over het verlangen in Psalm 130. Tegenover het verlangen naar het weekend stelde hij het verlangen naar Gods Woord. „Het adventsverlangen is vaak zwak omdat we niet genoeg beseffen hoe diep we als mensen gevallen zijn.”