Orthodoxe leraren kiezen geven niet alleen les op reformatorische scholen; sommigen staan voor de klas in het algemeen christelijk, open rooms-katholiek of openbaar onderwijs. Vier van hen motiveren hun keuze.
Naam: Bastiaan Buijs
Leeftijd: 33 jaar
Woonplaats: Bergambacht
Werk: schoolleider en docent aardrijkskunde Cals College te Nieuwegein
Kerkelijke gemeente: hervormde gemeente te Bergambacht
Wat trekt u aan in het onderwijs?
„Een bijdrage leveren om tieners te begeleiden bij de ontwikkeling naar jongvolwassenen, zodat zij zelfstandig een volwaardige plaats in de snel veranderende samenleving kunnen innemen.
Waarom hebt u gekozen voor het open rooms-katholiek onderwijs?
„Ik heb er tien jaar geleden níét bewust voor gekozen om hier te gaan werken vanwege de identiteit van de school; ik kreeg na mijn stage een baan aangeboden. De afgelopen jaren heb ik er wél bewust voor gekozen om hier te blijven. Op onze school staan kernwaarden zoals respect, verantwoordelijkheid nemen voor de eigen ontwikkeling en de omgeving centraal. Kortom, gebruik je talent en zorg voor elkaar. Dit gaat prima samen met mijn christelijke levensovertuiging.”
Spreekt u met collega’s en leerlingen over de betekenis van het christelijk geloof?
„Ik heb vooral met mijn collega’s regelmatig gesprekken over het christen-zijn en wat dit concreet betekent. Dat gebeurt ook soms met leerlingen. Ik merk dat er bij de jongere generaties weinig kennis is over het christendom. Dit zijn twee belangrijke redenen om op deze school te blijven werken. Vooral 1 Petrus 3:15 geeft mijn visie weer: „En wees altijd bereid tot verantwoording aan ieder die u rekenschap vraagt van de hoop die in u is.”
Naam: Rosanne de Mol
Leeftijd: 19 jaar
Woonplaats: Dordrecht
Werk: leraar Nederlands Luzac College Rotterdam
Kerkelijke gemeente: hervormde vereniging Calvijn in Dordrecht
Wat trekt u aan in het onderwijs?
„De mogelijkheid tot kennisoverdracht, de afwisseling, de kans om jongeren te begeleiden in hun ontwikkeling.”
Waarom hebt u gekozen voor het openbaar onderwijs?
„Eigenlijk ben ik er een beetje ingerold, ik gaf eerst onderwijsondersteuning. Maar ik zou er zo ook bewust voor kiezen. Het is heerlijk om te werken met mensen die niet per se uit dezelfde geloofscultuur komen. Ik ben nu ‘alleen maar’ christen en word niet qua kerkrichting gecategoriseerd door mijn collega’s.”
Spreekt u met collega’s en leerlingen over de betekenis van het christelijk geloof?
„Mijn geloof is mijn leidraad. Als het gesprek erop komt, spreek ik erover met mijn collega’s. Dat gebeurt ook met leerlingen. Maar in de eerste plaats ben ik docent Nederlands. Tegelijkertijd is het mijn verlangen een leesbare brief van Christus te zijn. Ik wil Gods licht uitstralen en tot zegen zijn.”
Wat vindt u goed en minder goed van de school waar u nu werkt?
Luzac is een geweldige school met een goede, open sfeer! Er is voor docenten veel begeleiding, onder meer door de rector. Collega’s zijn erg betrokken op elkaar. Wat ik moeilijk vind, is het taalgebruik. Op een openbare school ontbreekt bij veel leerlingen een natuurlijke rem om te vloeken. Als christen vind ik het moeilijk om daar elke dag weer mee geconfronteerd te worden.”
Naam: Jeroen Kriekaard
Leeftijd: 29 jaar
Woonplaats: Oud-Beijerland
Werk: docent godsdienst op het Driestar College te Gouda
Kerkelijke gemeente: gereformeerde gemeente Oud-Beijerland
Wat trekt u aan in het onderwijs?
„De omgang met jonge mensen. Niets is fijner om samen rondom een geopende Bijbel te zitten, en van daaruit te spreken over de meest wezenlijke dingen. Ik heb iedere dag de mogelijkheid om met jongeren van hart tot hart te spreken. De jeugd is toch de toekomst van de kerk. Ik mag dat van dichtbij meemaken. Dat ervaar ik als een grote zegen. Verder zijn leerlingen open en eerlijk. Dat is vaak genieten.”
Waarom hebt u gekozen voor het reformatorisch onderwijs?
„Dat heeft een praktische en een inhoudelijke reden. Praktisch omdat de vacature openstond en inhoudelijk omdat ik denk dat er juist in het reformatorisch onderwijs nog zo veel werk ligt.”
Spreekt u met collega’s en leerlingen over de betekenis van het christelijk geloof?
„Het christelijk geloof heeft voor mij persoonlijk een grote waarde. Het is in één woord: Christus. Hij heeft mij uit vrije genade alleen getrokken uit de duisternis, door de liefde, en geleid tot Hem Die het Leven is. Gelukkig kan ik daar ook met collega’s over spreken en dat vind ik heel waardevol.
Ook kan ik dat met leerlingen delen. Dat gebeurt niet alleen in klassenverband, maar ook als leerlingen weleens afzonderlijk komen buurten. Ik merk tot mijn grote vreugde ook dat de Heere in jonge harten doorgaat met Zijn werk. Wonderlijk.”
Naam: Maaike Rouwendal
Leeftijd: 36 jaar
Woonplaats: Voorburg
Werk: docent verzorging en burgerschap Albeda College te Rotterdam
Kerkelijke gemeente: gereformeerde gemeente Den Haag
Wat trekt u aan in het onderwijs?
„Het werken met jonge mensen. Dat is iedere dag weer anders. Ik geef naast de inhoudelijke vakken die bij het beroep van verzorgende horen, ook burgerschap. Dan gaat het over actualiteit en die is elke week weer anders.”
Waarom hebt u gekozen voor het algemeen christelijk onderwijs?
„Het is geen bewuste keus maar het is zo gelopen. Nu ik echter op deze school werk, zie ik wel dat ik van meerwaarde ben. Ik nodig bijvoorbeeld organisaties uit waar mijn collega’s niet snel aan denken, zoals Siriz en Klassetaal. Het is dikwijls aangrijpend en verdrietig wat de studenten je vertellen. Denk hierbij aan schulden, verwaarlozing, geen toekomstperspectief hebben. Ook kloppen studenten regelmatig bij me aan vanwege de nasleep van een abortus.
Naast inhoudelijk goede lessen wil je ze graag iets meegeven voor het leven. Er was eens een student die het letterlijk aan me vroeg: „Kunnen we niet gewoon les krijgen over hoe we leven moeten?””
Spreekt u met collega’s en leerlingen over de betekenis van het christelijk geloof?
„Het christelijk geloof geeft mijn leven doel en zin. Zo af en toe kan ik daar ook met collega’s over spreken. Vorig jaar trouwde ik en kwamen er veel collega’s naar de kerkdienst. Dat gaf toen veel gesprek. Maar in het gewone leven komt er van dit gesprek te weinig. Naar aanleiding van de actualiteit krijg ik regelmatig de vragen van de jongeren. „Maar bent u niet bang dan?” „Gelooft u dat de wereld nog lang kan bestaan?””