Economie
Predikant Delfgauw pleit voor sober leven

Hoe kan het bestaan? Zo veel rijke christenen tegenover zo veel mensen die in schrijnende armoede leven? Ds. Jaap van der Windt uit Delfgauw is van mening dat we ons niet mogen neerleggen bij dat gegeven.

9 July 2009 09:27Gewijzigd op 14 November 2020 08:18
DELFGAUW – Ds. Van der Windt uit Delfgauw beseft dat hij „niet elke zondag van de kansel kan bulderen dat wij rijk zijn en anderen arm.” Toch houdt de armoedeproblematiek hem bezig. Met zijn boek ”Niet meer dan eerlijk, Bijbels pleidooi voor sober leven”
DELFGAUW – Ds. Van der Windt uit Delfgauw beseft dat hij „niet elke zondag van de kansel kan bulderen dat wij rijk zijn en anderen arm.” Toch houdt de armoedeproblematiek hem bezig. Met zijn boek ”Niet meer dan eerlijk, Bijbels pleidooi voor sober leven”

Hij beseft dat hij „niet elke zondag van de kansel kan bulderen dat wij rijk zijn en anderen arm.” Toch houdt de armoedeproblematiek hem bezig. Eind vorig jaar wijdde hij er zelfs een studieverlof aan. Dat resulteerde onder meer in een Bijbels dagboek voor dertig dagen, waarin rijkdom en armoede van verschillende kanten worden belicht. De hervormde predikant voegde daar een groot aantal Bijbelse lijnen aan toe, plus een reeks aan praktische tips (”Niet meer dan eerlijk, Bijbels pleidooi voor sober leven”; uitgeverij Boekencentrum; ISBN 978 90 239 2387 9; 168 blz.; € 13,90).

Om met die Bijbelstudies te beginnen, wat trof u hierin het meest?

„De rode lijn van rijkdom en armoede door de hele Bijbel heen. Dat is een verantwoordelijkheid die bij de gelovigen wordt neergelegd. Vervolgens is het zo dat die verantwoordelijkheid vaak haaks staat op de aandacht die wij er als christenen aan geven. Daarmee veeg ik belangrijke thema’s als gaven van de Geest en rechtvaardiging door het geloof niet van tafel, integendeel. Maar ik vraag met dit boek meer aandacht voor de armoedeproblematiek.”

De vakantieperiode is begonnen. Veel christenen trekken eropuit. En dan komt er een dominee uit Delfgauw met een Bijbels gefundeerd boek over sober leven.

„Ja, ik voel hem wel. Wij gaan zelf graag één keer per jaar naar de bergen, en ik hoop dat daar niet veel mis mee is. Daarmee zitten we midden in het dilemma: wat gunnen we onszelf, en wat is écht nodig? Die overweging zou ik al vernieuwend vinden bij veel christenen. Ik vrees dat het voor velen geen worsteling is. Geld weggeven doen we wel, maar of de levensstijl erdoor wordt geraakt, vraag ik me af.”

In de zin van het ontbreken van groei is er op dit moment sprake van een economische crisis in Nederland. Hoe ziet u die in het licht van het wereldwijde armoedeprobleem?

„We beleven een crisis. Ik merk dat ook gemeenteleden banen beginnen te verliezen. Veel tuinders hier hebben het moeilijk. Ik zie dat de crisis mensen raakt. Maar lang niet allemaal; op wereldschaal hebben wij de gemakkelijkste crisis van allemaal.”

Leeft de Bijbelse notie van soberheid nog onder christenen?

„In reformatorische kringen bijvoorbeeld wordt op een bepaalde manier sober geleefd, in de zin van het ontbreken van uitspattingen. Maar vaak is er wel sprake van mooie spullen en luxe. Ik weet nog zo net niet of christenen hun succes op die manier aan de wereld moeten tonen. Wat we krijgen, is een zegen van God, wat we ermee doen is niet altijd zegenrijk. Ik wil christenen graag dertig dagen stilzetten en het thema armoede en rijkdom terugbrengen naar het geestelijke leven.”

U beschrijft ergens het gevoel van machteloosheid. Armoedebestrijding lijkt dweilen met de kraan open, zeker als het om onze individuele mogelijkheden gaat.

„Ook bij mij is dat zo. Maar dan wil ik toch de integriteit van een christen noemen. De marktkoopman mist die ene appel die ik van zijn kraam pik niet, maar ik bén een dief. Zo is dat ook met die gloeiende plaat. We moeten ons niet verschuilen achter anderen. Ergens speelt ook de angst dat we de genade zouden moeten verdienen. Met als gevolg dat we elkaar op het punt van soberheid niet durven en willen aanspreken. Ik vraag me ook af of we er wel zin in hebben. Het voelt wel lekker om zonder schuldgevoel in de auto te springen.”

Wat doet u zelf om sober te leven?

„Wij eten vijf dagen in de week vegetarisch en we proberen biologisch verantwoord voedsel te kopen. Verder beperken we het aantal autokilometers; waar dat kan, nemen we het openbaar vervoer. Fair trade spreekt ons in zijn algemeenheid zeer aan.”

Hoe reageert uw omgeving op het boek?

„Ik krijg vaak reacties in de zin van: je hebt gelijk, maar… En dan volgt: ik heb er geen zin in, of het is moeilijk. Maar niemand zegt mij dat ik onzin klets.”

„Jezus volgen bestaat uit kiezen en delen. In zijn Koninkrijk heeft niemand te veel en komt niemand tekort. Dat bedoelen we met: niet meer dan eerlijk.”

„Een kerkelijke gemeente zou niet zuiniger moeten zijn dan haar leden.”

„Soberheid begint bij minder nodig hebben, minder willen hebben.”

„Een belangrijke vorm van aandacht blijft altijd weer bijbelstudie en gebed.”

„Wat laten we ons meeslepen in de verschraling van het leven, waarin iedereen hetzelfde moet hebben.”

„Een sobere levensstijl helpt ons in ons meeleven met de armen.”

„Als wij eensgezind willen zijn, dan kan het niet zo zijn dat ieder individu op zichzelf naar de kerk gaat en met zijn eigen problemen weer naar huis gaat.”

„In de Wet, de Psalmen en de Profeten kiest God keer op keer de kant van de armen.”

„Standen en status staan een goede omgang met God en de medemens in de weg.”

„Veel moois glipt ons door de vingers, omdat we er niet genoeg aandacht aan geven.”


RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer