Economie

„Kledinglijn leidt tot gesprekken over geloof”

Subtiel getuigen van zijn geloof door middel van christelijke kleding: dat wil Sander Jongsma (24) uit Damwoude. Daarom richtte hij in februari zijn eigen kledinglijn ”New Testament” op.

Joe-Lize Brugge
16 December 2020 18:51
Met zijn kledinglijn New Testament wil Sander Jongsma subtiel getuigen van zijn geloof.​ beeld New Testament
Met zijn kledinglijn New Testament wil Sander Jongsma subtiel getuigen van zijn geloof.​ beeld New Testament

Hoe kan kleding christelijk zijn?

„Ik let erop dat de kleding van New Testament op een eerlijke en duurzame manier wordt geproduceerd. Dat is mijn verantwoordelijkheid als christen. De producten worden onder meer in Bangladesh gemaakt door bedrijven die hun werknemers eerlijk betalen en onder goede omstandigheden laten werken. Verder vind ik het belangrijk om voornamelijk biologische stoffen te gebruiken. Zo draag ik een steentje bij aan het milieu.

Het christelijk geloof komt ook terug in mijn logo; dat is een kruis met twee gaatjes. Die gaatjes betekenen niets, maar het kruis verwijst naar het Evangelie van Jezus. Ik heb de christelijke uitstraling van mijn producten subtiel gehouden om de kleding toegankelijker te maken voor mensen die door wat ze dragen van hun geloof willen getuigen.”

Hoe effectief is getuigen door kleding?

„Het dragen van christelijke kleding leidt tot mooie geloofsgesprekken. Soms vraagt iemand of ik christen ben. Ik vertel dan dat het mijn eigen kledingmerk is en waarom ik het merk opgezet heb. Mensen komen zo in aanraking met het geloof. Door het dragen van christelijke kleding zet ik ze aan het denken.”

Het Oude en Nieuwe Testament horen bij elkaar, net zoals wet en Evangelie. Waarom heet uw merk alleen New Testament?

„Het Nieuwe Testament is iets wat alle christenen kennen. Wanneer een christen de term Nieuwe Testament hoort, denkt hij meteen aan het geloof. Ook staat in het Nieuwe Testament het Evangelie van Jezus centraal. Dat vind ik een kernwaarde van het christelijk geloof. Het is trouwens niet zo dat het Oude Testament mij niets meer te zeggen heeft. Ik post ook weleens een Bijbelvers uit het Oude Testament op mijn Facebook- of Instagrampagina.”

Hoe kwam u op het idee om een christelijke kledinglijn op te zetten?

Ik vind het mooi om mijn geloof door mijn kleding aan anderen te laten zien. Mensen zien als eerste wat je draagt. Toen ik op zoek ging naar kleding die het geloof uitstraalde, vond ik alleen dingen met uitgesproken christelijke symbolen, zoals grote kruizen. Dat was niet mijn ding; ik wilde liever iets subtiels.

Er bestond nog niet echt een christelijke merknaam met een bijpassend icoontje. Dat leek mij echt iets wat ik graag wilde dragen. Ik heb New Testament dus eigenlijk opgezet omdat ik zelf zulke kleding wilde dragen en die nergens kon vinden.”

Wie kopen uw producten?

„Uiteraard kan iedereen de producten van New Testament via mijn website kopen, maar mijn doelgroep bestaat vooral uit jonge christenen. Op Instagram heb ik vooral volgers in de leeftijd van 16 tot 34 jaar. Er gaat veel kleding –ik schat zo’n 40 procent van alle bestellingen– richting de biblebelt. Ik denk persoonlijk dat het voor christenen fijn is om op deze manier hun geloof te laten zien.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer