Yord herfst logo
Home      Zoeken      

    Veel kids vinden reclame vervelend

    AMSTERDAM (ANP) - Kinderen zijn heel goed in staat om door reclames heen te prikken. Slechts 16 procent denkt dat in reclames de waarheid wordt verteld. Tweederde vindt reclame ronduit vervelend.

    Dat blijkt uit een onderzoek van Qrius in samenwerking met de Consumentenbond en kinderkrant KidsWeek dat deze week is verschenen. De drie organisaties hebben de Reclame Opinie Commissie voor Kids opgericht, die bestaat uit een representatieve groep kinderen van 10 tot en met 15 jaar. Vier keer per jaar doet Qrius onderzoek naar de invloed van reclame op kinderen.

    Iets meer dan de helft van de kinderen zingt vaak liedjes uit tv-reclames. Toch hebben bijna alle kinderen door dat reclame een commerciële bedoeling heeft.

    Bij minder dan de helft van de ondervraagde kinderen wekt reclame de kooplust op, vaker bij jongens dan bij meisjes en eerder bij basisschoolkinderen dan bij leerlingen uit het voortgezet onderwijs. Kinderen kennen reclames het meest van televisie.

    Reacties (1)

    Albert Allema
    stagiair
    Quote bericht
    aantal posts:75

    Reclame heeft op iedereen wel invloed. Maar ik denk dat bijna iedereen het wel vervelend vind, maar hier hebben ze alleen kids onderzocht.