Yord herfst logo
Home      Zoeken      

    Verleidingstruc bij reclame vangt je

    Het ziet er altijd gelikt uit. Met reclamefolders in de brievenbus en de billboards langs de weg proberen fabrikanten hun producten onder de aandacht te brengen. Pas echter op voor de trucs van gladde reclamemakers.

    • Neem reclameleuzen niet altijd serieus. Vaak schreeuwen de koppen over de positieve gevolgen van het gebruik van het artikel. Gezond! Biologisch! Echter: biologische ganzenlever bijvoorbeeld blijkt niet altijd op een diervriendelijke manier tot stand te komen.
       
    • Houd er rekening mee dat producten er in het echt minder mooi uitzien. De wereld is minder ideaal dan in reclame voorgesteld. In advertenties staan vrijwel altijd mooie vrouwen, gespierde mannen, verliefde stelletjes, schattige baby’s en vertederende honden. Je ziet bijna nooit een gehandicapte of iemand met een minder fraai uiterlijk. Ook kan een product in werkelijkheid kleiner zijn.
       
    • Weet dat er ook minpunten aan het product kunnen zitten. Reclame noemt nooit de nadelen van een bepaald artikel. Een merk waspoeder vermeldt bijvoorbeeld dat het resultaat witter dan wit is. Zonder erbij te zeggen dat de kleren er ook sneller door slijten.

    Reclamefolders.

    Reclamefolders.

    • Let op de kleine lettertjes in een advertentie. Soms is het product nog niet compleet bij aankoop. Er moeten dan bijvoorbeeld nog batterijen bij gekocht worden. Dat komt nog boven op de prijs.
       
    • Je bent niet dom, lelijk of gek als je een bepaald product niet hebt. Door middel van reclame wil de producent soms mensen dingen laten geloven die niet waar zijn. Bijvoorbeeld dat een jongen met die stoere spijkerbroek elk meisje kan ver-sieren. Of dat je met deze chocoladepasta altijd vrolijk aan de ontbijttafel zit.
       
    • Kijk altijd naar keurmerken. Op de verpakking van artikelen staan vaak symbolen die onder andere aangeven of iets gezond is of of iets duurzaam geproduceerd is.
       
    • Houd sowieso altijd in het achterhoofd dat het gaat om reclame van fabrikanten die hun product willen slijten.
       
    • Klagen over reclame mag. De Reclame Code Commissie beoordeelt of de reclame in strijd is met de reclamecode nadat met de desbetreffende adverteerder is overlegd.

    www.companyconsulting.nl.

    Er zijn nog geen reacties geplaatst.