EconomieVoedselverspilling
Voedselverspilling in supermarkten verder afgenomen

De voedselverspilling van Nederlandse supermarkten is vorig jaar verder gedaald.

Redactie economie
Een kassamedewerkster in een supermarkt scant levensmiddelen. De maatregelen die supermarkten nemen om te voorkomen dat onverkocht voedsel weggegooid moet worden, zijn succesvol. beeld ANP, Robin van Lonkhuijsen. 
Een kassamedewerkster in een supermarkt scant levensmiddelen. De maatregelen die supermarkten nemen om te voorkomen dat onverkocht voedsel weggegooid moet worden, zijn succesvol. beeld ANP, Robin van Lonkhuijsen. 

Dat komt donderdag naar voren uit jaarlijks onderzoek door de Wageningen University & Research (WUR) in opdracht van stichting Samen Tegen Voedselverspilling en brancheorganisatie Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL). Van de totale inkoop door supermarkten kwam 0,89 procent vorig jaar niet bij consumenten terecht. Dat percentage lag in 2022 nog boven de 1 procent.

De supermarktbranche brengt voedselverspilling sinds 2018 in kaart. Ten opzichte van dat jaar is de verspilling met 35 procent gedaald, stelt de WUR. Brood, afbakbrood en banket is nog altijd de categorie waarin de meeste verspilling plaatsvindt. Van de producten uit deze groep wist vorig jaar 6,5 procent de consument niet te bereiken. Toch is de verspilling binnen deze categorie al flink gedaald, stelt de WUR; met 16 procent ten opzichte van 2022. Zo zetten supermarkten al geruime tijd in op het uitverkopen van brood, bijvoorbeeld door broden van een dag eerder te verkopen met korting.

Supermarkten hebben volgens de WUR ook maatregelen genomen om de verspilling van vers vlees en verse vis tegen te gaan. Van de producten uit deze groep kwam 1,4 procent vorig jaar uiteindelijk niet bij de consument terecht. Volgens de onderzoekers besteden supermarkten inmiddels veel aandacht aan het beter beheren van hun voorraad als het gaat om vlees en vis. Daarmee wist de branche de verliezen met 37 procent terug te dringen ten opzichte van 2022.

Vraag en aanbod

„Supermarkten zetten volop in op innovaties op het gebied van het reduceren van voedselverspilling”, legt algemeen directeur Marc Jansen van het CBL uit. Daarbij wordt onder meer gewerkt met kunstmatige intelligentie (AI), bijvoorbeeld om vraag en aanbod met elkaar af te stemmen. „Maar er worden ook nieuwe producten voor de huismerken van supermarkten ontwikkeld op basis van reststromen, denk aan pastasaus van overgebleven tomaten of koekjes en cake van overgebleven bananen.”

Het onderzoek werd donderdag aangeboden aan minister Femke Wiersma van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur. „Ik ben blij om te zien dat er steeds minder voedselverspilling in de retail is”, zei ze. „Onze boeren, vissers en tuinders werken elke dag ontzettend hard om eten van de hoogste kwaliteit op onze borden te krijgen. Elke kilo die we hiervan onnodig weggooien is er een te veel.”

Het onderzoek is verschenen tijdens de Verspillingsvrije Week, een campagneweek die maandag is gestart door de Stichting Samen Tegen Verspilling en het Voedingscentrum. Verschillende acties moeten mensen meer bewustwording geven.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer