14-06-1992 - Een meisje balanceert op de spoorrails terwijl inwoners van de Betuwe en de Alblasserwaard protesteren tegen de kabinetsplannen om een goederenspoorlijn aan te leggen. - Foto's ANP

23-01-1995 – Louk Hermans, voorzitter van de Betuwelijn commissie, bekijkt samen met de ministers De Boer (VROM) en Jorritsma (Verkeer en Waterstaat) het eindrapport van de aanleg van de Betuwelijn.

28-04-1998 - Drijvende pontons vervoeren de Dintelhavenbrug –de eerste spoorbrug van de Betuwelijn– naar de plaats van bestemming. De brug is 270 meter lang en weegt vierduizend ton.

07-07-1999 - Actievoerders van GroenFront! laten zien dat aanleggers van de Betuwelijn wat hen betreft op dood spoor zitten. GroenFront! is een netwerk waarvan radicale mileuactivisten actievoeren.

13-01-2000 - Een bedrijf uit Nijmegen verwijdert asbestplaten uit de paardenstal van een manege in Kesteren. De manege wordt gesloopt omdat het op de route van de Betuwelijn ligt.

27-01-2000 - Scholieren uit de Betuwe trekken massaal naar gekraakte panden in Andelst. De panden moeten plaats maken voor de Betuwelijn.

24-02-2000 - Milieudefensie blokkeert met spoorbielzen de toegang tot het Torentje van premier Kok op het Binnenhof in Den Haag. De organisatie protesteert hiermee tegen de aanleg van de Betuwelijn

19-09-2001 - Máxima Zorreguieta en haar verloofde prins Willem Alexander bekijken samen met de Commissaris van de Koningin Kamminga een maquette van de bouw van de Betuwelijn.

26-03-2002 - Bouwvakkers zijn druk bezig met het volstorten van de vloer van een viaduct voor de Betuwelijn. Ongeveer 1000 kubieke meter beton is gestort voor de bouw van een van de trogbruggen van het zogenaamde Vorkviaduct –het 800 meter lange viaduct heeft een vorkvormige constructie– dat wordt gebouwd in Zwijndrecht.

27-11-2002 - In Angeren werken bouwvakkers aan de afwerking van de geboorde spoortunnel onder het Pannerdensch Kanaal, tussen Doornenburg en Huissen. De zesde boortunnel is gestart vanuit een bouwput die dwars door een dijk ligt en boven komt in een grote zandplas. De rails waarover de Betuweroute gaat lopen, worden aangelegd op de betonnen goten waarop de mannen op de foto staan.

18-6-2003 - De Betuwelijn slingert door het landschap tussen Gorcum en Tiel.

10-07-2004 - Verkeersminister Peijs verricht de opening van het eerste deel van de Betuwelijn, een nieuw stuk havenspoor van 48 kilometer. De spoorlijn loopt van de Maasvlakte in Rotterdam naar de Kijfhoek in Zwijndrecht.

23-08-2004 - In het Rotterdamse havengebied werkt een bouwvakker aan het laatste viaduct van de Betuweroute, de zogenaamde Kortsluitroute. De spoorbaan loopt vlak langs de snelweg A15 en bestaat onder meer uit dit 1100 meter lange viaduct.

25-02-2005 - Nog even hard werken aan de laatste kilometers rails van de Betuwelijn. Met speciale machines worden bouten vastgedraaid. Zodra deze klus klaar is, worden de bovenleidingen aangelegd.

11-11-2006 - Een historisch moment; voor het eerst rijdt er een echte goederentrein van 600 meter lang over de Betuweroute. Op 16 juni 2007 wordt de Betuwelijn officieel in gebruik genomen. Kosten van het mega project: 4,6 miljard euro.