President Bronfman jr. turnt Seagram om
Drankenproducent wordt mediagigantVan onze correspondent NEW YORK De overname van PolyGram past in de strategie van de Canadese drank- en frisdrankenproducent Seagram. Onder leiding van de derde Bronfman in de geschiedenis van het bedrijf wordt het concern meer en meer een muziek- en mediagigant en dat is precies wat de huidige president Edgar Bronfman jr. altijd heeft gewild. Muziek en film waren van jongsaf zijn passie en het waren ook die terreinen waarop hij zijn eerste professionele stappen zette. Dat gaf bovendien zijn koers aan toen de nu 42-jarige Bronfman zestien jaar geleden het familiebedrijf binnenstapte. Seagram werd in 1928 opgericht door grootvader Sam Bronfman. Die werd opgevolgd door Edgar, die in 1982 Edgar jr. het bedrijf binnenhaalde. Junior wist in 1994 zijn vader en zijn oom Charles Bronfman te overtuigen van het nut van de aankoop van 15 procent van de aandelen in Time Warner. Een jaar later wilde junior de Universal-studio's kopen van het Japanse bedrijf Matsushita. Om dat te financieren werden de DuPont-aandelen verkocht, waarvan Seagram 25 procent in handen had. Dat hebben de aandeelhouders Edgar jr. niet in dank afgenomen, want de DuPont-aandelen zijn sindsdien in waarde verdubbeld, terwijl de Universal-studio's verre van de gehoopte inkomsten opbrachten. Seagram is hoofdzakelijk actief op het gebied van dranken (onder andere gedistilleerd, wijn, vruchtensappen en bier) en de amusementsindustrie. De amusementstak produceert en distrubueert films en muziek en exploiteert pretparken en warenhuizen. De onderneming biedt werk aan ruim 30.000 mensen in 150 landen. Door de aankoop van PolyGram wordt Seagram de belangrijkste muziekgroep ter wereld, maar sommige critici vragen zich af of omvang veel zin heeft als Bronfman geen duidelijke strategie heeft. Positieve geluiden Edgar jr. wil de PolyGram-aankoop deels financieren door het afstoten van de frisdrankensector Tropicana. Hij verwacht daarvoor 3,5 tot 4 miljard dollar te krijgen, maar dat is volgens sommigen veel te hoog gegrepen. Men vraagt zich af of dit een herhaling wordt van de ervaring met DuPont en Universal. Twijfels en vraagtekens dus rond het beleid van Edgar Bronfman jr., hoewel er ook positieve geluiden zijn. Muziek-specialist Bruce Haring ziet in het beleid van Seagram annex Bronfman een consequente koers om het bedrijf naar de top van de muziekwereld te brengen, en door de aankoop van PolyGram is dat ook gelukt, aldus Haring, die verwacht dat de cijfers het gelijk van Bronfman binnen afzienbare tijd zullen aantonen. |