Zie ook: Drankenproducent wordt mediagigant Verkoop belang past in strategie Philips Seagram betaalt voor PolyGram 21 miljardAMSTERDAM Het Canadese dranken- en amusementsconcern Seagram koopt PolyGram voor 10,6 miljard dollar (21 miljard gulden). Seagram heeft hierover gisteren een principeakkoord bereikt met Philips, dat 75 procent van het muziek- en filmbedrijf bezit. Het Canadese concern betaalt een deel in contanten en een deel in aandelen. Seagram brengt een openbaar bod uit. Dat bod bedraagt 117 gulden per aandeel, of een combinatie van aandelen en contanten. PolyGram noteerde woensdag een slotkoers van 112. Philips heeft toegezegd zijn stukken aan te bieden. Nieuwe aandelen Het Canadese bedrijf geeft 47,9 miljoen nieuwe aandelen uit. Mochten de andere aandeelhouders niet op het bod ingaan, dan zal Philips die nieuwe aandelen kopen. In dat geval krijgt Philips een belang in Seagram van maximaal 12 procent. Omdat de voorbereidingen de nodige tijd in beslag nemen en verschillende overheidsinstanties nog toestemming moeten geven, zal het bod nog een aantal maanden op zich laten wachten. In de tussenliggende periode gaan Philips en Seagram samen op zoek naar een geschikte koper voor PolyGram Filmed Entertainment, de filmdivisie van PolyGram. Gisteren meldde de Financial Times dat de Franse betaaltelevisiegroep Canal+ de bestuurders van PolyGram al op informele wijze zou hebben benaderd voor de nog steeds verlieslijdende filmdivisie. Volgens verscheidene eerdere perspublicaties zouden er voor PolyGram naast Seagram ook nog andere gegadigden zijn geweest. Een woordvoerder van Philips sprak dat gisteravond tegen. Wij hebben één concreet bod gehad en dat was van Seagram. De keuze was dan ook niet erg moeilijk, want zo'n partij meldt zich niet iedere dag, aldus de zegsman. Philips-topman Cor Boonstra verklaarde dat de verkoop zijn concern in staat stelt zich nog meer toe te leggen op de kernactiviteiten. De verkoop van PolyGram is volgens hem de laatste stap in de herstructurering van het elektronicaconcern. Muziekindustrie Seagram is al actief in de muziekindustrie met dochter Universal Studio's en MCA. Inclusief PolyGram wordt Universal wereldwijd de grootste muziekproducent met een marktaandeel van ongeveer 23 procent. Sony Music staat op de tweede plaats met 16 procent. Via de overname van PolyGram denkt Seagram jaarlijks 275 miljoen tot 300 miljoen dollar (circa 600 miljoen) te kunnen besparen. De nieuwe eigenaar van PolyGram wil het bod onder meer financieren via de beursintroductie van Tropicana, producent van onder andere vruchtensappen. Die transactie moet tussen de 3,5 en 4 miljard dollar opleveren (een kleine 8 miljard dollar). Daarnaast denkt Seagram de nodige middelen over te houden aan de verkoop van PolyGrams filmdivisie. |