„Kleuteronderwijs prestatiegericht”
APELDOORN - Het onderwijs aan kleuters is te prestatiegericht. Kleuters moeten weer spelenderwijs kunnen leren op hun eigen snelheid en manier.
Dat zegt een groep pedagogen en psychologen. Op 25 november houden ze in Zwolle een congres over dit onderwerp. Dit wordt georganiseerd na de oproep tijdens een symposium in Groningen dat kleuters moeten kunnen kleuteren, zegt Bas Levering, Utrechts orthopedagoog, een van de initiatiefnemers van het Zwolse congres.
Volgens hem is het huidige onderwijs aan kleuters te prestatiegericht. „Een groep ouders en wetenschappers wil zo vroeg mogelijk achterstanden wegwerken. Een andere groep wacht af en laat het kind zichzelf ontwikkelen.” De orthopedagoog pleit voor de laatste methode.
Het wegwerken van achterstanden werkt volgens Levering niet. Onderzoek heeft volgens hem aangetoond dat deze programma’s vrijwel overbodig waren. Kinderen geven volgens Levering zelf aan wanneer ze ergens aan toe zijn.
De Utrechtse pedagoog pleit ervoor dat kleuteronderwijs minder kijkt naar wat kinderen moeten leren, maar meer afwachten en als het kind aangeeft eraan toe te zijn het te confronteren met nieuwe kennis en vaardigheden.
De opleiding voor nieuwe leerkrachten moet volgens Levering worden aangepast. „Studenten moeten meer kennis kunnen verwerven over kleuteronderwijs. Ze moeten leren dat iedere kleuter sterk verschilt en pas iets aanbieden als het kind dat zelf aangeeft.”