Weer massaontslagen bij vliegmaatschappijen
Bush steunt luchtvaart met 5 miljard dollarVan onze correspondent NEW YORK President Bush komt de Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen te hulp met een directe steun ter waarde van 5 miljard dollar. Het geld is bedoeld om de schade te dekken als gevolg van de terreuraanslagen van vorige week dinsdag. Daarnaast is de overheid bereid bij te dragen aan schadeclaims die zullen volgen. Het is niet zo dat de regering de luchtvaartmaatschappijen wil ontzien, maar men wil geen langdurig juridisch getouwtrek over compensaties. Het is van belang dat de nabestaanden van de passagiers die bij de aanslagen om het leven kwamen vlot en adequaat geholpen worden, zo meende een woordvoerder van het ministerie van Transport. Veiligheid De 5 miljard dollar (11,88 miljard gulden) is aanzienlijk minder dan de 17,5 miljard waarom de luchtvaartmaatschappijen de regering gevraagd hadden. In dat bedrag was ook voorzien in kredietgaranties ter waarde van 12,5 miljard dollar. Die garanties zijn niet van de baan, maar zullen later dit jaar besproken worden met het parlement. De regering is verder van plan 3 miljard dollar (7,13 miljard gulden) uit te trekken voor verbetering van de veiligheid op vliegvelden en in vliegtuigen. Dit bedrag komt uit de pot van 40 miljard dollar voor steun(maatregelen) waartoe het Congres vorige week kort na de aanslagen besloot. Dat hulpfonds werd eerder deze week officieel met de handtekening van president Bush. Verschillende Congresleden en ook Federal Reserve-voorzitter Alan Greenspan hebben al gewaarschuwd tegen algemene steun voor het bedrijfsleven. Een algemeen steunpakket zou het natuurlijke krachtenveld van de economie verstoren, aldus topman Greenspan van het Amerikaanse stelsel van centrale banken (Fed). De Amerikaanse overheid is ook van plan zich directer te bemoeien met de beveiliging van vliegvelden en met de veiligheid van luchtvaartpassagiers. Welke maatregelen men hier precies op het oog heeft, is nog niet bekend. De beveiliging van luchthavens wordt tot nu toe meestal uitbesteed aan particuliere beveiligingsbedrijven. De vier gelijktijdige kapingen vorige week maakten duidelijk dat dit systeem niet functioneert. Vliegvelden en luchtvaartmaatschappijen staan voor hogere kosten om de veiligheid te verbeteren. Tegelijkertijd wordt men geconfronteerd met lagere inkomsten, omdat veel passagiers uit angst voor nieuwe kapingen wegblijven. Veel maatschappijen hebben daarom ongeveer 20 procent van hun reguliere diensten geschrapt en in totaal zijn er in de hele Amerikaanse luchtvaartsector al 100.000 ontslagen aangekondigd. De Amerikaanse luchtvaartindustrie maakt zich op voor een enorme ontslaggolf. US Airways liet maandag al weten met 11.000 arbeidsplaatsen minder verder te willen. Bij American Airlines raken ten minste 20.000 mensen hun baan kwijt om de malaise in de Amerikaanse luchtvaartsector te bestrijden. Het banenverlies is het gevolg van de beslissing van moederonderneming AMR van American Airlines om de vluchtcapaciteit met 20 procent terug te brengen. Ook de sterke afname van het aantal passagiers en de extra beveiligingsmaatregelen na de terreurdaden in New York en Washington drukken zwaar op de onderneming. Topman Don Carty sprak van een hartverscheurende dag. Crisis American Airlines is de grootste luchtvaartmaatschappij van de VS. Ze heeft inclusief dochtermaatschappij American Eagle meer dan 117.000 werknemers in dienst. Concurrent Continental Airlines kondigde zaterdag al aan 12.000 van de 56.000 banen te schrappen. Bij United Airlines vallen ook 20.000 ontslagen. United zegt door de crisis in de luchtvaart genoodzaakt tot het massaontslag over te gaan. United Airlines bevestigde dat 20 procent van haar dagelijkse vluchten wordt geschrapt. Bij twee van de aanslagen van vorige week werden toestellen van United gebruikt. De twee andere waren van American Airlines. |