Yord herfst logo
Home      Zoeken      

    Meidentroubles en machomaskers

    Vertrouwensleerlingen Niels en Willeke bieden luisterend oor

    Ze worden brave Hendrikken genoemd. Of vage nerds. Ze maken huiswerk in de pauze, of fietsen in hun eentje naar school. Stiekem voelen zulke leerlingen zich vaak eenzaam, zeggen Niels Steenbakker (18) en Willeke Poppe (17). Ze zijn vertrouwensleerling op het Calvijn College in Goes. „Wij zijn er voor gastjes die buiten de boot vallen.”

    Niels en Willeke, met achter zich 'hun' leerlingen.

    Niels en Willeke, met achter zich 'hun' leerlingen.


    Sommige scholieren krijgen al de bibbers als ze er alleen maar aan denken: de vertrouwenspersoon. Samen met zo’n zielenknijper je problemen uitspitten? Veel te eng. Of soft. „Daarom zijn wij er”, lacht Niels uit vwo 6. Samen met Willeke (havo 5) is hij lvj’er op school. „Lvj’er betekent: leerling voor jou.” Een soort vertrouwenspersoon dus, maar dan gewoon een leerling, geen leraar.

    „Stel, je wordt gepest”, zegt Willeke. „Vaak durft zo iemand niet naar z’n mentor of de officiële vertrouwenspersoon te gaan. De stap naar een lvj’er is dan veel kleiner.” „Scholieren blijven soms met hun probleem rondlopen, omdat ze bang zijn dat een leraar het doorvertelt tijdens de rapportenvergadering”, vult Niels aan. „Een vertrouwensleerling is dan een uitkomst. Bovendien weten leerlingen soms veel beter wat er allemaal speelt dan docenten.”

    Het duo besloot twee jaar geleden lvj’er te worden, na een oproep van de vertrouwenspersonen. Er waren wel wat voorwaarden: Niels en Willeke moesten zelf goed in hun vel zitten, positief tegenover school staan en sociaal bewogen zijn. En hun ouders moesten het goed vinden. „Ze gaven meteen hun krabbel”, zegt Niels.

    De net aangetreden lvj’ers begonnen met een cursus. Daar leerden ze vooral: ogen en oren open houden. Niels: „Het is belangrijk om bepaald gedrag te signaleren. Een branieschopper bijvoorbeeld. Die heeft wel veel bravour, maar wat zit daarachter? Je moet leren om door zo’n schil heen te prikken en te zien welk signaal iemand met z’n gedrag afgeeft.” „Of huilen”, zegt Willeke. „Dat is ook een duidelijk signaal. Of iemand die altijd alleen staat op het schoolplein.”

    Goed opletten dus, maar niet opdringerig de hulpverlener uit gaan hangen, aldus Niels. „Ik ga natuurlijk niet zomaar vragen of iemand soms een probleem heeft.” Willeke: „Je moet het tactisch aanpakken. Zo ben ik een keer met een meisje meegefietst dat altijd in d’r eentje naar school ging. Ze kreeg geen aansluiting bij een fietsgroep. Dat heb ik toen voorzichtig aangekaart. Samen hebben we een oplossing bedacht en nu fietst ze nooit meer alleen.”

    De lvj’ers hebben een eigen mentorklas waar ze zich op richten. Willeke houdt vooral meisjes in de gaten; Niels heeft meer contact met jongens. „Al die meidenproblemen, daar heb ik geen kaas van gegeten. Ik probeer vooral een band op te bouwen met de jongens uit mijn mentorklas. Ik ben met ze op kamp geweest. Dat was heel leuk, we hebben samen gevoetbald en zo. Daardoor heb ik echt hun respect gekregen. Als ze nu aan het vechten zijn en ik ben in de buurt, zie ik ze al naar me kijken. M’n aanwezigheid is vaak voldoende. En als het nodig is, spreek ik ze aan op hun gedrag. Maar nooit met een opgeheven vingertje, dat werkt natuurlijk niet.”

    Willeke: „Ik heb een keer twee vriendinnen gesproken die ruzie hadden. Ze wilden elkaar niet meer zien. Toen heb ik ze meegenomen naar een bankje en ben tussenin gaan zitten. Een uur later gingen ze er samen lachend vandoor.”

    Als er echt ernstige problemen zijn, verwijzen Willeke en Niels door naar de vertrouwenspersoon op school. Willeke: „Verder houden we natuurlijk altijd geheim wat leerlingen ons toevertrouwen. Maar soms vragen we of we het probleem met de vertrouwenspersoon mogen bespreken. Dat kan ook anoniem, als de leerling dat wil.” De eindverantwoordelijkheid blijft wel altijd bij de mentor van een leerling liggen.

    Ondertussen hebben de lvj’ers al extra cursussen gekregen. Ze leren hoe ze hun grenzen moeten bewaken en claimgedrag kunnen voorkomen. Niels: „We doen dat bijvoorbeeld door een rollenspel, waarbij de een lvj’er is en de ander een irritante leerling. Of we bespreken samen onze ervaringen.”

    Willeke en Niels doen dit jaar allebei examen. Niels gaat daarna communicatiewetenschappen studeren; Willeke kiest voor de opleiding sociaal pedagogische hulpverlening. Ze zullen ’hun’ leerlingen straks wel een beetje missen. Niels: „Je bouwt echt een band met ze op. Dat vind ik voor mezelf ook heel waardevol.”

    Reacties (30)

    sjampie
    stagiair
    Quote bericht
    aantal posts:68

    tjonge, wat un goe idee, zo'n vertrouwens leerling!!! daar zou ik veel eerder heen durven te gaan dan een leraar... was het bij ons ook maar zo....
    newholland
    bezorger
    Quote bericht
    aantal posts:12

    beste mensen die zich herkenen in dat verhaal laat je niet kennen en ga niet staan te janken want dat helpt niet het is ff wenne maar je moet net doen of er niks aan de hand dan zit je zo in de groep sterkte
    mooizo
    bezorger
    Quote bericht
    aantal posts:3

    Leuk artikel, en jammer van die minderleuke kop...
    snoozie
    correspondent
    Quote bericht
    aantal posts:142

    kzit zelf ook opt cc in goes. vind lvj egt een goeie regeling!
    spriet
    stagiair
    Quote bericht
    aantal posts:76

    @newholland ik ben het niet met je eens GEDEELDE smart is HALVE smart!!! en daar komt bij ben je uiteindelijk opgenomen in de groep omdat je een poosje de stoere jongen of meisje uit heb gehangen, ben je dan van je problemen af? denk je dan dat je er dan nog over durft te praten? daarom is mijn advies praat met iemand die je vertrouwd over je problemen. lvj-ers moeten op iedere school komen vind ik!
    nobody_knows
    correspondent
    Quote bericht
    aantal posts:239

    tja! Heel goed hoor dat project! zit ok op cc in goes! maar tis wel superz.! Wij konden ons (als mensjes uit HAVO3) dit jaar ook opgeven voor lvj. dat hadk gedaan, maar er waren er hartstikke veel! :( vandaar dat ik toen niet gekozen ben! lijkt me wel erg leuk. wie weet een andere x! maar tis echt een goeie opzet owr! groetjes
     ~ I want to make you happy, because seeing you smiling makes me happy! ~
    riannetje
    stagiair
    Quote bericht
    aantal posts:59

    he lvjers van onze school echt goed werk doen jullie! alsk problemen heb kom ik vast naar jullie toe! suc6 met alles en tot maandg ops gol!! mzzls riane adriaanse b1g
    watjezegt
    bezorger
    Quote bericht
    aantal posts:13

    @newholland wat ben jij n harde zeg jij bent ckr zoon persoon die met iedreen opkan sgietn kzou zeggn wil suc6 ma ok suc6 met het opnemn van een buitenbeentje personen ofnie want jij zegt wel je wordt dan gauw opgnmn in de groep ma neem je zelf wel een buitenbeentje in de jouw vriendengroep of denk je dat doen andre ma voor iedereen dus een les kijk ok meer om naar buitenbeentjes want ze lijken misschien wel saai of weet ik niet wat ma als je ze beter kent dan kunnen dat hele leuk personen zijn suc6
    RW
    correspondent
    Quote bericht
    aantal posts:246

    kzit ok op ut cc. in goes! mn zus zat ok bij de lvjers nu nie mir wan ze is al van school!
    ikjeh
    stagiair
    Quote bericht
    aantal posts:50

    kzit ok opt cc in goes. Dat lvj is echt heel goed. Kdacht eerst: dat doen leerlingen nooit, zomaar naar een andere leerling stappen, maar je hoort echt dat ze best veel doen. De drempel is gewoon een stuk lager! lvj moet echt zo blijven!
    Kuszz
    stagiair
    Quote bericht
    aantal posts:64

    Ik gah ook (over 2 jaar pas hoor) naar Goes..!!
    Lee
    stagiair
    Quote bericht
    aantal posts:83

    @nweholland: ik weet dat er al een paar reactiers zijn gegeven, ik ben het er helemaal mee eens, maar ik wil nog iets toevoegen: je bent egoistisch(of je kom in ieder geval zo over) niet iedereen is zoals jij, weet je nog??? bij ons op school (marnix, dordt) hebben we peerleaders. dat zijn 3de klassers die bruggers begeleiden met alles waar ze tegenaan lopen. werkt heel goed en staat ook heel leuk op je CV later....
    janne
    bezorger
    Quote bericht
    aantal posts:24

    ik vind het goed om zulke dingen te doen heel erg tof
    moppie
    bezorger
    Quote bericht
    aantal posts:30

    @newholland!..goed wat je zegt juist!.,,HEBK ERVARING MEE!..dus, helemaal niet hard! srry!;)
    meisjuhlove
    bezorger
    Quote bericht
    aantal posts:22

    Hoihoi Das leuk, hier bekenden te zien. kzit zelf ok op cc in goes, maar eb nooit gewete dat lvj nog zo nodig was bij ons op school. Echt goed werk van jullie!!! Ga zo door...
    1  2  »