Auto

Alternatief voor gevestigde orde

Door Arno Witvliet
Het is opvallend dat een toename van de welstand meestentijds hand in hand gaat met waarden als voorzichtigheid en ingetogenheid. Althans voorzover het de aanschaf van automobielen betreft. Hoewel leeftijd hierin ongetwijfeld een rol van betekenis speelt, blijken in het duurdere segment vooral sociaal correcte auto's van niet bij name te noemen Duitse dan wel Zweedse afkomst verkocht te worden. Opzichtig gekleurde en jofel gestileerde bolides zijn in deze kringen simpelweg uit den boze. De Alfa Romeo 166 breekt echter overtuigend met de geldende conventies en is alleen daarom al meer dan welkom.

De kersverse Alfa Romeo 166 is onmiskenbaar een opvallend gestileerde auto. De auto is laag en breed en kenmerkt zich door nadrukkelijk ingewelfde flankpartijen. Vooruitgesneld fotomateriaal leek de opvolger van de Alfa Romeo 164 nogal iel te maken, maar een driedimensionale beschouwing doet alle twijfels hierover als sneeuw voor de zon verdwijnen.

De Alfa Romeo 166 is als creatie zonder meer geslaagd. Vooral de achterzijde is bijzonder sterk. Breed en met fraai uitgesneden achterlichtunits heeft het achtersteven veel weg van de peperdure Maserati Quattroporte. De voorsteven is eveneens heel erg Alfa Romeo. De koplampen zijn naar mijn smaak echter wel wat te klein uitgevallen. Grotere exemplaren hadden Alfa's topper ongetwijfeld een krachtiger uitstraling gegeven. De Alfa Romeo 166 is echter minder expressief dan de kleinere en goedkopere 156, die de harten van veel liefhebbers wist te veroveren en nog altijd niet aan te slepen is. Waar de 156 nog verraste met stilistische eigenwijzigheid als in de C-stijl geïntegreerde deurgrepen en een uit het midden geplaatste kentekenplaat, bewandelt de 166 de in dat opzicht platgetreden paden. Alfa Romeo toont derhalve zich bewust te zijn van de onder de kopers van auto's uit het duurdere segment heersende opvattingen omtrent styling. Dat neemt echter niet weg dat de 166 een bijzonder smaakvol vormgegeven auto is.

Standaard is de Italiaan met beschaafde 16-inch lichtmetalen velgen uitgerust. In combinatie met een gedekte metallic lak levert dat een smaakvol en een voor een breed publiek acceptabel beeld op. Kopers met lef kunnen bij Alfa Romeo echter volledig aan hun trekken komen. Tegen een meerprijs van 2200 gulden worden de standaard lichtmetalen velgen vervangen door de 17-inch exemplaren waarmee de testwagen is uitgerust en die de Italiaan meteen een stuk krijgshaftiger maken. Wie nog een 3500 piek in de knip heeft, kan een zogenaamde parelglanslak bestellen en zich daarmee verzekeren van een blikvanger van formaat.

Grootverbruiker
Een Alfa Romeo dient als vanouds over meer dan voldoende motorische competenties te beschikken. De 166 stelt in dat opzicht niet teleur en opent het modellenprogramma met een 114 kW/155 pk leverende 2,0 liter viercilinder twinspark motor. De top wordt gevormd door een 3,0 liter vierentwintigkleps zescilinder motor die een maximumvermogen van 166 kW/ 226 pk aan het motorblok weet te onttrekken. Dieselaars kunnen zich verblijden in de beschikbaarheid van een 100 kW/136 pk leverende direct ingespoten 2,4 liter vijfcilinder turbodieselmotor. De benzine slurpende gulden middenweg wordt gevormd door de 2,5 liter vierentwintigkleps zescilinder die de voorwielen van de testwagen aandrijft.

De cijfers spreken duidelijke taal. Met een maximumvermogen van 140 kW/190 pk bij 6200 tpm en een maximumkoppel van 226 Nm bij 5000 tpm is de Alfa Romeo geen kinderachtige knaap. De Alfa speert volgens zijn makers in 8,4 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u en gooit pas bij 225 km/u het bijltje erbij neer. Een bijzonderheid is de toepassing van Sport Throttle Response (STR), een systeem waarmee de bestuurder de responsiviteit van de krachtbron kan aanpassen op de gaspedaaluitslag. Het systeem kent twee standen, “sport” en “comfort”. In de sportstand wordt de effectieve pedaaluitslag ingekort, hetgeen beter aansluit bij een sportief rijgedrag. Bij constante snelheden is de plezierige machine mooi stil, maar een forse neerwaartse beweging van het gaspedaal leidt niet alleen tot een gretige acceleratie, maar tevens tot een fraaie akoestische traktatie voor de trommelvliezen. Het redactiebudget verdraagt de motorische kwaliteiten van de Alfa daarentegen met minder enthousiasme. Met een gemiddelde consumptie van 1 op 7,9 behoort de Italiaan immers tot de categorie grootverbruikers.

Comfortabel geveerd
Het weggedrag van de 166 is uit de kunst. De wagen stuurt superstrak en reageert zelfs zo direct op stuurbewegingen dat sommigen de auto wellicht als nerveus zullen ervaren. Dat neemt niet weg dat ervaren rijders met volle teugen van de onderstelkwaliteiten kunnen genieten. De Italiaan kan ongekend hard door een curve gesleurd worden, waarbij onderstuur tot bijna op de limiet afwezig blijft. Daarbij komt dat de 166, in tegenstelling tot de 156, opvallend comfortabel geveerd is. De veerwegen zijn zelfs zo lang, dat er naar mijn smaak best wat comfort geofferd zou kunnen worden teneinde een nog beter en communicatiever weggedrag te bewerkstelligen.

Versnellingsbak en koppeling functioneren verder naar behoren, evenals de vertragingsinstallatie die vanzelfsprekend is uitgerust met abs. Passieve veiligheid is er in vorm van twee standaard airbags en sidebags in de voorstoelen die eveneens tot de standaarduitrusting behoren.

Interieurstijlen
Het interieur van de 166 is, evenals de buitenzijde, minder expressief dan dat van diens kleinere broeder. Dat neemt echter niet weg dat het geheel smaakvol en met oog voor detail is ontworpen. Het is goed zitten in deze Italiaanse topper. Althans voorin. Beenruimte is er zowel voor- als achterin voldoende, hoewel zeker voor de achterinzittende de kwalificatie royaal niet opgaat, maar zittend op de achterbank raakt de kruin van lange mensen het plafond.

Bagageruimte is er overigens met een modale inhoud van 490 liter eveneens voldoende. Standaard monteert Alfa op de zescilinder versies elektrisch verstelbare voorstoelen die een veelheid aan zitposities mogelijk maken. De bedieningselementen bevinden zich op doordacht gekozen locaties. Enkel de knopjes voor de stoelverwarming zijn op de tast te vinden en derhalve onlogisch geplaatst. Heel slim is het zogenaamde Integrated Control Systeem (ICS) dat een kleurenmonitor omvat die informatie met betrekking tot de klimaatregeling, het navigatiesysteem (optioneel), de telefoon (optioneel), de geluidsinstallatie en de boordcomputer weergeeft.

Alfa Romeo ontwikkelde voor haar topmodel drie interieurstijlen (Elegante, Classico en Sportivo) die in kleurstelling en decoratiemateriaal van elkaar verschillen en zich derhalve toespitsen op de individuele voorkeur van de koper.

Uitrusting
Alfa Romeo maakt in deze klasse niet alleen goed sier met een distinctieve vormgeving maar tevens met een veelomvattende standaarduitrusting. Zo is de 74.900 gulden kostende Alfa Romeo 166 2.0 Twin Spark 16V standaard voorzien van abs, air- en sidebags, elektronische klimaatregeling, boordcomputer, mistlampen, lichtmetalen velgen, elektrisch bedienbare ramen voor en achter, radio-cassettespeler met acht speakers en centrale portiervergrendeling met afstandbediening. De 83.900 gulden kostende 166 2.4 JTD en de zescilinders voegen daar nog cruise control aan toe, terwijl de zescilinderversies bovendien voorzien zijn van elektrisch verstelbare stoelen.

De goedkoopste zescilinder aangedreven 166 is de hier ten tonele gevoerde 166 2.5 V6 24V die een uitgave van 84.900 gulden vergt. Meer vermogen kost meteen een heleboel munten meer. De Alfa Romeo 166 3.0 V6 24V kost minimaal 97.700 gulden maar is voor dat bedrag wel standaard voorzien van een lederen stuurwiel, regensensor en een navigatiesysteem.

Serieus alternatief
De nieuwe Alfa Romeo is een welkome nieuwkomer in het segment waarin auto's als de BMW 5-serie en de Mercedes-Benz E-klasse sinds jaar en dag de toon zetten. Alfa Romeo trotseert de groten in deze klasse met een uitgebreide standaarduitrusting, een weggedrag zoals het een Alfa Romeo betaamt en bovenal door een smakelijke verpakking van deze kwaliteiten. Design is sowieso een zeer actueel thema, getuige creaties als de Volvo S80, de Audi A6 en de onthutsende Chrysler 300M.

Het zal zeker niet ieders smaak zijn, maar Alfa Romeo toont zich gelukkig nog altijd eigenzinnig en overtuigt met een gepassioneerd ontworpen koetswerk. Ik ben geneigd de wagen enkel om die reden al minpunten als een beperkte binnenruimte en een afwerking die nog niet helemaal kan wedijveren met de auto's uit Duitse en Zweedse stallen te vergeven. Alfa Romeo heeft een serieus alternatief voor de gevestigde orde in handen. Eentje die gewoon lekker rijdt. En bovendien eentje die met zijn verschijning meer sfeer op het wegdek weet te brengen.

Technische gegevens

Motor
Cilinderinhoud: 2492 cc; maximumvermogen: 140 kW/190 pk bij 6200 tpm; maximumkoppel: 226 Nm bij 5000 tpm; acceleratie 0-100 km/h: 8,4 seconden; topsnelheid: 225 km/u.

Maten
Lengte: 4720 mm; breedte: 1815 mm; hoogte: 1416 mm; wielbasis: 2700 mm; banden: 205/55 R 16; gewicht: 1490 kilogram; motorrijtuigenbelasting: ƒ 371 per kwartaal; inhoud bagageruimte: 490 liter; brandstoftank: 72 liter.

Positief
+ vormgeving
+ prestaties
+ weggedrag
+ uitrusting

Minpunten
- binnenruimte
- verbruik
 

Alternatieven

BMW 520i Sedan
ƒ 84.800


Audi A6 2.4 Sedan
ƒ 83.600


Volvo S80 2.4 20V
ƒ 75.600