Buitenland
AI verslaat studenten en blijft onopgemerkt in Britse studie

AI-toepassingen als ChatGPT maken het voor onderwijsinstellingen steeds ingewikkelder om op afstand betrouwbare toetsen af te nemen. Britse onderzoekers van de Universiteit van Reading laten dat met een onderzoek nog eens duidelijk zien. Ze wisten de examinatoren van hun eigen universiteit met gemak om de tuin te leiden met automatisch gegenereerde antwoorden. De docenten vonden de antwoorden van chatbot GPT-4 in 83 procent van de gevallen zelfs beter dan het gemiddelde antwoord van een echte student.

ANP

De onderzoekers lieten 33 nepstudenten met AI-gegenereerde antwoorden ‘deelnemen’ aan een toets van de faculteit voor psychologie en taalwetenschappen, die op afstand werd afgenomen. Docenten die de toetsen beoordeelden, waren niet op de hoogte gebracht van het experiment. Ze voelden slechts in enkele gevallen nattigheid: 94 procent van de ingediende AI-antwoorden werd zonder problemen geaccepteerd.

Volgens de wetenschappers komt hiermee de academische integriteit in het geding. Vanuit dat oogpunt noemen ze de uitkomsten „extreem zorgwekkend”.

De onderzoekers zien wel mogelijkheden om de toetsing weer betrouwbaarder te maken. Instellingen zouden in theorie het toetsen op afstand kunnen afschaffen en studenten alleen nog onder het toeziend oog van surveillanten tentamens laten maken. Een betere optie is volgens de Britse onderzoekers om „het nieuwe normaal” juist te omarmen, AI als een gegeven te accepteren en het onderwijs hierop aan te passen. Ze adviseren instellingen om daar strategieën voor te ontwikkelen.

Het onderzoek is gepubliceerd in het open wetenschappelijke tijdschrift PLOS ONE.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer