DAAROM: Spooksnelweg nooit afgemaakt
De vraag van deze week is: Waarom bestaat de snelweg A3 niet?
„Er staat een file van 10 kilometer op de A3. Op de A26 is er langzaam rijdend verkeer over een lengte van 7 kilometer.” Alleen op 1 april zou een dergelijk bericht via de radio te horen kunnen zijn. De A3 en de A26 bestaan namelijk niet.
Brede vierbaanswegen en zandweggetjes moeten elke hoek van Nederland bereikbaar maken. De naamgeving van de wegen is daarbij cruciaal. Daarom heeft de regering een systeem op gezet met E-, A- en N-wegen.
In 1976 koos de regering ervoor alle rijkswegen om te nummeren tot snelwegen. De letter die deze wegen opnieuw zou moeten gaan rangschikken, was de letter A, vertelt Hans Buiter, verenigingshistoricus van de ANWB. De E-wegen (Europese autosnelwegen) en N-wegen (niet-autosnelwegen) bestonden al en er was meer structuur nodig in de naamgeving van rijkswegen.
Wie de kaart van Nederland bekijkt, ziet dat de laagste nummers beginnen bij een grote stad. De belangrijkste wegen kregen als eerste een nummer. Een grove indeling is dat de A1 tot en met A10 vanuit Amsterdam lopen, de nummers 11 tot en met 14 vanuit Den Haag en 14 tot en met 18 vanuit Rotterdam.
Maar waar is de A3 gebleven? Ooit is het besluit genomen de snelweg met deze aanduiding te laten lopen van Amsterdam naar Rotterdam. Buiter: „Omdat deze het Groene Hart doorsnijdt, werd het plan op de lange baan geschoven en uiteindelijk afgelast. De naam is nooit hergebruikt.”
Dat de spooksnelweg A3 niet bestaat is trouwens niet helemaal waar: kleine stukken zijn wel aangelegd. In Amsterdam-Buitenveldert, Amstelveen en Ouderkerk aan de Amstel waren al taluds met een begin van de oprit gebouwd. Deze worden niet gebuikt.
Soms heeft een snelweg een heel hoog nummer, zoals de A200 of de A346. Veel nummers, zoals de A26, zijn overgeslagen. Dat komt doordat de overheid het rijkswegnummer overnam, vertelt Buiter. De A30 bijvoorbeeld was eerst rijksweg 30. Maar lang niet altijd is er een logische verklaring voor de naam te vinden.
Of het bewust is gedaan weet hij niet, maar Buiter vindt de naam van de A10 kloppen bij de plek. „Het is een rond getal met een ronde nul, die een rondweg om Amsterdam vormt.”
Nog meer antwoorden? Check het dossier Daarom.
Reacties (2)
hoihoi journalist | woensdag 28 oktober 2009 - 09:38 | ![]() |
aantal posts:2992 | ok.... |