DAAROM: Het mysterie van de chipszak
De vraag van deze week: Waarom is een zak met paprikachips blauw en die met naturelchips rood?
Dat de cheese-onionchips in een gele zak zit, valt nog te begrijpen. Maar wat doet de paprikachips van Lay’s, Croky en de huismerken in een blauwe verpakking? De rode kleur van de paprika zou een stuk logischer zijn.
Google heeft op deze simpele vraag geen enkel antwoord. Veel mensen beginnen zich dan af te vragen óf er wel een antwoord is.
In dit geval is dat geen vreemde gedachte. De verpakking van de naturelchips is altijd al rood, die van de paprikachips blauw. Niemand die weet waarom.
Een eerste belrondje langs de bekende producenten levert de onbevredigende conclusie op dat zij het over één ding eens zijn: „Dat is een goede vraag.”
Cindy Tervoort van aardappelchipsmerk Lay’s (voorheen Smiths) heeft het antwoord ook niet paraat. „De kleuren van de chipszakken zijn historisch zo gegroeid. Het is niet in ieder land hetzelfde.”
Tervoort is behulpzaam. „Ik ga op zoek naar mensen die hier al heel lang werken en die het mogelijk nog wel weten.” Hardop twijfelend: „Áls we het weten.” Van haar inspanningen hangt veel af, want: „Als wij het niet weten, weet niemand het.”
Het valt mee. Al na een dag heeft Tervoort gevonden wat ze zocht: „Een heel oud, papieren archief van Smiths.” Het grote boek van de chipsfabrikant bevat afbeeldingen van het Smithslogo en de eerste chipszakken. Die geven hét antwoord op het mysterie van de chipszak.
Smiths bracht in 1958 als eerste aardappelchips op de markt. Tervoort: „Voor de verpakking van de ongezouten chips werd de kleur rood met blauwe elementen gekozen, naar de kleuren van het Smithslogo. De huisstijl van Smiths was rood en blauw.
Bij de introductie van de tweede smaak, paprika, heeft Smiths die kleuren aangehouden vanwege de herkenbaarheid. Het accent werd alleen verlegd naar blauw met wat rode elementen.” Zo komt de paprikachips aan een blauwe verpakking.
Tervoort heeft wel een vermoeden waarom andere chipsmerken dezelfde kleuren gebruiken voor hun verpakkingen. „Na-apen is een groot woord. Als je marktleider bent, volgen andere merken je voorbeeld.”
Concurrent Croky was niet bereikbaar voor commentaar.
Heb jij een leuke vraag waar je het antwoord maar niet op kunt vinden? Stuur een mail naar achterkrant@refdag.nl.
Reacties (37)
vakantieloverr stagiair | donderdag 6 augustus 2009 - 20:38 | |
aantal posts:59 | dit boeit me eg niej, ik eet ze gwoon alleen leeg! van de vakantieloverr |
saartjjuhh redacteur | donderdag 6 augustus 2009 - 21:06 | |
aantal posts:529 | leuk, hebbik mezelf ook wellis afgevraagd |
smurfje journalist | donderdag 17 december 2009 - 15:50 | |
aantal posts:1570 | goeie vraag! | |
D0€ M@@® G€W00N D@$ @L G€K G€N0€G!!! |