Zie ook: VVD als zorgenkindje Kamer kritisch over omkoping van regio Proef rekeningrijden rond AmsterdamVan onze redactie politiek DEN HAAG Minister Netelenbos heeft met de regio Amsterdam een akkoord weten te sluiten over een proef met het rekeningrijden. Zowel de bewindsvrouw als regionale bestuurders toonden zich erg tevreden. In de Tweede Kamer reageerden VVD, CDA en GroenLinks gisteren echter sceptisch. Zij vrezen dat de regio Amsterdam door het ministerie van Verkeer en Waterstaat is omgekocht.
Automobilisten die tussen 7 en 9 uur 's ochtends over de A4 (Burgerveen-Amsterdam) en de A2 (Utrecht-Amsterdam) naar de hoofdstad rijden, gaan waarschijnlijk vanaf eind 2002 tol betalen. Netelenbos kreeg Amsterdam en de regio zover door hun medewerking te belonen met veel geld. Daarvan kunnen onder meer de aanleg van de tweede Coentunnel en de Westelijke Randweg worden betaald. Ingenomen De bewindsvrouw toonde zich zeer ingenomen, gezien de grote moeite die het haar heeft gekost Amsterdam over de streep te trekken. Rekeningrijden is niet populair. Dit is een hele stap vooruit, zei zij. Als de proef slaagt en de files verminderen, wil Netelenbos rekeningrijden ook invoeren rond Utrecht, Den Haag en Rotterdam. Geld speelt een grote rol in het akkoord met de regio. Amsterdam mag zeker tot 2010 alle inkomsten uit de tolheffing zelf houden. Per passage betaalt een automobilist 7 gulden (5 gulden bij automatische betaling). Jaarlijks gaat het vermoedelijk om tientallen miljoenen guldens. Daarnaast storten de provincie Noord-Holland, Amsterdam en Zaanstad geld in een mobiliteitsfonds voor wegen en openbaar vervoer. Het Rijk verdubbelt dit bedrag. Netelenbos overlegt hierover nog met minister Zalm (Financiën). Dat geld komt niet uit mijn begroting, aldus Netelenbos. In totaal verwacht de Amsterdamse wethouder Köhler (Verkeer) een opbrengst van ongeveer 1 miljard voor de Amsterdamse regio. Hij hoopt dat Amsterdam op die manier beter bereikbaar wordt. Kritisch Met het aldus verworven geld kunnen nieuwe wegen worden aangelegd, zoals de Westelijke Randweg en de tweede Coentunnel. Als die tunnel er is, kan het rekeningrijden ook aan de noordkant van Amsterdam van start, aldus Netelenbos. Het bedrijfsleven zal moeten meebetalen. Juist wegens de financiële tegemoetkoming reageerden verschillende fracties in de Tweede Kamer zeer kritisch op de voorlopige afspraken. Het 'wisselgeld' gaat volgens het CDA ten koste van andere steden. VVD'er Hofstra vroeg zich af of Netelenbos Amsterdam heeft omgekocht. GroenLinks noemde de prijs veel te hoog. D66 had er op het eerste gezicht geen moeite mee. De PvdA reageerde tevreden. De milieubeweging, die eigenlijk groot voorstander is van de elektronische tolheffing, was teleurgesteld. Milieudefensie hekelde de aanleg van nieuwe wegen en een tweede Coentunnel. De vereniging kondigde aan dat zij zich met alle legale middelen tegen het voorstel zal verzetten. De ANWB, ooit initiatiefnemer van een felle campagne tegen de elektronische tolheffing, noemde de plannen bespreekbaar. Bovag-RAI vindt echter dat Amsterdam is omgekocht. Tolpoorten Door rekeningrijden in te voeren wil Netelenbos de files bestrijden. Zij hoopt dat meer mensen voor het openbaar vervoer kiezen en dat de verkeersdrukte wordt gespreid. Het is de bedoeling dat er op de grote wegen rond de vier grote steden een kordon van tolpoorten komt. In het geval van Amsterdam komen er vlak voor de tolpoorten parkeerplaatsen, waar mensen kunnen overstappen op het openbaar vervoer. Er gaan extra treinen en bussen rijden. Waar mogelijk worden vluchtstroken in de ochtendspits als extra rijbaan gebruikt. |