Aannemers hadden aparte Schipholclub
Acht grote aannemers verdeelden onderling het werk op Schiphol. Aanvankelijk ging het om de bouwondernemingen Vermeer, KWS, HBG en Ballast Nedam, maar op Schiphol was na verloop van jaren zoveel werk te doen, dat de „Schipholclub” tot de Schiphol 8 werd uitgebreid.
Het bestaan van de Schipholclub werd al onthuld door de „schaduwboekhouding” van Koop Tjuchem. Maandag bevestigde B. ter Hoeve, hoofd bedrijfsbureau bij HBG, dat hij voor de werken op Schiphol een aparte geheime boekhouding bijhield, omdat voor de luchthaven een aparte „ruilbeurs” bestond.
Aannemers respecteerden „gebiedsafspraken”. Mocht desondanks een nieuwkomer zich melden op Schiphol, dan werd die buiten de deur gehouden via het wegstrepen van „tegoeden” die die aannemer nog zou hebben bij leden van de Schipholclub uit een andere schaduwboekhouding.
Ter Hoeve sloot niet uit, dat aan zo’n nieuwkomer ook hogere prijzen voor asfalt konden worden berekend. De aannemers die elkaar in Noord-Holland de bal toespeelden, zijn samen ook de eigenaar van het Asfalt Produktiebedrijf Noord-Holland. Met de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) heeft een „levendige discussie” plaatsgevonden over een „leveringsplicht” van het asfalt, aldus Ter Hoeve.