Dit artikel is partnercontent.

partnercontent
‘Gesprekjes tussendoor maken mijn dag leuk’

Dit is Maarten. Hij wil door het uitwisselen van verhalen zijn vak overbrengen.

Maarten Achterberg, student Leraar Nederlands
Maarten Achterberg, student Leraar Nederlands

‘Het begon allemaal na een reis naar de Filipijnen toen ik 16 jaar oud was. Toen ik daar op een basisschool een presentatie over gaf, raadde de leerkracht mij aan het onderwijs in te gaan. En dat terwijl ik juist op het punt stond in de bouw te gaan werken als timmerman! Wat ik dus ook lekker eigenwijs ben gaan doen. Maar op de bouw kwam ik al snel tot de ontdekking: laat mij maar met mensen omgaan. En dan met name jongeren. Dus heb ik het advies opgevolgd om leraar te worden.
Na het diploma onderwijsassistent ben ik afgelopen september bij Driestar hogeschool begonnen met de opleiding voor leraar Nederlands. Ik combineer dat met dagelijks werk op het Van Lodenstein College in Amersfoort.

Wat mijn dag leuk maakt, is het contact met de leerlingen: korte gesprekjes voor de les, grapjes uithalen, kijken hoe ze met elkaar omgaan. Ze vragen mij ook van alles, van mijn kledingstijl tot aan de trouwplannen van mij en mijn vriendin.
De leukste lessen zijn die waarin we klassikaal een verhaal lezen en er dan over doorpraten. De thema’s roepen herkenning op, of de leerlingen geven hun mening over de personages. Er gebeurt dan echt iets: tijdens zo’n les gaat een wereld open waarin leerlingen kennis maken met de denkwijze en gevoelens van anderen.
Zo’n les goed begeleiden leer ik op de opleiding. In de colleges verhaalanalyse krijg je daar handreikingen voor. Je leert hoe in sommige verhalen door de opbouw van de inhoud naar voren wordt gebracht. En dat kon ik dus meteen toetsen.

Bij poëzieanalyse hebben we de opdracht: draag iedere les een gedicht voor vind een manier om die te gebruiken in je les. Erg leuk en origineel om te doen, en ook dat heb ik al voor de klas gebruikt.

Los van mijn vak Nederlands hoop ik altijd het contact met de jongeren aan te gaan – ook buiten de lessen. Om contact met hen te hebben, moeten ze ook hun verhaal kwijt kunnen. Ik hoop dat ze zich door mij gehoord en begrepen voelen – en uiteindelijk ook enthousiast worden voor mijn vak natuurlijk! Want Nederlands is zoveel meer dan ‘d'tjes en t’tjes'. Als ze merken dat ze door verhalen de wereld om zich heen beter leren begrijpen, gaan ze hopelijk ook houden van onze mooie taal.’

Heb jij net als Maarten interesse in een opleiding leraar voortgezet onderwijs? Of ben je benieuwd naar één van onze andere opleidingen op het gebied van onderwijs en opvoeding? Volg dan op 12 of 14 mei onze online open avonden. Kijk voor meer informatie en meld je aan op:

Dit artikel is partnercontent. De inhoud valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie van het Reformatorisch Dagblad.
Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer