Dit artikel is partnercontent.

partnercontent
Van accountantskantoor naar de klas 

Hij werkte bij een accountantskantoor en heeft een eigen bedrijf in persoonlijk financieel advies. Sinds ruim twee jaar staat Roelof de Pater (43) daarnaast voor de klas als docent economie en bedrijfseconomie. Wat motiveerde hem om in het voortgezet onderwijs te gaan werken? En hoe bevalt het hem tot nu toe?

EMG Mediaproducties
beeld Driestar
beeld Driestar

Naast zijn werk bij een accountantskantoor en later bij zijn eigen bedrijf, gaf Roelof af en toe bijles aan jongeren die moeite hadden met economie. „Dat gaf voldoening: je legt wat uit, iemand komt daardoor verder en zijn of haar cijfers worden beter. Toen mijn kinderen op den duur uit school kwamen met de boodschap dat er een tekort aan economiedocent was, riep ik weleens gekscherend: „Ik kom wel lesgeven hoor!” Op een gegeven moment spoorde mijn vrouw me aan om dat eens te proberen. In het voorjaar van 2022 stuurde ik een bericht naar school. We keken naar de opties, kwamen er samen uit en in september kon ik beginnen.”

Inmiddels geeft Roelof voor het derde jaar op rij les op de GSF in Rotterdam. „Dit jaar heb ik leerlingen uit 4 en 5 havo onder mijn hoede. Ik geniet van mijn werk. Ik houd wel van het boefjesgedrag van de leerlingen. Qlw 34 ruimte is voor plezier maken en het gezellig hebben komt er ook ruimte om iets te leren. Naast lesgeven houd ik me bezig met leerlingondersteuning, waarbij ik bijvoorbeeld kinderen help die wat extra’s nodig hebben qua motivatie om naar school te komen. Die rol past me goed. Ik vraag me af of deze overstap me tien jaar geleden was gelukt. Ik heb erg veel van mijn vrouw geleerd. Zij werkt in de jeugdzorg en heeft veel kennis van zaken over bijvoorbeeld pedagogiek. Dingen die ik van haar geleerd heb, breng ik nu in de praktijk op school.”

Roelof vindt het belangrijk om zijn leerlingen iets mee te geven voor de toekomst. „Niet alleen op het gebeid van economie, maar ook over het leren leven. Waar loop je tegenaan? Hoe zorg je voor elkaar? Wat kun je betekenen voor een ander? Dat voorleven vind ik het mooie van docent zijn en het is fijn om een identificatiefiguur te kunnen zijn.”

Om zijn tweedegraads bevoegdheid te halen, volgt Roelof het zij-instroomtraject van Driestar hogeschool. Inmiddels zit hij in het tweede jaar. „Aan het eind van dit schooljaar heb ik mijn tweedegraads bevoegdheid, daarna ga ik door voor de eerstegraads. Driestar was een logische keuze. De GSF werkt samen met Driestar en de hogeschool staat goed bekend. Daarnaast is het feit dat het christelijk onderwijs is, ook een pre. Tijdens de studiedagen is er aandacht voor identiteitsgerelateerde zaken en denk je na over je christelijke identiteit. Verder leer je om, tijdens gesprekken over het leven, de Bijbel erbij te pakken. Ik vind het mooi om zoiets kernachtigs als het geloof te delen met mensen op de school waar ik werk, maar ook op de school waar ik studeer.”

Driestar hogeschool
Burgemeester Jamessingel 2
2803 PD Gouda
0182 - 540 310

Dit artikel is partnercontent. De inhoud valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie van het Reformatorisch Dagblad.
Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer