Yord herfst logo
Home      Zoeken      

    FF serieus: Hoe moet je bekeerd worden?

    Ik geef toe, ik ben een hemelzoeker. Ik kan vaak ’s nachts vreselijk bang worden van het idee dat Jezus elk moment kan terugkomen. Dan val ik op m’n knieën en smeek ik God om bekering. Maar aan bekering gaat toch zondekennis vooraf?

    Het moeilijke vind ik dat ik dat niet heb. Echt niet! Ik probeer me wel in te prenten of heel hard te denken hoe slecht ik ben, maar dat lukt niet! En ze zeggen wel dat God het doet en dat Hij er om gevraagd wil zijn, maar moet ik dus heel de tijd gaan bidden (wat ik al vaak doe) en voor de rest niet? Afwachten? Ik vind dit zo moeilijk allemaal.

    Heb je er, beste vriendin, iets op tegen om heel te tijd te bidden? Joh, ik hoop van harte dat je zult zeggen: „Het is mijn beste plekje, daar op mijn knieën voor de Heere. Al ben ik diep ongelukkig en mis ik alles, die plaats kan ik niet meer missen.” Dan wil je ook blijven aanhouden, al moet je lang wachten.

    In Psalm 123 noemt de dichter geen tijd, als we met hem zingen: „Zo slaan wij ’t oog op onzen Heer’, tot Hij ook ons genadig zij.” Denk eens na hoe lang we de Heere laten wachten. Dan durven we Hem geen tijd voor te schrijven

    Als ik toch één keer in mijn leven een genadig antwoord krijg, zou het al zo’n eeuwig wonder zijn. Is het niet?

    Bovendien, is de Heere het niet waard om aangebeden te worden? Je noemt jezelf een hemelzoeker. Begin maar te bidden of je een Godzoeker mag worden. Over hen lezen we in Psalm 69:33: „En gij, die God zoekt, ulieder hart zal leven.” Want de Heere hoort de nooddruftigen.

    Wat is een kenmerk van Godzoekers? Zij zijn door de Heere nederig gemaakt. Zij leren hoe zondig ze zijn.

    Zij leren hoe vaak hun gebeden op zichzelf zijn gericht. Daarom kunnen ze niet rekenen op verhoring. En toch zingen we met Psalm 147: „De Heer’ betoont Zijn welbehagen aan hen, die need’rig naar Hem vragen.” En met Psalm 25: „Wie Hem need’rig valt te voet, zal van Hem Zijn wegen leren.” En dat alles en alleen om Christus’ wil.

    Misschien zeg je nu: „Dit gaat allemaal over mensen die echte zondekennis hebben en dat heb ik niet.” Wel, lees Jesaja 55 eens aandachtig. Let op het zesde en zevende vers en pak de kanttekeningen erbij. Zo spreekt de Heere tot goddelozen! Is dat geen wonder?

    Ds. J. M. D. de Heer, Middelburg

    Heb jij ook een vraag rond geloof, relatie of samenleving? Mail naar achterkrant@refdag.nl.

    Reacties (27)

    1  2  »  
    marye
    bezorger
    Quote bericht
    aantal posts:46

    lieve vragensteller...

    God stelt geen eisen,

    als ik bekeringsgeschiedenissen lees,

    dan staat er altijd zoveel in over ellende, zondekennis..

    en tuurlijk, dat komt, maar bij mij kwam het pas toen ik Jezus aangenomen had,

    Dan zie je zijn grootheid, zijn almacht, zijn liefde.. onvoorwaardelijke liefde,

    en dan ga je beseffen dat je hem telkens weer pijn doet met al je zonden en fouten!

    Jezus zegt niet: kom tot mij allen die zondekennis hebben, allen die zich slecht voelen, die nachten gehuild hebben..je hoeft met NIKS te komen..

    Hij zegt: Neem het water des Levens om NIETS!

    Val dan op je knieen en zeg: Heere Jezus hier ben ik..

    GELOOF!

     

     

    -xAK92x-
    redacteur
    Quote bericht
    aantal posts:337

    Ja, een heel realistische vraag. Een probleem waarmee je worstelt als je in de uitverkiezing gelooft. Je kan bang zijn, maar wat kan je doen? Je kan je ongelukkig voelen, maakt het wat uit? Je kan God toch pas echt zoeken als God eerst jou heeft opgezocht, het enige wat je rest is duimend achterover te gaan zitten en hopen dat God jou heeft gekozen.

    Dat is de diepere laag van de uitverkiezing, een term waar vele mensen doodongelukkig, en soms zelfs letterlijk, uitmondend in zelfmoord, van zijn geworden.

    Het leuke is echter wel dat vanuit de Bijbel niet te bewijzen is dat het bestaat, ik lees wel van de vrije wil van de mens, maar niet van een uitverkiezing. Deze zou God immers als onrechtvaardig of sadistisch afschilderen? Als God alles had voorgekozen en voorbeschikt, en daarnaast alwetend is, waarom heeft Hij de duivel ons dan laten verleiden? En waarom kiest Hij dan vervolgens, als we, eigenlijk door Zijn schuld zijn gevallen, er een paar uit die alsnog in de hemel mogen komen en Hem mogen kennen?

    De conclusie die hieruit af is te leiden is eenvoudig; God speelt wat met ons, Hij geeft niet om ons.

    Maar waarom heeft Hij dan Zijn Zoon gestuurd? Om ons wat valse hoop te geven? Kan iemand zo hard zijn tegen het eigen kind om het door zoveel lijden te laten gaan voor een gril?

    Dat kan eenvoudigweg niet!

    1. God is geen sadist

    2. God is alwetend

    3. God heeft alles voorbeschikt

    Daarmee gooien we dus wel in één keer het hele stuk van de uitverkiezing in de prullenbak. Wat blijft er dan over? Een vrije wil.

    Tja, als je zegt dat die niet bestaat... Fijn hoor. Dan is God dus alledrie de bovenstaande punten precies het tegenovergestelde.

    Als we het daarom nu zo stellen: De mens heeft een vrije wil, door de zondeval en het bewust kiezen voor de antichrist heeft deze van nature een neiging tot het kwade gekregen. Dus wel vrij, maar geneigd tot het kwade. Vervolgens beschikt God de omstandigheden waarin wij kiezen voor. Hij bestuurt dus de situaties waarin wij onze vrije wil moeten gebruiken.

    Zo doe je recht aan het feit dat mensen niet makkelijk zelf voor het goede kunnen kiezen, maar ook aan het feit dat mensen wel zelf kunnen kiezen.

    Kunnen ze dit immers niet, dan is weer de inverse van bovenstaande 3 punten waar.

     

    Daarnaast vind ik het onbeschoft dat iemand zo'n levensvraag met zo'n inkoppertje afhandelt. Denk eens over deze zaken na voordat je iemands leven ruïneert met een antwoord, de leer die de kerk (ja, sinds een jaar of 300 ja, de 1700 voorgaande jaren niet) aanhangt hoeft verre van de juiste te zijn. Als iemand een levensvraag stelt ga je terug naar de Bijbel, naar God, en naar je geweten, niet naar een oude kerkvader, of een oud concilie.

     No matter what, WE'LL KEEP ON ROCKING TILL WE DIE!!!!!!!!
    lovely-twins
    bezorger
    Quote bericht
    aantal posts:32

    heej vragenstelster

    ik loop met net hetzelfde rond

    bang voor jezus terugkomst ikweet ook dat jeeerst je zonde van tevoren moet zien en moet leren dragen. als ik kijk naar iemand die ik he gekend en zie wat hij dan heeft mee moeten maken voor hij kon zeggen ik kan nog bekeerd worden ... je kunt niets doen aan het feit dat het zondebesef niet komt aan waaien maar wat ik doe is bidden om mijn zonden en iedere keer probeer ik mijn zonde van die dag te herrineren en te belijden aan god en vraag of ik mijn zonde mag gaan zien en of ik op golgotha mag staan en jezus aan het kruis voor mijn zonde mocht belijden het is gewoon ontzettend moeilijk weetje lees jesaja 53 eens dat trof mij heel diep en ook 1 johannes 5 vers 10 ( het gaat hier over de liefde het is iig 1 johannes..: 10 ) enne jezus aan nemen kan niet als je 1 johannes gelezen hebt

    groetjes mamamamamamam

    lovely-twins
    bezorger
    Quote bericht
    aantal posts:32

     

    marye
    bezorger schreef op maandag 29 december 2008 - 10:40

    lieve vragensteller...

    God stelt geen eisen,

    als ik bekeringsgeschiedenissen lees,

    dan staat er altijd zoveel in over ellende, zondekennis..

    en tuurlijk, dat komt, maar bij mij kwam het pas toen ik Jezus aangenomen had,

    Dan zie je zijn grootheid, zijn almacht, zijn liefde.. onvoorwaardelijke liefde,

    en dan ga je beseffen dat je hem telkens weer pijn doet met al je zonden en fouten!

    Jezus zegt niet: kom tot mij allen die zondekennis hebben, allen die zich slecht voelen, die nachten gehuild hebben..je hoeft met NIKS te komen..

    Hij zegt: Neem het water des Levens om NIETS!

    Val dan op je knieen en zeg: Heere Jezus hier ben ik..

    GELOOF!

     

     


    jezus aannemen kan niet lees 1 johannes..:10 maar (gaat over de liefde)

    lovely-twins
    bezorger
    Quote bericht
    aantal posts:32

    om ff terug te komen op 1johannes4:10 Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden. de tekst voor als je de bijbel niet wilt pakken

     

    schooltas
    journalist
    Quote bericht
    aantal posts:1716

    Bedankt Yord.voor artikel..denk zeker wachten  OP VERHORING..wat jullie schreven wij hebben geen geduldt....kan soms jaren duren  of een DAG.....Dus blijf Bidden..smeken..loven Kerk gaan!

    ikisik
    stagiair
    Quote bericht
    aantal posts:73

     

    -xAK92x-
    redacteur schreef op maandag 29 december 2008 - 11:51

    Ja, een heel realistische vraag. Een probleem waarmee je worstelt als je in de uitverkiezing gelooft. Je kan bang zijn, maar wat kan je doen? Je kan je ongelukkig voelen, maakt het wat uit? Je kan God toch pas echt zoeken als God eerst jou heeft opgezocht, het enige wat je rest is duimend achterover te gaan zitten en hopen dat God jou heeft gekozen.

    Dat is de diepere laag van de uitverkiezing, een term waar vele mensen doodongelukkig, en soms zelfs letterlijk, uitmondend in zelfmoord, van zijn geworden.

    Het leuke is echter wel dat vanuit de Bijbel niet te bewijzen is dat het bestaat, ik lees wel van de vrije wil van de mens, maar niet van een uitverkiezing. Deze zou God immers als onrechtvaardig of sadistisch afschilderen? Als God alles had voorgekozen en voorbeschikt, en daarnaast alwetend is, waarom heeft Hij de duivel ons dan laten verleiden? En waarom kiest Hij dan vervolgens, als we, eigenlijk door Zijn schuld zijn gevallen, er een paar uit die alsnog in de hemel mogen komen en Hem mogen kennen?

    De conclusie die hieruit af is te leiden is eenvoudig; God speelt wat met ons, Hij geeft niet om ons.

    Maar waarom heeft Hij dan Zijn Zoon gestuurd? Om ons wat valse hoop te geven? Kan iemand zo hard zijn tegen het eigen kind om het door zoveel lijden te laten gaan voor een gril?

    Dat kan eenvoudigweg niet!

    1. God is geen sadist

    2. God is alwetend

    3. God heeft alles voorbeschikt

    Daarmee gooien we dus wel in één keer het hele stuk van de uitverkiezing in de prullenbak. Wat blijft er dan over? Een vrije wil.

    Tja, als je zegt dat die niet bestaat... Fijn hoor. Dan is God dus alledrie de bovenstaande punten precies het tegenovergestelde.

    Als we het daarom nu zo stellen: De mens heeft een vrije wil, door de zondeval en het bewust kiezen voor de antichrist heeft deze van nature een neiging tot het kwade gekregen. Dus wel vrij, maar geneigd tot het kwade. Vervolgens beschikt God de omstandigheden waarin wij kiezen voor. Hij bestuurt dus de situaties waarin wij onze vrije wil moeten gebruiken.

    Zo doe je recht aan het feit dat mensen niet makkelijk zelf voor het goede kunnen kiezen, maar ook aan het feit dat mensen wel zelf kunnen kiezen.

    Kunnen ze dit immers niet, dan is weer de inverse van bovenstaande 3 punten waar.

     

    Daarnaast vind ik het onbeschoft dat iemand zo'n levensvraag met zo'n inkoppertje afhandelt. Denk eens over deze zaken na voordat je iemands leven ruïneert met een antwoord, de leer die de kerk (ja, sinds een jaar of 300 ja, de 1700 voorgaande jaren niet) aanhangt hoeft verre van de juiste te zijn. Als iemand een levensvraag stelt ga je terug naar de Bijbel, naar God, en naar je geweten, niet naar een oude kerkvader, of een oud concilie.

    Hoi,
     

    Als ik jou was zou ik eerst toch maar is beter de Bijbel lezen, want de uitverkiezing staat er zeker in genoemd. Dat lijkt me handiger voordat je allerlei van dit soort dingen gaat zeggen.

    Gr

    LovedbyGod
    correspondent
    Quote bericht
    aantal posts:205

     

    marye
    bezorger schreef op maandag 29 december 2008 - 10:40

    lieve vragensteller...

    God stelt geen eisen,

    als ik bekeringsgeschiedenissen lees,

    dan staat er altijd zoveel in over ellende, zondekennis..

    en tuurlijk, dat komt, maar bij mij kwam het pas toen ik Jezus aangenomen had,

    Dan zie je zijn grootheid, zijn almacht, zijn liefde.. onvoorwaardelijke liefde,

    en dan ga je beseffen dat je hem telkens weer pijn doet met al je zonden en fouten!

    Jezus zegt niet: kom tot mij allen die zondekennis hebben, allen die zich slecht voelen, die nachten gehuild hebben..je hoeft met NIKS te komen..

    Hij zegt: Neem het water des Levens om NIETS!

    Val dan op je knieen en zeg: Heere Jezus hier ben ik..

    GELOOF!

     

     


    Ik kan niet meer zeggen dan: Amen!

    nij
    bezorger
    Quote bericht
    aantal posts:45

    Als je één keer Romeinen 3 leest weet je al dat jouw verhaal niet klopt.

    Jij zegt dat je in de bijbel nooit gelezen hebt over de uitverkiezing. Ik denk dat je dan toch iets beter moet lezen.

    Romeinen 8: 30: "En die Hij tevoren verordineerd (uitverkoren) heeft, dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt." Vers 33: "Wie zal beschuldiging inbrengen tegen de uitverkorenen Gods? God is het, Die rechtvaardig maakt."

    Het begrip van de uitverkiezing kom je niet alleen hier tegen maar ook op andere plaatsen in de bijbel. Het bestaat dus wel degelijk. En dat is maar goed ook want als er geen uitverkiezing zou zijn kwam er helemaal niemand in de hemel. 

    Ik snap heel goed dat veel mensen het niet eens zijn met de uitverkiezing. Het is namelijk iets wat tegen de mensen ingaat. Wij willen graag zelf alles kunnen, wij willen niet afhankelijk zijn. Dat God soeverein is en alles van te voren beslist heeft vinden wij maar niets.

    Echter, de uitverkiezing is totaal niet belangrijk, om het zo maar even uit te drukken. De uitverkiezing is alleen belangrijk voor God, voor de mensen gaat het erom of ze in God geloven. Het persoonlijke geloof en niet de uitverkiezing is belangrijk. Als jij echt gelooft in God hoef je er niet bang voor te zijn dat je niet uitverkoren bent want Hij zal je echt niet tevergeefs Hem laten dienen.

    Als je er heel goed over nadenkt, is het voor ons nog niet eens het moeilijkste om toe te geven dat we het zelf niet kunnen. Eigenlijk best mooi handig. Het ergste is dat we het zelf niet willen. Als je dit leest geloof je het  misschien niet, maar denk er maar eens goed over na. Als wij bekeerd willen worden betekent dat dat we de hele wereld los willen laten, alles minder belangrijk vinden dan God, en ons hele leven in Zijn dienst willen besteden. En, wil je dat echt? Ik niet, als ik heel eerlijk ben. Ik wil veel liever zelf goed worden, zorgen dat iedereen tegen me opkijkt, en van alles bereiken in mijn leven. Ik wil best God dienen, maar niet volledig. En toch vraagt God dat van ons. Hij staat in Zijn recht, Hij heeft ons immers zo gemaakt dat we Hem konden dienen. We zijn inderdaad geschapen met een vrije wil. We hebben die wil echter zelf aan de kant gegooid en de verkeerde keuze gemaakt. Als ik bij mezelf af ga, is de grootste sta-in-de-weg voor mijn bekering: mijn eigen verdorven wil.

    Nog even iets anders: Jij zegt dat de uitverkiezingsleer pas sinds 300 jaar aangehangen wordt. Dit klopt niet. Augustinus ( die in 354 geboren is) heeft al gepraat over uitverkiezing. Ik citeer: 'Augustinus stond op het standpunt dat de verlossing van de zonde door het zoenoffer van Jezus een onverdiende genade was, slechts geschonken aan enkele uitverkorenen. De rest van de mensheid is volgens hem reddeloos verloren, voor eeuwig. De genadebesluiten voor de redding van enkelen, zijn door God reeds aan het begin der tijden voor alle eeuwigheid vastgelegd, en daar valt voor een mens niets meer aan af te dingen, leerde Augustinus. De opvatting dat sommige mensen uitverkoren zijn om deelachtig te worden aan de genade door het zoenoffer van Jezus, en dat de mens zelf op die uitverkiezing geen invloed kan uitoefenen, heet sinds Augustinus de predestinatieleer.

    En nog veel langer, ja van eeuwigheid, bestaat de uitverkiezingsleer. God heeft hem namelijk bedacht. Niet mensen.

    -xAK92x-
    redacteur schreef op maandag 29 december 2008 - 11:51

    Ja, een heel realistische vraag. Een probleem waarmee je worstelt als je in de uitverkiezing gelooft. Je kan bang zijn, maar wat kan je doen? Je kan je ongelukkig voelen, maakt het wat uit? Je kan God toch pas echt zoeken als God eerst jou heeft opgezocht, het enige wat je rest is duimend achterover te gaan zitten en hopen dat God jou heeft gekozen.

    Dat is de diepere laag van de uitverkiezing, een term waar vele mensen doodongelukkig, en soms zelfs letterlijk, uitmondend in zelfmoord, van zijn geworden.

    Het leuke is echter wel dat vanuit de Bijbel niet te bewijzen is dat het bestaat, ik lees wel van de vrije wil van de mens, maar niet van een uitverkiezing. Deze zou God immers als onrechtvaardig of sadistisch afschilderen? Als God alles had voorgekozen en voorbeschikt, en daarnaast alwetend is, waarom heeft Hij de duivel ons dan laten verleiden? En waarom kiest Hij dan vervolgens, als we, eigenlijk door Zijn schuld zijn gevallen, er een paar uit die alsnog in de hemel mogen komen en Hem mogen kennen?

    De conclusie die hieruit af is te leiden is eenvoudig; God speelt wat met ons, Hij geeft niet om ons.

    Maar waarom heeft Hij dan Zijn Zoon gestuurd? Om ons wat valse hoop te geven? Kan iemand zo hard zijn tegen het eigen kind om het door zoveel lijden te laten gaan voor een gril?

    Dat kan eenvoudigweg niet!

    1. God is geen sadist

    2. God is alwetend

    3. God heeft alles voorbeschikt

    Daarmee gooien we dus wel in één keer het hele stuk van de uitverkiezing in de prullenbak. Wat blijft er dan over? Een vrije wil.

    Tja, als je zegt dat die niet bestaat... Fijn hoor. Dan is God dus alledrie de bovenstaande punten precies het tegenovergestelde.

    Als we het daarom nu zo stellen: De mens heeft een vrije wil, door de zondeval en het bewust kiezen voor de antichrist heeft deze van nature een neiging tot het kwade gekregen. Dus wel vrij, maar geneigd tot het kwade. Vervolgens beschikt God de omstandigheden waarin wij kiezen voor. Hij bestuurt dus de situaties waarin wij onze vrije wil moeten gebruiken.

    Zo doe je recht aan het feit dat mensen niet makkelijk zelf voor het goede kunnen kiezen, maar ook aan het feit dat mensen wel zelf kunnen kiezen.

    Kunnen ze dit immers niet, dan is weer de inverse van bovenstaande 3 punten waar.

     

    Daarnaast vind ik het onbeschoft dat iemand zo'n levensvraag met zo'n inkoppertje afhandelt. Denk eens over deze zaken na voordat je iemands leven ruïneert met een antwoord, de leer die de kerk (ja, sinds een jaar of 300 ja, de 1700 voorgaande jaren niet) aanhangt hoeft verre van de juiste te zijn. Als iemand een levensvraag stelt ga je terug naar de Bijbel, naar God, en naar je geweten, niet naar een oude kerkvader, of een oud concilie.


     

    -xAK92x-
    redacteur
    Quote bericht
    aantal posts:337

     

    ikisik
    stagiair schreef op maandag 29 december 2008 - 14:53

     

    -xAK92x-
    redacteur schreef op maandag 29 december 2008 - 11:51

    Ja, een heel realistische vraag. Een probleem waarmee je worstelt als je in de uitverkiezing gelooft. Je kan bang zijn, maar wat kan je doen? Je kan je ongelukkig voelen, maakt het wat uit? Je kan God toch pas echt zoeken als God eerst jou heeft opgezocht, het enige wat je rest is duimend achterover te gaan zitten en hopen dat God jou heeft gekozen.

    Dat is de diepere laag van de uitverkiezing, een term waar vele mensen doodongelukkig, en soms zelfs letterlijk, uitmondend in zelfmoord, van zijn geworden.

    Het leuke is echter wel dat vanuit de Bijbel niet te bewijzen is dat het bestaat, ik lees wel van de vrije wil van de mens, maar niet van een uitverkiezing. Deze zou God immers als onrechtvaardig of sadistisch afschilderen? Als God alles had voorgekozen en voorbeschikt, en daarnaast alwetend is, waarom heeft Hij de duivel ons dan laten verleiden? En waarom kiest Hij dan vervolgens, als we, eigenlijk door Zijn schuld zijn gevallen, er een paar uit die alsnog in de hemel mogen komen en Hem mogen kennen?

    De conclusie die hieruit af is te leiden is eenvoudig; God speelt wat met ons, Hij geeft niet om ons.

    Maar waarom heeft Hij dan Zijn Zoon gestuurd? Om ons wat valse hoop te geven? Kan iemand zo hard zijn tegen het eigen kind om het door zoveel lijden te laten gaan voor een gril?

    Dat kan eenvoudigweg niet!

    1. God is geen sadist

    2. God is alwetend

    3. God heeft alles voorbeschikt

    Daarmee gooien we dus wel in één keer het hele stuk van de uitverkiezing in de prullenbak. Wat blijft er dan over? Een vrije wil.

    Tja, als je zegt dat die niet bestaat... Fijn hoor. Dan is God dus alledrie de bovenstaande punten precies het tegenovergestelde.

    Als we het daarom nu zo stellen: De mens heeft een vrije wil, door de zondeval en het bewust kiezen voor de antichrist heeft deze van nature een neiging tot het kwade gekregen. Dus wel vrij, maar geneigd tot het kwade. Vervolgens beschikt God de omstandigheden waarin wij kiezen voor. Hij bestuurt dus de situaties waarin wij onze vrije wil moeten gebruiken.

    Zo doe je recht aan het feit dat mensen niet makkelijk zelf voor het goede kunnen kiezen, maar ook aan het feit dat mensen wel zelf kunnen kiezen.

    Kunnen ze dit immers niet, dan is weer de inverse van bovenstaande 3 punten waar.

     

    Daarnaast vind ik het onbeschoft dat iemand zo'n levensvraag met zo'n inkoppertje afhandelt. Denk eens over deze zaken na voordat je iemands leven ruïneert met een antwoord, de leer die de kerk (ja, sinds een jaar of 300 ja, de 1700 voorgaande jaren niet) aanhangt hoeft verre van de juiste te zijn. Als iemand een levensvraag stelt ga je terug naar de Bijbel, naar God, en naar je geweten, niet naar een oude kerkvader, of een oud concilie.

    Hoi,
     

    Als ik jou was zou ik eerst toch maar is beter de Bijbel lezen, want de uitverkiezing staat er zeker in genoemd. Dat lijkt me handiger voordat je allerlei van dit soort dingen gaat zeggen.

    Gr

    Ik wil je natuurlijk geheel in je waarde laten, maar als jij de uitverkiezing in de Bijbel ziet staan zoals wij hem invullen is dat geheel je eigen interpretatie, ik zou heus niet zomaar in het luchtledige kletsen over zoiets essentieels.

     No matter what, WE'LL KEEP ON ROCKING TILL WE DIE!!!!!!!!
    -xAK92x-
    redacteur
    Quote bericht
    aantal posts:337

     

    nij
    bezorger schreef op maandag 29 december 2008 - 15:23

    Als je één keer Romeinen 3 leest weet je al dat jouw verhaal niet klopt.

    Jij zegt dat je in de bijbel nooit gelezen hebt over de uitverkiezing. Ik denk dat je dan toch iets beter moet lezen.

    Romeinen 8: 30: "En die Hij tevoren verordineerd (uitverkoren) heeft, dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt." Vers 33: "Wie zal beschuldiging inbrengen tegen de uitverkorenen Gods? God is het, Die rechtvaardig maakt."

    Het begrip van de uitverkiezing kom je niet alleen hier tegen maar ook op andere plaatsen in de bijbel. Het bestaat dus wel degelijk. En dat is maar goed ook want als er geen uitverkiezing zou zijn kwam er helemaal niemand in de hemel. 

    Ik snap heel goed dat veel mensen het niet eens zijn met de uitverkiezing. Het is namelijk iets wat tegen de mensen ingaat. Wij willen graag zelf alles kunnen, wij willen niet afhankelijk zijn. Dat God soeverein is en alles van te voren beslist heeft vinden wij maar niets.

    Echter, de uitverkiezing is totaal niet belangrijk, om het zo maar even uit te drukken. De uitverkiezing is alleen belangrijk voor God, voor de mensen gaat het erom of ze in God geloven. Het persoonlijke geloof en niet de uitverkiezing is belangrijk. Als jij echt gelooft in God hoef je er niet bang voor te zijn dat je niet uitverkoren bent want Hij zal je echt niet tevergeefs Hem laten dienen.

    Als je er heel goed over nadenkt, is het voor ons nog niet eens het moeilijkste om toe te geven dat we het zelf niet kunnen. Eigenlijk best mooi handig. Het ergste is dat we het zelf niet willen. Als je dit leest geloof je het  misschien niet, maar denk er maar eens goed over na. Als wij bekeerd willen worden betekent dat dat we de hele wereld los willen laten, alles minder belangrijk vinden dan God, en ons hele leven in Zijn dienst willen besteden. En, wil je dat echt? Ik niet, als ik heel eerlijk ben. Ik wil veel liever zelf goed worden, zorgen dat iedereen tegen me opkijkt, en van alles bereiken in mijn leven. Ik wil best God dienen, maar niet volledig. En toch vraagt God dat van ons. Hij staat in Zijn recht, Hij heeft ons immers zo gemaakt dat we Hem konden dienen. We zijn inderdaad geschapen met een vrije wil. We hebben die wil echter zelf aan de kant gegooid en de verkeerde keuze gemaakt. Als ik bij mezelf af ga, is de grootste sta-in-de-weg voor mijn bekering: mijn eigen verdorven wil.

    Nog even iets anders: Jij zegt dat de uitverkiezingsleer pas sinds 300 jaar aangehangen wordt. Dit klopt niet. Augustinus ( die in 354 geboren is) heeft al gepraat over uitverkiezing. Ik citeer: 'Augustinus stond op het standpunt dat de verlossing van de zonde door het zoenoffer van Jezus een onverdiende genade was, slechts geschonken aan enkele uitverkorenen. De rest van de mensheid is volgens hem reddeloos verloren, voor eeuwig. De genadebesluiten voor de redding van enkelen, zijn door God reeds aan het begin der tijden voor alle eeuwigheid vastgelegd, en daar valt voor een mens niets meer aan af te dingen, leerde Augustinus. De opvatting dat sommige mensen uitverkoren zijn om deelachtig te worden aan de genade door het zoenoffer van Jezus, en dat de mens zelf op die uitverkiezing geen invloed kan uitoefenen, heet sinds Augustinus de predestinatieleer.

    En nog veel langer, ja van eeuwigheid, bestaat de uitverkiezingsleer. God heeft hem namelijk bedacht. Niet mensen.

    -xAK92x-
    redacteur schreef op maandag 29 december 2008 - 11:51

    Ja, een heel realistische vraag. Een probleem waarmee je worstelt als je in de uitverkiezing gelooft. Je kan bang zijn, maar wat kan je doen? Je kan je ongelukkig voelen, maakt het wat uit? Je kan God toch pas echt zoeken als God eerst jou heeft opgezocht, het enige wat je rest is duimend achterover te gaan zitten en hopen dat God jou heeft gekozen.

    Dat is de diepere laag van de uitverkiezing, een term waar vele mensen doodongelukkig, en soms zelfs letterlijk, uitmondend in zelfmoord, van zijn geworden.

    Het leuke is echter wel dat vanuit de Bijbel niet te bewijzen is dat het bestaat, ik lees wel van de vrije wil van de mens, maar niet van een uitverkiezing. Deze zou God immers als onrechtvaardig of sadistisch afschilderen? Als God alles had voorgekozen en voorbeschikt, en daarnaast alwetend is, waarom heeft Hij de duivel ons dan laten verleiden? En waarom kiest Hij dan vervolgens, als we, eigenlijk door Zijn schuld zijn gevallen, er een paar uit die alsnog in de hemel mogen komen en Hem mogen kennen?

    De conclusie die hieruit af is te leiden is eenvoudig; God speelt wat met ons, Hij geeft niet om ons.

    Maar waarom heeft Hij dan Zijn Zoon gestuurd? Om ons wat valse hoop te geven? Kan iemand zo hard zijn tegen het eigen kind om het door zoveel lijden te laten gaan voor een gril?

    Dat kan eenvoudigweg niet!

    1. God is geen sadist

    2. God is alwetend

    3. God heeft alles voorbeschikt

    Daarmee gooien we dus wel in één keer het hele stuk van de uitverkiezing in de prullenbak. Wat blijft er dan over? Een vrije wil.

    Tja, als je zegt dat die niet bestaat... Fijn hoor. Dan is God dus alledrie de bovenstaande punten precies het tegenovergestelde.

    Als we het daarom nu zo stellen: De mens heeft een vrije wil, door de zondeval en het bewust kiezen voor de antichrist heeft deze van nature een neiging tot het kwade gekregen. Dus wel vrij, maar geneigd tot het kwade. Vervolgens beschikt God de omstandigheden waarin wij kiezen voor. Hij bestuurt dus de situaties waarin wij onze vrije wil moeten gebruiken.

    Zo doe je recht aan het feit dat mensen niet makkelijk zelf voor het goede kunnen kiezen, maar ook aan het feit dat mensen wel zelf kunnen kiezen.

    Kunnen ze dit immers niet, dan is weer de inverse van bovenstaande 3 punten waar.

     

    Daarnaast vind ik het onbeschoft dat iemand zo'n levensvraag met zo'n inkoppertje afhandelt. Denk eens over deze zaken na voordat je iemands leven ruïneert met een antwoord, de leer die de kerk (ja, sinds een jaar of 300 ja, de 1700 voorgaande jaren niet) aanhangt hoeft verre van de juiste te zijn. Als iemand een levensvraag stelt ga je terug naar de Bijbel, naar God, en naar je geweten, niet naar een oude kerkvader, of een oud concilie.


     

    Bedankt dat je de moeite neemt om serieus te lezen en te reageren. Maar ik heb de elementen die je noemt meegenomen in de gedachtengang die ik erover heb, en vul ze klaarblijkelijk anders in dan jij dat doet.


     No matter what, WE'LL KEEP ON ROCKING TILL WE DIE!!!!!!!!
    datzegik
    correspondent
    Quote bericht
    aantal posts:146

     

    marye
    bezorger schreef op maandag 29 december 2008 - 10:40

    lieve vragensteller...

    God stelt geen eisen,

    als ik bekeringsgeschiedenissen lees,

    dan staat er altijd zoveel in over ellende, zondekennis..

    en tuurlijk, dat komt, maar bij mij kwam het pas toen ik Jezus aangenomen had,

    Dan zie je zijn grootheid, zijn almacht, zijn liefde.. onvoorwaardelijke liefde,

    en dan ga je beseffen dat je hem telkens weer pijn doet met al je zonden en fouten!

    Jezus zegt niet: kom tot mij allen die zondekennis hebben, allen die zich slecht voelen, die nachten gehuild hebben..je hoeft met NIKS te komen..

    Hij zegt: Neem het water des Levens om NIETS!

    Val dan op je knieen en zeg: Heere Jezus hier ben ik..

    GELOOF!

     

     

    volgens mij moet daar staan: toen Jezus jou aangenomen had en jij in Hem ging geloven...
     

     Begin de dag met een glimlach...
    Trijntje
    redacteur
    Quote bericht
    aantal posts:597

    Bekering en uitverkiezing; ik heb er niks mee. De twee begrippen zijn naar mijn mening ook niet op de manier waarop reformatorischen ze vaak invullen terug te vinden in de Bijbel. Waarom jezelf een juk opleggen? Jezus heeft het juk al voor ons gedragen, dát is nou juist het Evangelie!

    ikisik
    stagiair
    Quote bericht
    aantal posts:73

    Hoi,

    Bedankt voor je reactie -xAK92x-. Maar dit is niet mijn intepretatie, 1 vb in de Bijbel staat, Jakob heb ik liefgehad Ezau gehaat. Dit lijkt me een duidelijk voorbeeld. Nu ik toch iets noem nog een paar teksten: Alzo is er dan ook in dezen tegenwoordigen tijd een overblijfsel geworden, naar de verkiezing der genade. Romeinen 11 verst 2. Wetende, geliefde broeders, uw verkiezing van God; Tessalonicensen 1 vers 1. Daarom, broeders, benaarstigt u te meer, om uw roeping en verkiezing vast te maken; want dat doende zult gij nimmermeer struikelen. 2 Petrus 1 vers 1. Want als de kinderen nog niet geboren waren, noch iets goeds of kwaads gedaan hadden, opdat het voornemen Gods, dat naar de verkiezing is, vast bleve, niet uit de werken, maar uit den Roepende; Romeinen 9 vers 1. Ik neem aan dat je begrijpt dat dit dan in het geheel mijn eigen intepretatie niet is. Mischien moet je de kantekekeningen ereens bijpakken. Nogmaals dank voor je antwoord. Gr

     

    schooltas
    journalist
    Quote bericht
    aantal posts:1716

     

    -xAK92x-
    redacteur schreef op maandag 29 december 2008 - 15:55

     

    nij
    bezorger schreef op maandag 29 december 2008 - 15:23

    Als je één keer Romeinen 3 leest weet je al dat jouw verhaal niet klopt.

    Jij zegt dat je in de bijbel nooit gelezen hebt over de uitverkiezing. Ik denk dat je dan toch iets beter moet lezen.

    Romeinen 8: 30: "En die Hij tevoren verordineerd (uitverkoren) heeft, dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt." Vers 33: "Wie zal beschuldiging inbrengen tegen de uitverkorenen Gods? God is het, Die rechtvaardig maakt."

    Het begrip van de uitverkiezing kom je niet alleen hier tegen maar ook op andere plaatsen in de bijbel. Het bestaat dus wel degelijk. En dat is maar goed ook want als er geen uitverkiezing zou zijn kwam er helemaal niemand in de hemel. 

    Ik snap heel goed dat veel mensen het niet eens zijn met de uitverkiezing. Het is namelijk iets wat tegen de mensen ingaat. Wij willen graag zelf alles kunnen, wij willen niet afhankelijk zijn. Dat God soeverein is en alles van te voren beslist heeft vinden wij maar niets.

    Echter, de uitverkiezing is totaal niet belangrijk, om het zo maar even uit te drukken. De uitverkiezing is alleen belangrijk voor God, voor de mensen gaat het erom of ze in God geloven. Het persoonlijke geloof en niet de uitverkiezing is belangrijk. Als jij echt gelooft in God hoef je er niet bang voor te zijn dat je niet uitverkoren bent want Hij zal je echt niet tevergeefs Hem laten dienen.

    Als je er heel goed over nadenkt, is het voor ons nog niet eens het moeilijkste om toe te geven dat we het zelf niet kunnen. Eigenlijk best mooi handig. Het ergste is dat we het zelf niet willen. Als je dit leest geloof je het  misschien niet, maar denk er maar eens goed over na. Als wij bekeerd willen worden betekent dat dat we de hele wereld los willen laten, alles minder belangrijk vinden dan God, en ons hele leven in Zijn dienst willen besteden. En, wil je dat echt? Ik niet, als ik heel eerlijk ben. Ik wil veel liever zelf goed worden, zorgen dat iedereen tegen me opkijkt, en van alles bereiken in mijn leven. Ik wil best God dienen, maar niet volledig. En toch vraagt God dat van ons. Hij staat in Zijn recht, Hij heeft ons immers zo gemaakt dat we Hem konden dienen. We zijn inderdaad geschapen met een vrije wil. We hebben die wil echter zelf aan de kant gegooid en de verkeerde keuze gemaakt. Als ik bij mezelf af ga, is de grootste sta-in-de-weg voor mijn bekering: mijn eigen verdorven wil.

    Nog even iets anders: Jij zegt dat de uitverkiezingsleer pas sinds 300 jaar aangehangen wordt. Dit klopt niet. Augustinus ( die in 354 geboren is) heeft al gepraat over uitverkiezing. Ik citeer: 'Augustinus stond op het standpunt dat de verlossing van de zonde door het zoenoffer van Jezus een onverdiende genade was, slechts geschonken aan enkele uitverkorenen. De rest van de mensheid is volgens hem reddeloos verloren, voor eeuwig. De genadebesluiten voor de redding van enkelen, zijn door God reeds aan het begin der tijden voor alle eeuwigheid vastgelegd, en daar valt voor een mens niets meer aan af te dingen, leerde Augustinus. De opvatting dat sommige mensen uitverkoren zijn om deelachtig te worden aan de genade door het zoenoffer van Jezus, en dat de mens zelf op die uitverkiezing geen invloed kan uitoefenen, heet sinds Augustinus de predestinatieleer.

    En nog veel langer, ja van eeuwigheid, bestaat de uitverkiezingsleer. God heeft hem namelijk bedacht. Niet mensen.

    -xAK92x-
    redacteur schreef op maandag 29 december 2008 - 11:51

    Ja, een heel realistische vraag. Een probleem waarmee je worstelt als je in de uitverkiezing gelooft. Je kan bang zijn, maar wat kan je doen? Je kan je ongelukkig voelen, maakt het wat uit? Je kan God toch pas echt zoeken als God eerst jou heeft opgezocht, het enige wat je rest is duimend achterover te gaan zitten en hopen dat God jou heeft gekozen.

    Dat is de diepere laag van de uitverkiezing, een term waar vele mensen doodongelukkig, en soms zelfs letterlijk, uitmondend in zelfmoord, van zijn geworden.

    Het leuke is echter wel dat vanuit de Bijbel niet te bewijzen is dat het bestaat, ik lees wel van de vrije wil van de mens, maar niet van een uitverkiezing. Deze zou God immers als onrechtvaardig of sadistisch afschilderen? Als God alles had voorgekozen en voorbeschikt, en daarnaast alwetend is, waarom heeft Hij de duivel ons dan laten verleiden? En waarom kiest Hij dan vervolgens, als we, eigenlijk door Zijn schuld zijn gevallen, er een paar uit die alsnog in de hemel mogen komen en Hem mogen kennen?

    De conclusie die hieruit af is te leiden is eenvoudig; God speelt wat met ons, Hij geeft niet om ons.

    Maar waarom heeft Hij dan Zijn Zoon gestuurd? Om ons wat valse hoop te geven? Kan iemand zo hard zijn tegen het eigen kind om het door zoveel lijden te laten gaan voor een gril?

    Dat kan eenvoudigweg niet!

    1. God is geen sadist

    2. God is alwetend

    3. God heeft alles voorbeschikt

    Daarmee gooien we dus wel in één keer het hele stuk van de uitverkiezing in de prullenbak. Wat blijft er dan over? Een vrije wil.

    Tja, als je zegt dat die niet bestaat... Fijn hoor. Dan is God dus alledrie de bovenstaande punten precies het tegenovergestelde.

    Als we het daarom nu zo stellen: De mens heeft een vrije wil, door de zondeval en het bewust kiezen voor de antichrist heeft deze van nature een neiging tot het kwade gekregen. Dus wel vrij, maar geneigd tot het kwade. Vervolgens beschikt God de omstandigheden waarin wij kiezen voor. Hij bestuurt dus de situaties waarin wij onze vrije wil moeten gebruiken.

    Zo doe je recht aan het feit dat mensen niet makkelijk zelf voor het goede kunnen kiezen, maar ook aan het feit dat mensen wel zelf kunnen kiezen.

    Kunnen ze dit immers niet, dan is weer de inverse van bovenstaande 3 punten waar.

     

    Daarnaast vind ik het onbeschoft dat iemand zo'n levensvraag met zo'n inkoppertje afhandelt. Denk eens over deze zaken na voordat je iemands leven ruïneert met een antwoord, de leer die de kerk (ja, sinds een jaar of 300 ja, de 1700 voorgaande jaren niet) aanhangt hoeft verre van de juiste te zijn. Als iemand een levensvraag stelt ga je terug naar de Bijbel, naar God, en naar je geweten, niet naar een oude kerkvader, of een oud concilie.


     

    Bedankt dat je de moeite neemt om serieus te lezen en te reageren. Maar ik heb de elementen die je noemt meegenomen in de gedachtengang die ik erover heb, en vul ze klaarblijkelijk anders in dan jij dat doet.


     


     

    precies.helemaal gelijk\

     

    1  2  »