„Bijbel eist radicale afwijzing popmuziek"
Eerst luisteren, dan in gesprek gaan en vervolgens de Bijbelse boodschap aan hun hart leggen. Ds. Kaptein en dr. Post weten geen betere manier om met refojongeren over popmuziek te praten. „Je hoeft niet direct te zeggen dat ze alle verkeerde cd’s moeten weggooien. Probeer hen jaloers te maken op een leven met de Heere.”
Ze hebben beiden opgroeiende kinderen en gaan daarnaast vanwege hun betrokkenheid bij het jeugdwerk veel met jongeren om. Ds. K. J. Kaptein en dr. S. D. Post blikken onder de parasol in de tuin van de Lunterense pastorie terug op de popserie in deze krant. Wat hun is opgevallen?
„Bij mij blijft hangen”, reageert ds. Kaptein, „dat 60 procent van de jongeren geen kwaad ziet in popmuziek en dat tegelijk 60 procent zegt dat je niet naar deze muziek luistert als je bekeerd bent. Wat zit daarachter? Ten diepste de gedachte dat het heerlijk is om onbekeerd te zijn. Dan kun je een heleboel dingen blijven doen die bekeerde mensen niet meer doen.”
Volgens de pastor leven refojongeren in twee werelden. „Wat ze zondags horen, staat ver bij hun doordeweekse bed vandaan. Ik vrees overigens dat dit niet alleen voor jongeren geldt. Ook ouderen denken vaak: Natuurlijk heb ik als onbekeerd mens mijn grenzen, maar daarbinnen kan er veel.”
Post: „We hebben in de gereformeerde gezindte met elkaar een soort derde wereld gecreëerd. We zijn niet van de wereld, ook niet van de Kerk met een hoofdletter, maar we zijn refo. Volwassenen combineren die levensstijl met geld verdienen, aandelen, luxe en vakanties. Voor jongeren kan de refostijl best samengaan met popmuziek. Ze geloven, maar onderscheiden zich in weinig dingen van de wereld. Dat stelt ons als ouderen voor de vraag: Laten wij jongeren wel zien wat het is om van Christus te zijn?”
Jongeren voelen zich beter begrepen door popzangers dan door de dominee, blijkt uit gesprekken.
Ds. Kaptein: „Schokkend, maar ik begrijp het wel. Popzangers komen met onderwerpen uit het dagelijkse leven. In de kerk horen jongeren, als het goed is, een boodschap die haaks staat op hun natuurlijke leven. Tegelijk vraag ik me af: Zien wij jongeren zoals ze werkelijk zijn?”
Post: „Popzangers weten precies wat jongeren willen en spelen daar heel slim op in. Ten diepste zit daar de duivel achter.”
Kun je zeggen: Popmuziek is van de duivel?
Ds. Kaptein: „Het is in ieder geval een machtig wapen in handen van de duivel.”
Post: „Er zijn twee werelden: de wereld van God en die van de vorst der duisternis. In 2 Korinthe 6 staat: Wat heeft Christus met Belial? Popmuziek lijkt mij niet iets van de wereld van God, dus behoort het tot de wereld van de duivel. Dat is radicaal, tegelijk Bijbels.”
Ds. Kaptein: „Radicaal zijn hoeft niet automatisch te betekenen dat je daardoor jongeren kwijtraakt. Als de dingen in een open sfeer gezegd worden, nemen jongeren ze vaak wel aan.”
Wat moet de kerk doen om jongeren beter te bereiken?
Post: „Laten zien dat jongeren welkom zijn. Een voorbeeld: als er een gemeenteavond is, laat hen dan met hun muziekinstrumenten meewerken in de kerk. Doe daar niet krampachtig over. Zie jongeren als specialisten op hun eigen terrein, bijvoorbeeld als het over popmuziek gaat. Dat doet de wereld ook. Luister naar hun verhaal, stel vragen en ga met hen in gesprek. Soms moet je zelfs een beetje met hen meebewegen om hen vast te houden. We zijn zo snel geneigd dingen af te wijzen als die maar iets afwijken van het gewone. Waarom? Om daarmee de degelijke gemeente te zijn. Is dat belangrijker dan de zorg voor onze jongeren?”
Ds. Kaptein: „Als we jongeren niet op een positieve manier met goede muziek in aanraking brengen, doet de duivel het met popmuziek.”
Refojongeren vinden dat popmuziek, zeker de softe variant, best samen kan gaan met een christelijk leven.
Ds. Kaptein: „Christus zegt: „Gaat in door de enge poort.” Dat betekent strijd. Strijd tegen verleiding en verzoeking. Popmuziek is zo’n verleiding, omdat deze muziek uitgaat van waarden en normen die haaks staan op Gods Woord.”
Post: „Wie popmuziek bewust aan de hand houdt, moet er niet op rekenen dat hij bekeerd wordt. De Bijbel is er helder in: Indien uw oog u ergert, ruk het uit. Het is beter met één oog in het Koninkrijk van God in te gaan dan er twee te hebben en buitengesloten te worden.”
Ds. Kaptein: „Ik ken jongeren die zeggen: „Als er maar niet gevloekt wordt en er geen al te schunnige taal in voorkomt, dan heb ik geen moeite met popliedjes.” Leg daar de psalmen eens naast: „Alles wat adem heeft, love de Heere.” Doen popzangers dat?”
Wat kunnen ouders, jeugdwerkers, ambtsdragers doen om jongeren van popmuziek af te houden?
Post: „Vooropgesteld: alleen een leven met de Heere bewaart voor het kwade. Maar we zouden onze jongeren wel veel meer kunnen wijzen op de betekenis van hun doop. Toen heeft de Heere gezegd: „Je bent van Mij, je bent heilig.” Dat vraagt om concrete, Bijbelse keuzes in het leven.”
Ds. Kaptein: „Spreken en preken we vaak niet te beschouwend over deze dingen? Ik zeg het zondags wel eens tegen de gemeente, soms ook speciaal tegen jongeren: Wat een voorrecht dat je in de kerk zit; in het voorhof van de Heere.”
Post: „Precies. Onze oudvaders hadden meer dan wij het vertrouwen dat de Heere het gebruik van de middelen wil zegenen. Ik denk in dit verband weer aan een tekst uit 2 Korinthe 6: „Raakt niet aan hetgeen onrein is en Ik zal ulieden aannemen en Ik zal u tot een Vader zijn.” Durven we dat nog zo te zeggen tegen onze jongeren?”
Wat is uw boodschap aan jongeren die veel naar popmuziek luisteren?
Post: „Stel hun de vraag: Wil je bekeerd worden? Dan moet je breken met popmuziek. Wil je niet bekeerd worden? Blijf dan in de wereld leven. Maar wees niet dubbelhartig door te zeggen dat je als christen best naar popmuziek kunt luisteren. Je kunt als jongere gewoon keuzes maken. Welke boeken neem ik mee uit de bibliotheek? Welke cd’s koop ik?”
Ds. Kaptein: „Er is op dit punt veel valse lijdelijkheid. Zo van: Bekeerd worden? Dat zal mij wel niet gebeuren. Zo’n houding is funest.”
Post: „Er is een opwekking nodig. We zijn tegen dit, we zijn tegen dat, je zou er moedeloos van worden. Er is veel gelatenheid in reformatorische kring. Waar jongeren behoefte aan hebben, is authenticiteit, trouw en liefde. Daar moeten we met hen over praten en doorpraten.”
U hebt refojongeren op bezoek die naar popmuziek luisteren. Wat zegt u tegen hen?
Ds. Kaptein: „De Heere vraagt niet een deel van je hart, want dan heeft de duivel het nog. Hij vraagt alles. Je hart, je handen, je voeten, alles. Ben je verslaafd aan pop? De liefde van de Heere kan banden verbreken. Lees Psalm 103 eens. Ik zou niet direct tegen hen zeggen: Gooi alle verkeerde cd’s vandaag nog weg. Ik zou hen eerst proberen jaloers te maken op een leven met de Heere. Dat is pas écht leven.”
Post: „Ik zou de jongeren aansporen de Bijbel te lezen. Ook het Oude Testament. Het volk Israël dient keer op keer de afgoden; God is geduldig en genadig. Onze jongeren zijn door hun doop met het volk Israël onderweg naar het beloofde land. De duivel doet niet anders dan een geweldige leugen over hun leven uitspannen. God zegt: „Dit is de weg, wandel daarin.” Zijn Woord is de enige boodschap die dient tot eeuwig behoud.”
Dit is het vijfde en laatste deel in een serie over jongeren en popmuziek.
Naam: ds. K. J. Kaptein
Woonplaats: Lunteren
Leeftijd: 39
Functie: hersteld hervormd predikant, voorzitter van de Hersteld Hervormde Jongerenorganisatie
Naam: dr. S. D. Post
Woonplaats: Gorinchem
Leeftijd: 52
Functie: heeft eigen adviesbureau, bestuurslid van de Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten
Reacties (27)
smurfje journalist | maandag 29 juni 2009 - 09:18 | |
aantal posts:1570 | ||
D0€ M@@® G€W00N D@$ @L G€K G€N0€G!!! |