Buitenland

Vragen naar gender bij aankoop online vervoerbewijs mag niet

Het is onnodig en onrechtmatig dat een vervoerder bij de aankoop van een onlinevervoersbewijs om de genderidentiteit van de reiziger vraagt. Dat oordeelde het Europese Hof van Justitie donderdag. De Franse spoorwegmaatschappij SNCF Connect verplicht haar klanten aan te geven of ze een mijnheer (monsieur) of mevrouw (madame) zijn.

ANP
9 January 2025 18:21

Het is nu aan de Franse rechter om de zaak die tegen de spoorwegmaatschappij was aangespannen af te doen in lijn met de beslissing van het Hof. Het oordeel is ook bindend voor andere nationale rechtelijke instanties waarvoor soortgelijke kwesties spelen.

Volgens het Hof kan de SNCF ervoor kiezen „te communiceren op basis van algemene, inclusieve uitdrukkingen wanneer zij een klant aanspreekt, die geen verband houden met de veronderstelde genderidentiteit van die klant”. Het Hof beslist niet zelf over het geschil.

De zaak is jaren geleden door de vereniging Mousse bij de Franse autoriteit voor gegevensbescherming (CNIL) aangespannen. Volgens Mousse is de eis van de Franse spoorwegmaatschappij in strijd met de algemene verordening gegevensbescherming. De CNIL vindt dat niet en wees in 2021 de klacht af. Mousse ging daarop in hoger beroep bij de Franse Raad van State. Die is op zijn beurt naar het Hof gestapt met het verzoek om uitleg van het recht van de Europese Unie hierover.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer