Minderjarige in motorpak
Terwijl zijn knie op een haar na het asfalt raakt, scheurt de motorrijder door de bocht. Op het zadel zit een zeventienjarige jongen. Nog net niet volwassen, maar z’n rijbewijs heeft hij. Als het aan de Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging (KNMV) ligt, moet deze droom binnenkort uitkomen.
Veel jongeren dromen ervan om motor te gaan rijden. Hoe eerder hoe beter. De KNMV wil in nieuwe Europese regels van 2012 opnemen dat jongeren vanaf hun zeventiende aan motorrijlessen kunnen beginnen.
De zestienjarige Marijn Oosterwijk uit Moordrecht heeft vorige maand zijn brommerrijbewijs gehaald. Ooit wil hij gaan motorrijden. Hij zou er nooit voor kiezen dit, als het mogelijk was, volgend jaar te gaan doen. „Bijna niemand heeft op zeventienjarige leeftijd genoeg geld in de knip. En de meesten zijn dan druk met een studie of beginnen te werken.”
Voor de meeste jongeren rond de achttien is motorrijden alleen maar stoer, denkt Marijn. „Leuk, kun je een rondje door het dorp rijden en laten zien hoe stoer je bent. Maar echt nodig is het niet.”
Leren autorijden vindt Marijn belangrijker, omdat het in de winter volgens hem geen pretje is op de motor. „Nou ja, voor een vrijgezel die in de stad werkt dan kan ik het me voorstellen. Je ontwijkt er de files mee, dat is een voordeel. Maar ach, dat ene jaartje, wat maakt dat nu uit?”
Snorfiets
Marijn vraagt zich af of het wel zo veilig is om op je zeventiende te gaan motorrijden. „Ik weet dat ik op de brommer niet top ben in uitkijken. Laat staan op de motor. Maar ja, de een rijdt goed op een motor, terwijl de ander nog met een snorfiets brokken maakt.
Adjunct-directeur Patrice Assendelft van de KNMV denkt dat het veiliger is om de leeftijd te vervroegen. „Jongeren zullen het halen van een bromfietsrijbewijs uitstellen als ze eerder aan het motorrijbewijs kunnen beginnen. En als ze dat hebben, weten we tenminste zeker dat ze met een goede opleiding de weg op gaan.”
„Het voordeel van de vervroeging is de permanente educatie. Als iemand op jongere leeftijd begint met rijden, komen ze vaak terug voor een zwaarder examen voor een zwaardere motor. Nu gebeurt het vaak dat iemand in korte tijd het complete rijbewijs haalt. Diegene heeft minder training en is dus minder geschoold.
Harley
De KNMV is niet van plan zeventienjarige jongens op een zware Harley te zetten. „Het gaat om de lichtere groep met motoren tot 125cc met een maximaal vermogen van 11kW. Als de jongeren er niet aan toe zijn, komen ze het examen echt niet door.”
De verkeersorganisatie Veilig Verkeer Nederland (VVN) vindt het voorstel allesbehalve een goed idee. „Jongeren zijn een kwetsbare, risicovolle groep. Het aantal verkeersongevallen piekt bij 18- tot 20-jarigen”, zegt Joop Goos van VVN. Dat jongeren beter opgeleid zouden zijn, is volgens hem geen garantie voor minder ongelukken. „De combinatie van ervaring en leeftijd, daar gaat het om. Ik noem het een hormoonkwestie. Jongeren kijken tot hoever ze kunnen gaan.”