Een titel geeft weer wat de kunstenaar in het werk ziet en levert wat
meer variatie in de benaming op dan "zonder titel" of het inderdaad
veel gebruikte "compositie".
Beeldend kunstenaars zijn nu eenmaal vaak beter met beelden dan met woorden.
De kunstcriticus Prange kwam in zijn boek "Met het kapmes door de
jungle van de Moderne Kunst" eens met het voorbeeld van een schilderij
van Paul Klee, dat in het Amsterdams Stedelijk Museum een tijdje op zijn
kop hing. Soms bepaalt een abstract kunstenaar de juiste stand van een
werk pas op het laatst en staat wel eens meerdere ophangwijzen toe door
het aan meer zijden te signeren. Bij een abstract schilderij is het inderdaad
vaak belangrijk om bij het ophangen goed te kijken of het juist hangt.
In de ogen van een leek lijken alle "vreemde dingen" op elkaar.
Pas bij herhaald bekijken zal men de verschillen gaan ontdekken. Dit gaat
voor automerken en voetbalspelers net zo goed op als voor kunstwerken.
|
|