4.1 „Dat kan m'n kleine zussie ook!”

Opdracht 1. Appel wil juist schilderen met de naïeve onschuld van een kind. Daarom is zo'n opmerking juist een compliment te noemen.
Velen gaan er vanuit dat een schilder een natuurmodel nabootst, maar een schilderij is een op zichzelfstaande uitdrukking en visualisering van menselijke ervaringen en emoties. 
Spontane creativiteit zonder belemmeringen. Soms geeft de schilder zelf aanleiding tot dit vooroordeel. In een interview zegt Appel: "Ik rotzooi maar een beetje aan."
a. Welke elementen in het schilderij "The Discovery" doen denken aan een kindertekening?
b. Waarom verheerlijkt Appel de naïeve onschuld van een kind?
c. Waaraan kun je zien dat dit werk niet door een kind is gemaakt?
d. Wat verstaan we onder creativiteit?
e. Wat bedoelt Appel eigenlijk met: Ik rotzooi maar een beetje aan?

Opdracht 2. Nieuw is deze afkerige houding van het publiek niet: Het zijn met name de kunstcritici die soms zorgen voor treffende namen: Impressionisten, Fauvisten en ook Gotiek!
Bekijk onderstaande drie afbeeldingen. Zoek de drie namen op in een kunstencyclopedie en ga na welke betekenis ze hebben en waarom ze worden gegeven.
  

Opdracht 3. Kadinsky is een van de voorlopers van de abstracte kunst. Bekijk zijn schilderij Accent en rose.
Hieronder staan drie beweegredenen van tegenstanders van abstracte kunst. Wat vind jij ervan? 

  1. Moderne kunstenaars werpen zich uit onmacht in de abstractie. Oude kunstenaars zouden veel knapper zijn en meer techniek in huis hebben.
  2. Abstracte kunstwerken stellen niets voor. Het is alleen maar wat spelen met materialen. Ze negeren de natuur en hebben geen boodschap aan esthetiek.
  3. Abstracte schilderijen kun je gerust op hun kop hangen. Titels zeggen niets over het werk.