Babboe zegt toe eigenaren van onveilige bakfiets terug te betalen
Babboe gaat eigenaren van een onveilige bakfiets van de fabrikant geld teruggeven. Die toezegging heeft de bakfietsfabrikant gedaan richting de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Consumenten die hiervoor in aanmerking denken te komen, kunnen zich vanaf eind januari melden bij Babboe, aldus de toezichthouder.
Babboe moest eerder dit jaar op last van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) stoppen met de verkoop van zijn bakfietsen en duizenden verkochte fietsen terugroepen. Verschillende modellen bleken onveilig. Eigenaren kregen aanvankelijk een voucher voor een vervangende fiets aangeboden, maar volgens de ACM wilden sommige klanten juist geld terug.
„Op basis van het consumentenrecht heb je recht op een veilig product. Is er sprake van een onveilig product dan heb je recht op herstel of vervanging”, legt de ACM uit. „Lukt dat niet of duurt dat te lang dan kun je de overeenkomst ontbinden. Vervolgens heb je recht op geld terug.”
De Consumentenbond vroeg de ACM eerder al om op te treden tegen Babboe. Volgens de bond moesten consumenten maanden wachten op controle, reparatie of een nieuwe fiets en was een groot deel van de fietsen niet leverbaar.
Babboe heeft nu besloten de terugroepactie uit te breiden, zodat klanten ook voor een geldbedrag kunnen kiezen in plaats van voor een vervangende fiets. De hoogte van het bedrag dat consumenten krijgen, is afhankelijk van de leeftijd van de bakfiets, aldus de ACM.
Babboe laat weten dat inmiddels ruim 80 procent van de bakfietsen is opgehaald bij klanten. Klanten die kozen voor een vervangende fiets, hebben deze ontvangen of krijgen binnen enkele dagen bericht over hun levering. Het bedrijf verwacht dat alle bestelde fietsen voor eind januari zijn geleverd. In het eerste kwartaal wil Babboe een „passende oplossing” hebben gevonden voor alle klanten.
De Consumentenbond vindt het fijn dat de ACM deze kwestie zo heeft opgepakt. Toch zijn er nog wel wat „losse eindjes”, ziet de organisatie. „Zo zijn er klanten die een voucher hebben ingezet, maar wilden zij misschien toch niet hun geld terug?”, vraagt een woordvoerster zich af. „Dat weten we niet en daar hebben we geen zicht op. Het is dan ook zuur dat klanten zo lang hebben moeten wachten op Babboe.”