Kerkelijk Leven | 9 maart 2000 |
Eenheid in de kerk vóór allesDoor K. van der Zwaag
Veel gezangenbundels lopen het grote risico dat het evenwicht zoek is. Wanneer hier en daar de alverzoening wordt geleerd, valt het oordeel van God weg. Het is soms treurig te zien hóé gehavend mooie liederen in bepaalde bundels zijn opgenomen. Ook het element van bekering moet aanwezig blijven. We zien regelmatig remonstrantse en charismatische invloeden in gezangen. Maar ook de psalmen zingen we vaak selectief, zo haast ds. Van Amstel zich te zeggen. We geven Psalm 150 vaker op dan Psalm 88. Als we alleen Psalm 150 en Psalm 75 vers 1 (U alleen, U loven wij) zingen, doen we tekort aan de breedte van de psalmen. Ook de wraakpsalmen zijn een element in Gods openbaring. Psalmen voorop Mede in het kader hiervan is ds. Van Amstel terughoudend om toch gezangen te zingen tijdens de eredienst. Ik heb principieel geen bezwaren om gezangen te zingen, mits je natuurlijk een goede selectie toepast. Maar de kerkelijke praktijk doet mij anders oordelen. Daarom heb ik tijdens de synode gestemd tegen het vrijgeven van gezangen. Mijn argument was vooral dat we de eenheid moeten bewaren. Ik had niet zozeer bezwaren van principiële aard. Het besluit is inmiddels nog steeds van kracht, maar de praktijk is dat er in onze kerken een grote wildgroei is ontstaan en de meest uiteenlopende liederen de weg naar de eredienst hebben gevonden. Er gaan zelfs stemmen op om artikel 69 van de kerkorde een geheel andere invulling te geven. Andere prediking Tegen gezangen zijn geen principiële bezwaren aan te voeren. Dat wil ds. Van Amstel onderstrepen. Als de Heere Maria en Zacharia laat zingen, en de engelen, waarom zouden wij dat niet mogen overnemen? Ook de lofprijzingen in het Nieuwe Testament lenenzich goed voor gezangen. Ik zie vooral het praktische bezwaar dat bij het introduceren van de gezangen de psalmen verdwijnen. Je kunt wel besluiten dat de gezangen een plaats mogen hebben als ze de psalmen niet overwoekeren. Maar mijn zorg is dat je dat in de praktijk juist wel ziet gebeuren. Daarom heb ik aarzelingen. Wat anders is het gebruik van het vrije lied tijdens jeugd- en evangelisatiebijeenkomsten. Als je mensen uitnodigt om tot de Heere Jezus te komen, dan moeten er goed verstaanbaare liederen zijn. Eigen bundel De aanvankelijke kritiek dat de zonde en de noodzaak van wedergeboorte te weinig zouden doorklinken, is achterhaald, zegt ds. Van Amstel. De reserve is verdwenen en de waardering is sterk toegenomen. Men beseft dat er iets goeds tot stand is gebracht dat een tegenwicht biedt tegen heel wat wildgroei. Als gezegd wordt dat je het persoonlijk doorleefde geloof niet kunt zingen, kun je dan wel psalmen zingen als: Gij zijt mijn heil, of God heb ik lief? Dan vallen ook vele psalmen weg. Je zingt in de kerk op de hoogte van Gods kinderen in de oudtestamentische bedeling. Dan is het niet alleen de diepte der ellende maar ook de hoogte van het heil. We moeten niet wijzer dan de Schrift willen zijn. Ds. Van Amstel wijst erop dat de selectie van liederen enorm belangrijk blijft. Vooral als je ziet wat je allemaal aangeleverd krijgt. Een goed, verantwoord lied moet zich kenmerken door bijbelgetrouwheid, goed Nederlands en muzikaal niveau. Als één lid van onze werkgroep moeite heeft met één regel, dan laten we zo'n lied vallen. Oproep van Bond |
Vorige aflevering:
Spanning tussen principe en traditie |
![]() |